Český trh se blíží západoevropskému, říká šéf Ness Czech
Česká pobočka IT společnosti Ness je v rámci koncernu největší afilací v Evropě jak z hlediska počtu pracovníků, tak generovaných výsledků. Téměř 600milionové tržby z roku 2005 loni firma zvýšila zhruba o dvacet procent, přičemž v horizontu jednoho roku by se měl objem tržeb přiblížit miliardě korun. „Přesto počítám s tím, že o pozici evropské jedničky ve střednědobém horizontu přijdeme. Zatímco v Česku cena IT služeb postupně klesá, v řadě východoevropských zemích se drží poměrně vysoko. Navíc východní trhy trvale rostou v řádech vysokých desítek procent,“ říká Milan Sameš, generální ředitel společnosti Ness Czech.
EURO: Co odlišuje český IT trh od východoevropských zemí? SAMEŠ: Na jedné straně je český trh vyvinutější a více konkurenční než východnější trhy a velmi se blíží k západoevropskému IT trhu. To má pozitiva z hlediska profesionalismu nebo čitelnosti trhu, ale míra profitability, jíž IT firmy dosahují v Česku, je výrazně nižší, než které dosahují technologické společnosti například v Rumunsku. Bohužel platí souvislost, že čím víc se trh profesionalizuje a blíží Západu, tím míra profitability klesá. Je to dáno zejména konkurencí a mírou rozvoje celého trhu, jakési schopnosti jednotlivců a firem pracovat s IT.
EURO: Může Česko najít svou parketu mezi rychle rostoucí východní technologickou Evropou a zavedenou západní částí Evropy? SAMEŠ: Věřím, že ano. Například my se hodně snažíme prosazovat v oblasti business consultingu a služeb s vyšší přidanou hodnotou. Chceme se co nejvíce přiblížit k základnímu oboru podnikání, corebusinessu našeho klienta, kde je více prostoru pro sofistikovanější IT služby, aby měly informační technologie pro zákazníka ten hlavní benefit. Nesnažíme se naopak konkurovat na poli takzvaného IT retailu, tedy v dodávání velkého počtu levných lidí. Síla Nessu, na rozdíl od řady konkurentů, tkví v tom, že jsme schopni výrobu některých komoditních produktů (například základní, rutinní programování softwaru včetně testování či pravidelné aktualizace programů – pozn. red.) přesunout dále na východ, například do našeho offshore-centra v Košicích.
EURO: Vystupujete tedy jako prostředník mezi klientem z Česka či západní Evropy a sesterskou firmou se sídlem ve východní Evropě? SAMEŠ: V některých případech ano, je to nutné. I sami zákazníci se učí, že trh IT služeb je zapotřebí alespoň částečně restrukturalizovat. V současnosti totiž dochází na českém trhu k pozvolnému poklesu ceny IT služeb a ve stejné chvíli dramaticky roste cena práce na trhu, přičemž tyto dvě křivky se k sobě přibližují. Zvítězí takové IT podniky - a především jejich zákazníci -, které si toto uvědomí a budou hrát jinou hru než zbytek IT sektoru.
EURO: Jste v pozici, kdy jste cenově tlačeni z obou stran. Jak situaci chcete řešit? SAMEŠ: Mixem služeb, jež nám umožňuje poskládat naše korporace. V Česku zaměstnáváme IT profesionály na vyšších, seniorských pozicích, což je jakási vyšší střední třída IT služeb. Naproti tomu nižší stupeň IT práce, kupříkladu již zmíněné rutinní programování, často zadáváme do jiných zemí ve východní Evropě, ať už je to Slovensko, Rumunsko či jiná země. Snažíme se nabízet služby tak, abychom pro zákazníka našli co nejefektivnější cenový model spolupráce a přitom jej nezaplavili levnými lokálními pracovníky. Typickým příkladem může být zakázka v oblasti business inteligence (propojení speciálního softwaru s již existujícím informačním systémem firmy, shromáždění klíčových dat a jejich analýza pro zefektivnění podnikání, ať už úsporou nákladů či zvýšenými tržbami, například křížovým prodejem – pozn. red.), kdy na klíčové práce jsme schopni nasadit naše nejlepší zdroje v rámci ČR, ale když projekt vstupuje do fáze masivního programování, na této části zakázky se může pracovat v Košicích - za zcela jiných cenových podmínek.
EURO: Zmínil jste oblast business inteligence (BI). V poslední době vstupuje do segmentu čím dál více firem, jež BI často považují za jeden z mála směrů v IT, kde lze ještě významně růst. Není dle vás Česko příliš malé pro tolik hráčů na trhu? SAMEŠ: Na místním trhu pozoruji v oblasti BI jevy, které se dají přirovnat k problematice sexu čtrnáctiletých – každý o tom rád hovoří, ale téměř nikdo ve skutečnosti neví, jak se to dělá. Český trh BI má ještě poměrně dost prostoru, kam růst. Počet firem, jež potřebují chytře analyzovat data ze svých informačních systémů, přibývá.
EURO: Co se stane s českým IT trhem, až se protne křivka pozvolného snižování cen s rostoucí křivkou ceny IT práce? SAMEŠ: Dojde k velké restrukturalizaci na trhu IT, a to nejen v rámci trhu práce, ale obecně v celé technologické branži. To, k čemu směřuje český trh, se před pár lety odehrálo v Beneluxu. Klienti se naučili zadávat IT služby, že byly levnější, a lidé na trhu práce byli čím dál více „nenajezení“. Profitabilita se tedy začala poměrně dost „mačkat“. Přirozenou obranou IT firem pak je, že začnou část zaměstnanců vyhazovat. A organizovat se jinak. K tomu může na českém trhu dojít v horizontu tří až pěti let. Vždy, když začne tempo růstu mezd významně a dlouhodobě překračovat růst produktivity, dojde k nějakému průšvihu na kterémkoli trhu, kdekoli na světě.