Moderní produkty získávají stále větší oblibu i mezi drobnými investory
Vedle tradičních investičních nástrojů vzniká nová generace moderních finančních produktů, které jsou schopny uspokojit aktuální přání dnešních investorů. V České republice stojí trh s certifikáty na samém počátku.
Teoreticky může domácí investor nakoupit moderní strukturované produkty u každého obchodníka s cennými papíry, který má příslušné povolení. V praxi je to ale poněkud složitější. První rozpoznali přidanou hodnotu strukturovaných produktů některé banky a on-line obchodníci s cennými papíry a začali je tuzemským investorům nabízet již na konci devadesátých let minulého století. Až na malé výjimky však nebyly nikdy tyto produkty v popředí při marketingové propagaci, ale staly se pouze součástí celkové nabídky finančních produktů.
V letech 2002-2003 začaly tuzemské finanční instituce nabízet vlastní „kreace“ takzvaných strukturovaných dluhopisů a největší pozornost byla při jednotlivých emisích zaměřena na úplnou kapitálovou garanci. Ale ani tato rozšířená nabídka nebyla plně schopna oslovit všechny investory. Finanční zprostředkovatelé proto začali do svých nabídek přebírat moderní strukturované produkty, které byly již úspěšně emitovány na zahraničních trzích.
Investiční nebo pákové.
Moderní strukturované produkty lze členit podle mnoha kritérií. Obzvláště v posledních letech došlo k jejich velmi rychlému rozvoji a uchopení celé problematiky všech rozličných struktur není jednoduché. V zásadě je možné rozdělovat je podle toho, jestli obsahují finanční páku či ne – tedy na produkty investiční (investiční certifikáty a akciové dluhopisy) a pákové (warranty a knockout produkty). Mezi četnými finančními inovacemi, které byly v uplynulých letech emitovány finančními zprostředkovateli, si zvláštní pozornost zaslouží skupina investičních produktů s názvem „certifikát“. Tržní segment certifikátů narostl v současné době na 20 tisíc cenných papírů. Investor může certifikát kdykoliv nakoupit nebo prodat na burze nebo přímo u emitenta, přesný postup je popsán v příslušném emisním prospektu. Hodnota certifikátů závisí zpravidla na vývoji podkladového aktiva, na které je emitován. Certifikáty jsou z čistě právního pohledu zpravidla takzvané dlužní úpisy a neztělesňují akcionářská práva, ačkoliv jsou jejich podkladovými aktivy akcie. Investor koupí od emitenta dlužní úpis - certifikát, který si v pozdějším termínu může nechat opětovně proplatit. Emitenti tedy dočasně mohou disponovat s penězi investorů. Kvalita emitenta je velmi důležitým kritériem při výběru certifikátů, a proto se doporučuje kupovat pouze produkty od emitentů s nejlepší bonitou. Certifikáty byly nejdříve dostupné pouze institucionálním investorům, jejichž přáním bylo se plně podílet na hodnotovém vývoji burzovních indexů. Aniž by museli provádět složitá přeskupení svých investičních portfolií a platit vysoké transakční poplatky. S indexovými certifikáty se mohou od poloviny 90. let podílet přímo na kurzovním vývoji indexů rovněž drobní investoři. Dnes patří certifikáty k investičním produktům s největšími objemy obchodů a nabídky emitentů (kterými jsou většinou banky a spořitelny) se již velmi dlouho nezaměřují pouze na indexové certifikáty. Certifikáty mají pevnou, většinou několikaletou, dobu trvání. Od roku 2000 byla na trh uvedena celá řada certifikátů (tzv. „open end“), které podobně jako „věčné dluhopisy“ nemají pevně stanoven termín splatnosti. Jejich výhodou je, že dlouhodobě orientovaní investoři ušetří náklady za nakoupení následných certifikátů.
Text je součástí publikace „Investiční certifikáty“, kterou vydala Komise pro cenné papíry ve spolupráci s Zertifikate Journal
Výhody certifikátů • Transparentnost. Kromě nákupní ceny ví investor vždy i na jakém trhu a v jakém finančním instrumentu se angažuje. Informace o aktuální hodnotě většiny certifikátů získá investor velmi snadno, navíc se zjištěná hodnota dá velmi lehce prověřit. • Likvidita. S investičními certifikáty lze obchodovat přímo na burze. Emisní banky se zavazují průběžně stanovovat nákupní a prodejní kurzy tzv. „market making“, tím zaručují funkčnost trhu. • Univerzálnost. S certifikáty je možné participovat nejen na rostoucím, ale také na stagnujícím nebo klesajícím trhu. V nabídce emitentů jsou i certifikáty, které nabízejí optimální výnos na mírně rostoucím nebo na mírně klesajícím trhu. • Přizpůsobivost. Certifikáty jsou zpravidla nabízeny v cenách, které většinou nepřekračují hranici deseti či stovky eur. Oslovují tak investory, kteří disponují jen malým finančním obnosem. • Příznivé náklady. Díky své jednoduché struktuře jsou certifikáty levnější než fondy nebo aktivní trading. Pouze u komplexních produktů jsou uplatněny malé poplatky. • Daňová optimalizace. Po uplynutí spekulační doby (daňový test je v České republice šest měsíců) nepodléhají kurzovní zisky z certifikátů zdanění. Některé cenné papíry dokonce umožňují získat vyplacené dividendy („brutto za netto“).