Společnost Benzina slaví padesátileté jubileum
Společnost Benzina slaví padesátileté jubileum. Při té příležitosti vydává obrazovou publikaci, která připomene, v jakém prostředí jsme tankovali ještě třeba před patnácti dvaceti lety. „Z těch fotografií třeba dálničních čerpacích stanic je zřetelně vidět, jak nekomfortně jsme nakupovali benzin v relativně nedávné minulosti a jak hezké a komfortní prostředí nabízejí benzinky dnes,“ říká generální ředitel Benziny Martin Durčák. Dceřiná společnost holdingu Unipetrol oslavuje v době, kdy si mnozí velcí hráči lížou rány. EURO: Projevuje se globální finanční krize i ve vašem byznysu? DURČÁK: Určitě ano. V našich plánech jsme počítali s růstem celého trhu, hnaném hlavně spotřebou nafty při mezinárodní nákladní dopravě. Předpokládali jsme stejný růst jako v roce 2007. Když se ale podíváte na čísla statistického úřadu, uvidíte, že pozitivní trend se začal lámat v dubnu a květnu. Letošní červen a červenec již byly minusové. V červnu meziročně poklesla spotřeba benzinu v ČR o tři procenta. Spotřeba dieselu vzrostla o 1,5 procenta, tam jsme ale předpokládali mnohem vyšší růst. Trh tedy stagnuje, a to nás samozřejmě negativně ovlivňuje.
EURO: Nakolik to zasáhne váš hospodářský výsledek? DURČÁK: Naštěstí moc ne. Prodeje pohonných hmot sice klesnou, ale vzhledem k vysokým cenám ropy a ropných produktů v prvním pololetí letošního roku naše tržby přesto meziročně vzrostou.
EURO: Loni byl na trhu nedostatek nafty. Očekáváte podobný problém i v letošním roce? DURČÁK: Letos by mělo být dieselu dostatek. Loni měla litvínovská rafinerie odstávky, které trvaly delší dobu, než jsme plánovali. Letos obě naše rafinerie fungují na plný výkon.
EURO: Jaké jsou nyní marže u benzinu a u nafty? DURČÁK: Velice podobné jako v minulých dvou letech, to znamená průměrně kolem dvou korun na litr.
EURO: Mnoho čerpacích stanic kromě pohonných hmot nabízí řidičům prodej doplňkového zboží a restaurační služby. Jakou část tržeb tento sortiment představuje? DURČÁK: To číslo sice roste, ale zatím stále pohonné hmoty tvoří zhruba pětasedmdesát procent tržeb. Zajímavé je, že z doplňkového zboží dělá čtyřicet procent tržeb prodej cigaret a tabáku.
EURO: Jaká část zákazníků si kupuje prémiová paliva, třeba Shell V-Power, nebo u čerpacích stanic Benziny třeba Vervu 100? DURČÁK: Přibližně deset procent. Většinou jsou to majitelé rychlejších novějších aut, a také motorkáři kupují prémiová paliva. U čerpací stanice, která stojí poblíž letiště, si stooktanový benzin dokonce kupují do kanystrů majitelé soukromých letadel. V zimě v případě nafty se ten poměr trochu zvyšuje ve prospěch kvalitnějších dieselů.
EURO: V některých evropských zemích jsou rozšířené bezobslužné čerpací stanice. Není to inspirativní model do míst, kde nemáte čerpací stanici vybavenou dobře fungujícím obchodem či restaurací? DURČÁK: V minulém zaměstnání jsem pracoval u Aralu a měl jsem na starost Belgii, kde jsou bezobslužné čerpací stanice provozovány již třicet let. Jejich využití v České republice je ale problematické, protože u nás je mnohem nižší využívání platebních karet. V České republice je běžné, že si lidé v hypermarketu vyberou peníze z bankomatu, aby tam mohli ty vybrané peníze použít na zaplacení u pokladny, místo toho, aby rovnou platili kreditní kartou. Navíc si je třeba uvědomit, že tyto čerpací stanice musejí být stavebně technicky mnohem více zabezpečené, neboť reakční doba na nějaký problém při kamerovém monitorování je mnohem delší, než když je přítomna obsluha.