Provozovatel alternativní taxislužby Uber Technologies před vstupem na burzu uvedl, že možná nikdy nebude v zisku. Společnost, která v uplynulém desetiletí zrevolucionalizovala osobní dopravu, zaznamenala zpomalení dříve prudkého růstu. Vyplývá to ze zprávy o hospodaření, kterou americká společnost ve čtvrtek předložila Komisi pro cenné papíry a burzy (SEC).
Podle dokumentu, který dává první ucelený obrázek o finanční situaci deset let fungujícího podniku, Uber v roce 2018 zvýšil obrat o 42 procent na 11,3 miliardy dolarů (256 miliard korun) a vykázal zisk téměř jedné miliardy dolarů. Za ten ale vděčí pouze mimořádnému příjmu z prodeje mezinárodních aktivit v prvním čtvrtletí. Ve zbylých třech kvartálech byla firma ve ztrátě a za celý rok vykázala ztrátu před zahrnutím úroků, daní a odpisů ve výši 1,85 miliardy dolarů, cituje z textu agentura DPA.
Zpráva také ukazuje, že cesta Uberu k zisku bude ještě daleká. Firma v ní uvádí, že provozní náklady „v dohledné době výrazně porostou“, zatímco „nemusí dosáhnout zisku“. Služeb společnosti v závěru roku měsíčně využívalo v průměru 91 milionů uživatelů. To je ve srovnání s čísly v roce 2017 nárůst o 33,8 procenta, ale zpomalení vůči předchozímu meziročnímu srovnání, kdy růst činil 51 procent.
Koupili byste si akcie Uberu?
Firma dosud neuvedla cenu, za niž se její akcie pod názvem Uber začnou pravděpodobně v květnu na newyorské burze NYSE (New York Stock Exchange) prodávat. Podle některých zdrojů by se cenové rozpětí mohlo pohybovat mezi 48 a 55 dolary za akcii, uvedl zpravodajský server BBC. Hodnota firmy by tak mohla dosáhnout více než 100 miliard dolarů, což by letos byla největší primární veřejná nabídka (IPO).
Už koncem března vstoupil na burzu menší rival Uberu, společnost Lyft. Jeho akcie ve čtvrtek uzavřely na 61,01 dolarů, což je 15 procent pod emisní cenou. Vývoj ceny akcií Lyftu představuje mrazivý signál pro další začínající technologické podniky, které se letos na burzu chystají, napsala agentura Reuters.
Technologické firmy, giganty moderní ekonomiky, jsou v defenzivě - ovšem často ze špatných důvodů. Na ty dobré teprve pomalu dochází. Čtěte více v eseji Hromy budoucích bouří
Podle hlavního ekonoma Czech Fund Lukáše Kovandy se Uber bude snažit přesvědčit investory silou své značky, která se stala synonymem pro alternativní taxislužbu. Nahrávat by Uberu podle Kovandy mělo nejen jeho rozkročení geografické (konkurent Lyft působí jen v USA a Kanadě, zatímco Uber je přítomen i v Latinské Americe, Evropě, Austrálii a na Novém Zélandu), ale také rozsah nabízených služeb.
V této souvislosti Kovanda připomněl službu donášky jídla Uber Eats, která za poslední tři roky vyrostla z ročního objemu tržeb 100 milionů dolarů na loňský obrat 1,5 miliardy dolarů. Uber také významně investoval do rozvoje autonomních vozidel a hodlá soutěžit se společnostmi jako Alphabet (matka Googlu), Apple nebo General Motors.
Varováním pro Uber je nicméně podle Kovandy burzovní osud Lyftu, jehož akcie se nyní obchodují pod emisní cenou. Za jejich pokles nicméně může podle analytika právě burzovní nástup Uberu, kvůli němuž se Lyft ocitl ve stínu svého velkého konkurenta.
Čtěte také: