Zahraniční investoři chtějí omezovat výrobu
Loni se na britských ostrovech vyrobilo skoro 1,8 milionu osobních vozů, nejvíce za posledních sedmadvacet let. Ačkoliv je kurs libry velice silný, a sráží tak konkurenční schopnost výrobců, na export směřovalo pětašedesát procent vozů. Slušné výsledky. Přesto ale mají vláda, automobilová lobby i odbory těžkou hlavu, neboť několik význačných zahraničních investorů ohlásilo, že budou omezovat výrobu. O práci tak mohou přijít tisíce lidí. Hrozící ztráta pracovních míst je velice citlivá i pro vládu hospodářsky úspěšné země, kde se průměrná míra nezaměstnanosti (loni 4,4 procenta) pohybuje hluboko pod průměrem Evropské unie (8,9 procenta). Konzervativní opozice premiéru Tonymu Blairovi ostře vytýká, že jeho kabinet připustil zaostávání výzkumu a vývoje v tak prestižním odvětví, jakým je pro Brity stále automobilový průmysl, ovládaný z valné části cizími investory. Velikonoční úder. V březnu německá automobilka BMW nečekaně oznámila, že její ztrátový podnik Rover v britském Longbridge je na prodej. O velikonočním víkendu přišla další Jobova zvěst. Americký Ford potvrdil, že jeho montážní závod v Dagenhamu nedaleko Londýna nemá perspektivu, a jakmile v listopadu roku 2001 dojede výroba modelu Fiesta, montážní pás pro osobní vozy se zastaví nejspíš definitivně. Ford ale zároveň chlácholí, že Dagenham zůstane jeho evropským centrem na výrobu naftových motorů. Ford v minulých letech v Británii získal tak prestižní značky jako Jaguar a Aston Martin. Nedávno pak od německé BMW koupil ziskovou divizi Roveru vyrábějící terénní vozy Land Rover. Další zásahy. Pro Brity je jenom slabou útěchou, že Ford chystá restrukturalizaci i v jiných západoevropských zemích. Z odborných kruhů se proslýchá, že Ford Europe nemine snížení výrobních kapacit o dvacet až třicet procent. Pravděpodobně bude muset zeštíhlet nejenom další anglická továrna v Halewodu, ale také v belgickém Genku, španělské Valencii, francouzské Blanque–fort a německém Kolíně nad Rýnem. Evropská pobočka Fordu, jejíž pozice na starém kontinentu slábne již několik let, zde za loňský rok dosáhla prodejního obratu kolem třiceti miliard dolarů a zisku 28 milionů dolarů. Ale za poslední čtvrtletí roku 1999 vykázala ztrátu 55 milionů dolarů při prodeji za devět miliard dolarů. To přimělo výkonného ředitele Jacquesa Nassera k přehodnocení evropské strategie společnosti. Hlavní závěry mají vejít ve známost v polovině května. Japonské škrty. Britské vládě a odborům, hrozícím rozsáhlými protesty, však nepřidělávají starosti jenom BMW a Ford. Výrobu na ostrovech zamýšlí snížit také japonská Honda. Její konkurent Nissan zase ohlásil, že ve svém závodu v Sunderlandu chce během tří let snížit výrobní náklady alespoň o třicet procent. Pro britské dodavatele to bude těžká zkouška tím spíše, že dodavatelská základna Nissanu v Evropě se značně rozšířila díky kapitálovému spojení s francouzským Renaultem.