Menu Zavřít

Mrtvá média? Mladý Nizozemec Pfauth se vzepřel osudu

17. 6. 2016
Autor: flicker

Třicetiletý Nizozemec překvapuje nejen domácí znalce byznysu. Zatímco média na celém světě padají do červených čísel, propouštějí, nebo dokonce krachují, jeho projekty sbírají miliony eur a získávají mezinárodní prestiž. Úspěch Ernsta Jana Pfautha potvrdilo umístění v žebříčku 30 Under 30 Europe, ve kterém magazín Forbes představuje tři desítky vycházejících podnikatelských hvězd Evropy.

Mladý byznysmen a bloger se stal vycházející, zatím milionářskou, podnikatelskou hvězdou. Jako talent Pfauth začínal v internetové redakci nizozemského „večerního“ deníku NRC. Poprvé o něm bylo slyšet, když 14. října 2006 ve dvaceti letech na stáži v OSN v New Yorku zachytil na kameru hádku mezi tehdejším premiérem Nizozemska Balkenendem a novinářem Paulem Wittemanem. Blog získal velký ohlas a rok na to za něj Pfauth získal internetové ocenění Bloggie 2007.

Jeho kvality brzy přesvědčily šéfy redakce o tom, že si zasluhuje větší kompetence, a tak už v nízkém věku dostal funkci šéfa internetové sekce.

Mladý internetový novinář a bloger byl přesvědčený, že nová média mohou zachránit upadající mediální scénu. Od vedení večerníku dostal za úkol vybudovat internetovou redakci, která by na sebe dokázala vydělat. K nevůli starších kolegů vytvořil tým výlučně z mladých nezkušených lidí, zejména blogerů, a z NRC.nl udělal jeden z nejpokrokovějších zpravodajských portálů v celé Evropě. Web nabízel vlastní sociální síť, na které mezi sebou známí odborníci sdíleli názory. Během dvou let dokázal zvednout návštěvnost stránek o 80 procent.

Bible a bariéry

V roce 2010 nizozemský mladík vydal knihu Sex, blogs & Rock 'n' Roll. Líčí v ní svůj osobní příběh, píše o tom, co ho přivedlo k blogování i zkušenostech, které během čtyřleté kariéry získal. Know-how nestřeží jen pro sebe, ale na stránkách rozdává rady o všech důležitých součástech blogování: programování webu, stylu psaní, marketingu, firemním blogování nebo výběrů témat. Kniha se stala Biblí blogerů a slouží například jako učebnice pro studenty nových médií.

Brzy však narazil na bariéru v podobě názorů šéfů na nová média a proto musel NRC opustit. Stalo se tak v roce 2013, kdy ho oslovil internetový podnikatel Boris Veldhuijzen van Zanten. Společně založili blog The Next Web, který se během krátkého času vypracoval mezi pět nejdůležitějších technologických blogů světa.

Ačkoli Pfauthova hvězda pořád stoupala, nepálil za sebou mosty. Pro projekt bývalého zaměstnavatele NRC.next pravidelně dodává sloupek o aktuálním dění v nových mediích.

ebf - tip - debata

Jeho největší předností je podle spolupracovníků schopnost uživit blog, aniž by trpěl obsah. To plně dokázal v roce 2013. Společně s novinářem Robem Wijnbergem navrhl crowdfundingový projekt nového nezávislého on-line časopisu – De Correspondent. Ideou časopisu je publikování investigativních článků bez tlaků inzerentů a majitelů. Už za osm dní nápad dosáhl svého cíle – 15 tisíc předplatitelů. Všichni zaplatili 60 eur za roční předplatné. Do konce kampaně De Correspondent získal 1,6 milionu eur. V lednu 2015 se už nové médium těšilo popularitě 45 tisíc předplatitelů. I proto si Pfautha všiml Forbes.

Mladý bloger vyrostl během pár let z neznámého grafomana v ambiciózního podnikatele. Podle vlastních slov pořád pracuje na nových projektech a netají se tím, že jeho boj neskončí, dokud nová média plně vystřídají papír.

Přečtěte si o Nizozemci, který patří ke starší novinářské generaci:

Alexander Münninghoff: Němcem bych být nechtěl

 Alexander Münninghoff
  • Našli jste v článku chybu?
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).