Sindelfingen, Stuttgart (FT) – Kolosální záchranný plán ohlásil minulý týden gigant DaimlerChrysler. O podrobnostech plánu pro automobilku Chrysler a Mitsubishi Motors se přitom spekulovalo už několik týdnů, především pak o tom, kolik zaměstnanců bude muset odejít.
Vedení oznámilo, že z Chrysleru odejde 26 tisíc lidí, z toho devatenáct tisíc už do konce letošního roku. V Mitsubishi Motors už nebude práce pro devět a půl tisíce zaměstnanců. DaimlerChrysler má v této japonské automobilce třicetičtyřprocentní podíl. Počítá se s uzavřením šesti továren v Americe a jedné v Japonsku. Společnosti se podařilo ustavit výkonný výbor, který má za úkol zvýšit úspory mezi jednotlivými částmi celé skupiny. V jejím čele bude stát Jürgen Schrempp, přezdívaný řezník. Celý plán restrukturalizace přijde na čtyři miliardy eur, z toho jen letos to budou tři miliardy.
Od fúze Daimleru s Chryslerem v roce 1998 spadly ceny akcií společného podniku o sedmnáct procent. „Řada věcí se nepodařila tak, jak jsme si představovali, řada věcí nešla kupředu tak rychle, jak jsme plánovali, uvedl minulý týden Schrempp. Americká divize Chrysler za loňské čtvrté čtvrtletí vykázala ztrátu 1,4 miliardy eur. Výkonný ředitel divize Dieter Zetsche nedávno oznámil, že za letošek očekává propad v rozmezí 2,2 až 2,6 miliardy eur. „Předpokládáme, že v příštím roce dosáhneme skromného zisku, ale už v roce 2003 přesáhne dvě miliardy eur, prohlašuje optimisticky Zetsche. Odborníci připomínají, že před „fúzí rovných partnerů v roce 1998 byl Chrysler z detroitské trojky nejziskovější.
Podle Schremppa špatné výsledky Chrysleru způsobil pokles na americkém automobilovém trhu, ale přiznává i vnitřní problémy firmy. Z jejího vedení „vyštípal většinu amerických manažerů a nahradil svými lidmi.