Nabídka zaměstnaneckých benefitů je čím dál tím rozšířenější. Důvodem je rostoucí nedostatek kvalitních zaměstnanců – firmy si je proto snaží získat vedle vyšší mzdy i řadou jiných výhod.
Mezi zaměstnaneckými benefity jsou jednoznačně nejrozšířenější stravenky nebo příspěvky na oběd. Podle průzkumu agentury Factum Invenio, zveřejněném v minulém týdnu, je dostává už 71 procent zaměstnanců. Jiné poskytované výhody, jako je dovolená nad zákonný rámec čtyř týdnů a příspěvek na penzijní připojištění, dostává maximálně třetina oslovených zaměstnanců.
Poukázky na jídlo se těší největší oblibě mezi zaměstnaneckými výhodami kvůli tomu, že je možné odečíst je z daní, a zvýšit tak zaměstnanci příjem. Z dřívějších průzkumů také vyplynulo, že více než 60 procent zaměstnanců nepovažuje stravenky za speciální benefit, nýbrž za standard.
Podle jiného průzkumu, organizovaného Hospodářskou komorou, jsou stravenky nejoblíbenější zaměstnaneckou výhodou – preferuje je kolem 90 procent zaměstnanců. Následuje penzijní připojištění a příspěvek na dovolenou. Ani zdravotní péči či sportovní benefity nehodnotí respondenti špatně, zato kultura a vzdělávací kurzy zůstávají daleko nejméně oblíbené.
Zlaté časy stravenek však pravděpodobně už za pár měsíců skončí. Vláda v minulém týdnu schválila změny, které z pohledu zaměstnavatelů fakticky zruší daňovou výhodnost poskytování stravenek. O této změně uvažovala už sociálnědemokratická vláda, Profit o ní poprvé informoval loni. O aktuálním dění kolem stravenek a reakcích firem jsme psali v Profitu č. 6/2008, další novinky najdete zde.
Stravenky už jsou standardem
Obliba benefitů roste úměrně zvyšujícímu se přetahování firem o schopné zaměstnance. Nedostatek pracovníků už dávno není jen záležitostí vysoce kvalifikovaných profesí, ale také „řadových“ řemeslných či dělnických oborů. Vedle stále vyšších platů se součástí boje o zaměstnance stává také nabídka nefinančních výhod.
„Nároky na odměnu za práci neustále rostou,“ říká Tomáš Kopřiva, senior product manager společnosti Sodexho Pass. Vyvíjí se také struktura nabídky benefitů a hledání nových forem. „Předpokládáme, že hitem v oblasti zaměstnaneckých výhod se stanou dárky v podobě zážitků. Už teď se poukázky na zážitky setkávají s velkou oblibou. Ať už jde o let balonem, seskok padákem nebo jávskou masáž, určitě na takový zážitek zaměstnanec dlouho nezapomene a bude ho mít spojený se zaměstnavatelem,“ dodává Kopřiva. I proto Sodexho Pass vloni koupila „zážitkovou“ firmu Den jak sen.
Obliba pojištění prudce roste
NEJČASTĚJI POSKYTOVANÉ BENEFITY
1. příspěvky na stravování
2. služební telefon
3. příspěvky na penzijní připojištění
4. pitný režim
5. volnočasové benefity (příspěvky
na kulturu, sport, vzdělávání,
zdravotní péči a dovolenou)
Pramen: Průzkum TNS Aisa, 2007
Stále více podniků v Česku přispívá svým zaměstnancům na životní pojištění. Podle informací z tuzemských pojišťoven činí meziroční nárůst až 20 procent. Roste také výše příspěvků. Překvapivě více přitom svým pracovníkům platí menší firmy.
„Výzkumy ukazují že penzijní připojištění poskytuje alespoň některým svým zaměstnancům až 56 procent firem, přičemž o rok dříve to byla jen třetina zaměstnavatelů,“ upřesňuje Kopřiva ze společnosti Sodexho Pass, která svou nabídku vloni rozšířila také o tuto oblast. Penzijní připojištění jako benefit je zajímavé pro 79 procent zaměstnanců. Ještě populárnější je však životní pojištění, které považuje za atraktivní 83 procent lidí.
Česká pojišťovna loni registrovala platby od více než 5500 zaměstnavatelů, kteří přispívají svým zaměstnancům na životní pojištění. „Proti předcházejícímu roku se jejich počet zvýšil o tisícovku a za posledních šest let se dokonce ztrojnásobil,“ konstatuje mluvčí pojišťovny Václav Bálek. České pojišťovně vzrostl počet zaměstnaneckých smluv meziročně o více než 21 tisíc na 95 tisíc. Průměrný příspěvek se meziročně zvýšil zhruba o deset procent na 5700 korun ročně.
„Z našich analýz je zřejmé, že nejvyšší příspěvky poskytují svým zaměstnancům menší firmy, které mají zhruba do 30 pracovníků. S jejich zvyšujícím se počtem pak příspěvky úměrně klesají,“ upřesňuje ředitel odboru zaměstnaneckého programu České pojišťovny Jiří Král. Právě tyto malé firmy se podle něj nejvíce podílely na loňském nárůstu jak počtu zaměstnavatelů, tak průměrného příspěvku. „Pokud jde o regionální rozdělení, tak dvě třetiny nových zaměstnavatelů byly ze severní a jižní Moravy a Prahy,“ doplňuje Král.
Značný růst hlásí také další dvě velké pojišťovny: Kooperativa v lednu 2008 evidovala přes 5000 zaměstnavatelů, kteří přispívají na životní pojištění. „Ročně přibývá průměrně asi 10 tisíc pojistných smluv s příspěvkem zaměstnavatele,“ říká mluvčí pojišťovny Marek Vích. Pojišťovna ING má nyní téměř 15 tisíc firemních klientů, kteří přispívají zaměstnavatelům na životní pojištění.
CO NABÍZÍ PRVNÍ STOVKA
- *benefit počet firem*
- * Příspěvek na stravování 97 %
(stravenky, jídlo v práci)
Penzijní připojištění; školení a kurzy 86 %
Sport, kultura, rekreace a volný čas 78 %
Služební vozidlo 75 %
Zvýhodněné půjčky 50 %
Pracovní volno 47 %
Životní pojištění 42 %
Nepeněžité dary 36 %
Manažerské programy; nákup 33 %
firemních výrobků se slevou
Přechodné ubytování 25 %
Sleva při nákupů vyřazených aut, mobilů 22 %
Příspěvek na hromadnou dopravu 19 %
Možnost nákupu akcií firmy 14 %
- Procento firem ze žebříčku Czech Top 100, průzkum Ogilvy
Public Relations
Výhody zaměřené na budoucnost
V západoevropskýc
h zemích vládnou zaměstnanecké výhody zaměřené na budoucnost, tedy penzijní systémy, zdravotní péče či pojištění pro případ smrti. Podle specialistky na zaměstnanecké výhody z firmy Fincentrum Martiny Janiukové je možné očekávat, že Česko půjde ve stopách západních protějšků. „Ve střední a východní Evropě však převažují krátkodobé benefity hmotného rázu – firemní telefon, auto, PC, stravenky a tak dále, což se ale bude časem měnit ve prospěch penzijních a pojistných programů, podobně jako v tradičních zemích Evropské unie,“ říká.
Poskytování finančních benefitů, tedy penzijního připojištění a životního pojištění, podporuje i daňová reforma. Podrobnější informace o přijatých změnách přinášíme na následujících stránkách.
V zásadě stále platí, že čím větší firma, tím větší nebo rozšířenější benefity. Nějakou formu zvýhodnění pro zaměstnance používá 93 procent velkých domácích společností. Vyplývá to i z průzkumu mezi firmami Czech Top 100, který uskutečnila agentura Ogilvy Public Relations.
Mezi stovkou největších firem, působících v České republice, jsou po stravenkách nejrozšířenější penzijní připojištění spolu se školeními a vzdělávacími kurzy. Nejméně využívaná je naopak možnost nákupu firemních akcií.
Více než polovina dotazovaných firem, kolem 53 procent, zvažuje v budoucnosti nabídku výhod pro zaměstnance dále rozšiřovat. „Firmy chtějí zaměřovat pozornost konkrétně na zvýšenou zdravotní péči, životní pojištění, rekreaci a penzijní připojištění,“ říká ředitel zaměstnaneckých výhod ING Penzijního fondu Jan Šíbal.
Přibližně 56 procent ze společností nabízejících zaměstnanecká zvýhodnění dávají lepší podmínky členům vedení než ostatním pracovníkům. Navíc jsou rozdíly mezi vrcholovými manažery a zástupci nižších pater managementu. Podle Šíbala budou muset podniky, například velké zahraniční automobilky, kvůli vysoké fluktuaci a nedostatku některých profesí stále více zaměřovat pozornost i na dělníky a nabízet jim taková zvýhodnění, která by například zamezila odchodům ke konkurenci nebo do zahraničí.
Závěry průzkumu lze podle Šíbala zhruba použít i na firmy s menším počtem zaměstnanců. „Je to určitý trend. Jak se starají o zaměstnance velké společnosti, to by měly podle předpokladů následovat i malé a střední podniky,“ mínil Šíbal.