Může Audi přetrumfnout luxusní rivaly Mercedes a BMW?
Rüdiger Blasius je přesně ten typ zákazníka, po kterém automobilky jen prahnou. Tento osmatřicetiletý Němec šéfuje vlastní 50milionové firmě Röder-Zeltsysteme und Service, která vyrábí tribuny pro VIP na závodní okruhy Formule 1. Fascinují ho drahá auta a svůj Mercedes třídy E z roku 2001 plánuje napřesrok vyměnit.
A už se porozhlíží. V sobotu 16. listopadu, tedy jenom den poté, co nový sedan Audi A8 za 66 700 dolarů dorazil do německých autosalonů, Blasius neváhal a hned si domluvil předváděcí jízdu. V salonu mu ukázali některé nejnovější vymoženosti včetně multimediálního hi-tech systému MMI (Multi-Media Interface). MMI umožňuje řidičům volit z 200 funkcí výběrem z menu na obrazovce o úhlopříčce patnáct centimetrů, která vyjede z palubní desky. Otáčením knoflíku může řidič v okamžiku získat navigační instrukce k jízdě do jakéhokoliv evropského města, zkontrolovat baterii nebo si zvolit nastavení tlumičů. Blasius úvodní instruktáž přeskočil a MMI zvládnul za deset minut se slovy „na to přijde každý.“
Přesně tohle chtějí v centrále Audi v Ingolstadtu slyšet. Aby výrobci luxusních aut zdůvodnili vysoké ceny, jsou nuceni přinášet stále přitažlivější směs bezpečnosti, výkonu a zábavy. „Zákazníci musejí mít motivaci, aby na auto vynaložili tolik peněz. Musíte uspokojit jejich potřeby, a to i ty nevyřčené,“ říká šéf Audi Martin Winterkorn. Vtip je v tom, najít takovou podobu vybavení, které řidiče nevyděsí. Aby „palubní deska nevypadala jak kokpit letadla,“ usmívá se Willibert Schleuter, hlavní konstruktér elektroniky u Audi, prvotřídní značky koncernu Volkswagen.
A právě tady vstupují do hry supermoderní palubní počítače. Nejvyspělejší z nich je iDrive od BMW, kterým se pyšní přepychový sedan BMW 7 začínající na 66 tisících dolarů, který měl premiéru vloni v listopadu. BMW 7 sesbíral několik cen za konstruktérskou dokonalost, avšak některým řidičům připadá více než 700 funkcí trochu příliš - volba radiové stanice například vyžaduje pět kroků.
Audi se snaží jít na elektroniku s větším důvtipem. MMI má méně než třetinu funkcí, a tak se snáze ovládá. Systém zkoušeli členové vedení Audi, aby se zjistilo, zda nebude pro padesátníky, cílovou skupinu A8, příliš matoucí. A verdikt motoristického časopisu Auto Bild? „MMI je špičkový.“
Audi pevně věří, že díky MMI půjde prodej A8 na náročném trhu prudce nahoru. Co do zavádění novinek má tato automobilka dlouholetou tradici. V roce 1980 představila první sedan s pohonem všech kol Audi Quattro. Image značky však bohužel neodpovídá zdatnosti firemních konstruktérů. V kategorii aut nad 65 tisíc dolarů Audi pokulhává za BMW a mercedesy. Podle společnosti zabývající se průzkumem automobilového trhu JATO Dynamics se prodej A8 za posledních sedm let sotva přehoupl přes osmdesát tisíc kusů, zatímco vozů Mercedes třídy S se prodalo více než 360 tisíc.
Tentokrát je Audi odhodláno pořádně zabodovat. Do A8 druhé generace napumpovalo odhadem 600 milionů dolarů s cílem přinejmenším zdvojnásobit počet ročně prodaných vozů na dvacet až 25 tisíc. Co se týče vzhledu karosérie, vsadili designéři Audi na jistotu. Až přespříliš, tvrdí časopis Auto Motor und Sport a dodává, že vůz vypadá stejně nemastně neslaně jako jeho předchůdce. Zato uvnitř přetéká nejrůznějšími vymoženostmi. Dveře se už neodemykají stisknutím tlačítka na klíči, ale jdou o krok dál - čidla na klice dveří rozpoznají klíče blížícího se majitele a automaticky se odemknou.
Konstruktéry Audi stálo hodně úsilí vyhnout se některým závadám, se kterými se potýkají technologicky vyspělá auta. Aby nedošlo k tomu, že elektronika vybije baterii, nainstalovali program, který při nedostatečném nabití baterie nechá spuštěné pouze nezbytné funkce. Navíc Audi pořádá speciální školení pro automechaniky, aby uměli rychle odstranit případné závady. „Z našeho obchodu prošlo kursy na A8 v Ingolstadtu pět mechaniků z 28,“ říká Frank Hess, prodejce vozů Audi v Büdingenu poblíž Frankfurtu.
Ne všichni výrobci aut multifunkčním systémům s manuálním ovládáním důvěřují. Jürgen Hubbert z vedení Mercedesu o nich tvrdí, že na rozdíl od tradičních tlačítek mohou řidiče rozptylovat. S příchodem jara Mercedes nabídne v řadě třídy E verzi s hlasovým systémem. Do této oblasti nakukují všechny automobilky, avšak podle kritiků není tato technologie pro rušivé prostředí auta, kde si lidé povídají a do toho hraje rádio, zrovna nejvhodnější. Winterkorn sází na to, že systému MMI od Audi dají lidé přece jen přednost.
Copyrighted 2002 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek
Překlad: Michaela Šimková