Experti pochybují o finanční budoucnosti firmy
Poslední z pěti znepřátelených významných světových nahrávacích společností si získala definitivně na svoji stranu internetová hudební firma MP3.com. Musela však obětovat pěkný balík peněz. Tak velký, že se analytici ptají, zda vůbec má šanci najít v budoucnosti cestu k zisku. Ještě před začátkem klíčového slyšení před newyorským soudcem Jedem Rakoffem se totiž stihli dohodnout právníci Universal Music Group (UMG) v kauze se zmíněným „záškodníkem , který podobně jako Nap–ster vyvolával porušováním autorských práv u hudebních gigantů velmi vyhraněné pocity. Poslední do party. Světová jednička nahrávacího průmyslu vymáčkla minulý týden ze svého protivníka 53,4 milionu dolarů za porušování autorských práv. Před úterním slyšením probíhala tvrdá jednání advokátů zúčastněných stran. Údajně po osmačtyřicetihodinovém souboji nakonec zástupci MP3.com na požadavek UMG přistoupili. Dohodu pak oficiálně stvrdil výrokem soudce Rakoff, který již v září označil jednání internetové firmy za záměrné porušování zákona. Transakcí s Universal Music Group si MP3.com zajistila přístup ke všem nahrávkám z nabídky u posledního z pěti největších hráčů v hudebním průmyslu. Společnost uzavřela během minulých dvou měsíců obdobné kontrakty s ostatními vydavateli, včetně britské skupiny EMI a dceřiné firmy BMG Entertainment německého mediálního koncernu Bertelsmann. „Konečně jsme se dostali ze soudních síní a nyní se můžeme vrátit k našemu byznysu, vyjádřil úlevu nad koncem právnických soubojů šéf MP3.com Michael Robertson. Laciné vítězství? Kromě uvedené sumy ještě Universal od internetové společnosti získal práva, která mu umožňují nakoupit akciový podíl v MP3.com. Robertson odmítl tuto podstatnou část dohody blíže upřesnit. Omezil se pouze na konstatování, že šlo o podstatný balík, který je ale mnohem menší než dvacet procent. Na tiskové konferenci zároveň ujistil investory, že celkové náklady na urovnání sporů se všemi nahrávacími společnostmi nepřekonají firmou vytvořené rezervy ve výši 170 milionů dolarů. Akcie MP3 okamžitě reagovaly silným vzestupem o devatenáct procent. Hlavní zásluhu na tom mělo prohlášení Robertsona, že se velmi oblíbená služba mezi uživateli internetu v brzké době opět rozběhne. Odmítl však upřesnit, kdy se tak stane. Někteří experti hodnotí budoucí šance firmy méně nadšeně. Autorské honoráře pro nahrávací a vydavatelské koncerny, se kterými musela společnost v jednotlivých smlouvách souhlasit za každé uložení a poslech jedné skladby, překonávají hranici únosnosti. Otázkou tedy je, zda se firmě vůbec podaří najít efektivní způsob, jak vydělávat peníze. Odborníci poukazují na to, že kombinace předplatitelského modelu s příjmy za reklamu na webových stránkách hudební služby nemusí takto přehnané výdaje pokrýt. Zbabělá UMG. Souboj mezi MP3.com a Universalem velmi ostře sledovali jak ostatní zástupci nahrávacího průmyslu, tak internetová komunita včetně již legendárního Napsteru, který čelí obdobným žalobám od předních hudebních gigantů. Proč společnosti dospěly ke konečné dohodě až po několika měsících v soudních lavicích, není jasné. MP3.com hrozila pokuta ve výši 167,5 milionu dolarů poté, co Rakoff nařídil, že Universal může požadovat odškodné 25 tisíc dolarů za každé „okopírované CD . Firma se prakticky smrtící hrozbě, která by ji přivedla na pokraj bankrotu, bránila zpochybnitelným argumentem. Prohlašovala, že veškerá autorská práva Universalu jsou neplatná. „Nikdy nebylo naším záměrem dostat MP3.com blízko ke konci rozsudkem, který by ohrozil existenci firmy, uvedl prezident UMG Zach Horowitz. V diskusních fórech na internetu se k uvedenému prohlášení rozpoutala bouřlivá rozprava. „Chtěli jsme dotlačit MP3.com k bankrotu a potom ji sebrat po kouskách podobně, jako se zachovala společnost BMG v případě Napsteru. Ale neodvážili jsme se pustit do diskuse ohledně legitimity autorských práv. Nakonec jsme uzavřeli dohodu na dvakrát větší částku, než se povedlo našim konkurentům, vysvětlil trefně řeč Horowitze jeden z uživatelů na webu. Útok se vyplatil. Pokus internetové společnosti zpochybnit oprávněnost autorských práv Universalu se tak ukázal jako relativně vhodný tah. Podstatou sporu bylo, zda jsou hudební nahrávky určitým druhem práce, kterou zpěváci či skupiny vykonali pro nahrávací firmu podle zaměstnaneckých smluv. MP3.com tvrdila, že Universal tímto způsobem neoprávněně označil skladby na registračních certifikátech. Ty by proto měly být neplatné. Universal zcela logicky nesouhlasil, protože by tak ztratil práva spojená s autorskými díly. Do sporu se zapojily i populární hvězdy Bruce Springsteen a Sheryl Crowová, které se přiklonily na stranu MP3.com.