Menu Zavřít

Multiplex za (všechny) peníze

14. 9. 2020
Autor: Euro.cz

V DVB-T2 vzniká první síť s placenými kanály. Stojí za ní firma provozující satelitního operátora Skylink. Ten si ještě loni z terestrické televize utahoval

Přechod na DVB-T2, nový formát pozemního televizního vysílání, přinese alespoň jednu pozitivní zprávu – divákům z Prahy a středních Čech se rozšíří nabídka až o deset nových kanálů, které dosud „přes anténu“ nevysílaly. Avšak budou placené.

Provozovatel služby nazvané Skylink Anténa+, společnost M7 Group, prozatím nechce říci, kolik bude první placená televize přes DVB-T2 stát, ani nehodlá komentovat strukturu nabídky. Podrobnosti plánuje zveřejnit před ostrým startem služby, který se má uskutečnit 1. října.

Podle mediálních analytiků by se cena mohla pohybovat kolem 100 korun měsíčně, spíše než filmové kanály se očekává zaměření na sport.

Satelit křížený s anténou

Přestože v posledních letech rostly počty diváků konkurenčních platforem, zejména IPTV, tedy vysílání přes internet, terestrická televize v Česku stále vládne. Přes DVB-T2 sleduje televizi 60 procent domácností, jako primární zdroj signálu (na hlavním televizoru v domácnosti) je terestrické vysílání asi ve 40 procentech domácností. Že taková základna vytváří zajímavý prostor pro placenou televizi jako v okolních zemích, se hovoří již několik let. České radiokomunikace, které jsou zdaleka největším provozovatelem multiplexů v zemi, se však k tomuto kroku nerozhoupaly. Byznysu se tak ujala firma M7 Group, která stojí – poměrně paradoxně – za satelitními televizemi Skylink a FreeSat. Přechod pozemního vysílání na nový formát DVB-T2 využila M7 pro agresivní reklamní kampaň, kterou nakonec musel zastavit Městský soud v Praze. V jednom z reklamních spotů si Skylink z vysílání přes televizní anténu utahuje formou smutečního proslovu na pohřbu se slovy „Vážení pozůstalí diváci… Každý má svůj čas pevně vymezen“. A nyní se majitel Skylinku chystá do stejného – terestrického – éteru vstoupit s novou, prémiovou službou.

Balíček, nebo a la carte M7 bude vysílat na frekvencích společnosti Prague Digital TV. V multiplexu, který se oficiálně jmenuje Regionální síť 4, od roku 2012 postupně běžely menší kanály jako Noe, Metropol, Kinosvět, Retro Music či Regina, nyní v ní vysílá jen Praha TV a dvě rádia. „Předpokládám, že pro Skylink Anténa+ využijeme efektivně celou kapacitu multiplexu. Počítáme s osmi až deseti programy, většinou ve vysokém rozlišení HD,“ řekl týdeníku Euro Jaromír Glisník, člen představenstva M7 Group.

Podle Jana Potůčka, mediálního analytika a šéfredaktora serveru Televizniweb.cz, lze očekávat prodej placených kanálů najednou. „Pro operátora je vždy jednodušší prodávat balíček než jednotlivé programy typu a la carte. Proto očekávám jen jeden programový balíček,“ říká Potůček s tím, že do multiplexu se vejde maximálně sedm HD programů. „Pokud by jich mělo být v nabídce deset, některé by musely být ve standardním rozlišení,“ dodává.

Zákaznický potenciál vidí především v balíčku sportovních programů ve vysoké kvalitě s exkluzivními sportovními přenosy. „Placené televizní služby mají v Česku tradici, výběr je široký, takže kdo měl zájem o placené programy, pořídil si satelit, kabelovku, internetovou televizi, případně služby typu Netflix a HBO GO. Placené DVB-T2 spíše představuje zajímavou nabídku pro ty, kteří nepřipojují televizor k internetu a nechtějí řešit instalaci satelitního kompletu,“ soudí Potůček.

700 tisíc domácností

Pro příjem placených kanálů přes pozemní vysílání bude potřeba dekódovací modul Anténa+, který bude k dostání na webu provozovatele či v síti Datart. Zařízení se vloží do televize s terestrickým tunerem (podle Glisníka to umožňují všechny přístroje schopné přijímat DVB T2), platba bude probíhat stejně jako u satelitních služeb Skylinku, tedy bankovním převodem, platbou u Tipsportu, přes SIPO, nebo platební kartou přes internet.

Dosah signálu odhaduje Glisník na zhruba 700 tisíc domácností, zároveň M7 ve spolupráci s Prague Digital TV zvažuje možnosti rozšíření multiplexu do dalších regionů. V Praze a středních Čechách by chtěl provozovatel získat v horizontu jednoho roku deset tisíc zákazníků pro Skylink Anténa+.

WT100

O autorovi| Ondřej Hergesell, hergesell@mf.cz

  • Našli jste v článku chybu?