Menu Zavřít

Mrně do velkoměsta

27. 4. 2010
Autor: Euro.cz

Miniauto vypadá jako dravec, jenže klame tělem

Málokterý vůz vznikl na základě preferencí vlastních zákazníků. Chevrolet Spark, který byl představen loni na autosalonu v New Yorku, prezentovala automobilka ve třech verzích designu – Beat, Groove a Trax. O těchto studiích nechal Chevrolet později hlasovat v internetové anketě, z níž vyšel vítězně dynamicky střižený třídveřový beat. Výsledný design nového sparku se pak změnil už jen v detailech.
Jedinou výraznější úpravou byl druhý pár bočních dveří. Přídi nyní dominuje dvoudílná maska chladiče podobná sedanu Cruze, po jejích stranách se nacházejí světlomety protažené až ke sloupkům čelního okna. Celek je doplněn sportovně tvarovaným nárazníkem. Agresivní výraz přídě dává sparku vizáž nabroušeného hatchbacku. Tím ale veškerá podobnost s „miniraketami“ na kolech končí. Spark je typicky městské vozítko, jehož výkon je právě tak dostatečný na občasné výlety na venkov.
Rozjařený interiér plný jásavě modrého plechu – to dnes uvnitř nového vozu jinde neuvidíte. Zatímco všude je stoprocentní čalounění prakticky jedním z „Desatera“, spark si z toho nic nedělá a odhaluje necudně karosérii uvnitř auta, jako by se nechumelilo. Trochu stísněné poměry vyžadují kompromis mezi cestujícími vpředu i vzadu, nicméně toto auto, i když má čtyři plnohodnotné sedačky, nikdy nebylo určeno k hromadnému cestování. Vychází z koncepce městského vozu, kterému statistiky neúprosně přidělují v průměru 1,4 osoby na palubě. A ve dvou se ve sparku jezdit dá bez problémů. Tedy až na delší cesty po dálnici, kde je limitem výkon motoru. Během redakčního testu vůz mimo jiné absolvoval cestu z Prahy přes Brno do Olomouce právě se dvěma pasažéry. Autíčko bylo předmětem zájmu, nejeden rychlík v levém pruhu zpomalil, aby si prohlédl téměř tuningový design. Problémem pro řidiče sparku může být, že v kopcích „dá“ vozidlo na plný plyn sotva sto kilometrů v hodině, až by jeden uvažoval o stoupacích pruzích. To by ale znamenalo vydat se napospas kamionové lajně. Jenže spark je téměř stejně vysoký, jako ložná plocha pro náklad, a tak riziko přehlédnutí, doprovázené křupáním šrotovaného plechu, převážilo ochotu co nejméně ostatním komplikovat život.
Přitom čtyřválcový motor o výkonu osmdesát koní by měl stačit na podstatně větší show. Problém se skrývá v dostupnosti výkonu podle otáček. Aby auto plnilo svou roli udržet 130 kilometrů za hodinu bezchybně, musel by řidič podřazovat v některých pasážích D1 snad až na trojku.
Kletby na výkon motoru ustanou, jakmile se spark dostane do svých rodných vod, tedy do města. Obratné, agilní, snadné k parkování, úsporné a hezké miniauto se nacpe do spár, které by pro normální sedan znamenaly nejméně oloupání zrcátek. Uspokojení největší nastává na přecpaném parkovišti hypermarketu, kde smutně krouží hummer, Q7 nebo jiný podobný mastodont, aby na chvíli zastavil, zkontroloval rozměr zbytku parkovacího stání a znovu vyrazil na další kolo. Spark zapluje do zúženého prostoru jakobynic. A do kufru o objemu 170 litrů se při troše dobré vůle vejde skoro celý nákupní vozík.

klady
design
styl
úsporný motor

zápory
výkon
odhlučnění

bitcoin_skoleni

tabulka:
Chevrolet Spark
Motor: benzinový čtyřválec
Převodovka: pětistupňová manuální
Zdvihový objem: 1206 ccm
Největší výkon: 60 kW
Max. rychlost: 164 km/h
Zrychlení 0–100 km/h: 12,1 s.
Průměrná spotřeba: 5,1 l/100 km
Cena: 194 900,– Kč (základní)

  • Našli jste v článku chybu?