Menu Zavřít

Multiplexy s mininávštěvami

26. 10. 2004
Autor: Euro.cz

Studia nutně potřebují superhrdiny

Nejdychtivěji očekávaný film letošních prázdnin se pyšní ex-superhrdinou, který má svá nejlepší léta za sebou a žije v přestrojení jako likvidátor pojišťovny. Pro některé hollywoodské manažery se ale scénář filmu Úžasňákovi studia Pixar Animation až příliš podobá realitě. Po letech zvyšující se návštěvnosti začíná být diváků v kinech jako šafránu. I když agenti Hollywoodu tvrdí, že rok skončí nakonec jako silný, návštěvnost v amerických kinech zřejmě padá dolů.
Ačkoliv Hollywood o tom zarytě mlčí, v oboru mají nahnáno. U pouhých čtrnácti filmů letos tržby překročily sto milionů dolarů. Webová stránka Boxofficereport.com přitom poukazuje na to, že v loňském roce se takových filmů promítalo jednadvacet. Průzkumná agentura Exhibitor Relations uvádí, že i s takovými tahouny, jako jsou Shrek 2, Spider-Man II a Umučení Krista letos příjmy z prodeje lístků stouply sotva o dvě procenta na 7,5 miliardy dolarů. A s Vánoci za dveřmi se obvyklá nadílka svalnatých akčních filmů, strhujících dramat a bránice rvoucích komedií zdá hubenější než obvykle.
Tvůrci filmů mohou opravdu děkovat jen vyšším cenám lístků, že nečelí ještě menším tržbám. Návštěvnost je nízká už druhý rok v řadě: po poklesu o čtyři procenta loni Exhibitor Relations tvrdí, že letos je ještě o 1,5 procenta nižší. Silně mediálně propagované filmy, jako jsou loutkový Team America: World Police od Paramount Pictures a komedie Foxu Taxi s Queen Latifah v hlavní roli zatím zklamaly. To podporuje obavy, že návštěvníci kin – stejně jako televizní diváci – jsou odlákáváni svými počítači, DVD přehrávači a videohrami. Nielsen Entertainment upozorňuje na ještě horší problém, kdy jediná noc surfování po webu může z filmu udělat propadák. Ukazuje se, že tvrdá kritika stránek, jako je Rotten Tomatoes, může smazat obvyklé dvacetiprocentní zvýšení výnosu od pátku do neděle.
To vše vede k tomu, že úkol vytvořit kolem filmu mediální horečku ještě před premiérou je nezbytnější než kdykoli dříve. K podpoře návštěvnosti Úžasňákových zahájil Pixar a jeho distributor Walt Disney společné reklamní akce spolu s SBC Communications více než měsíc před uvedením tohoto počítačově vytvořeného filmu. Paramount vysílal na svém kabelovém kanálu Nickelodeon rozsáhlé reklamy na The SpongeBob SquarePants Movie, který bude uveden 19. listopadu. Než přišel do kin Příběh žraloka – jeden z mála podzimních hitů, studio DreamWorks SKG štědře utrácelo za televizní spoty v hlavním vysílacím čase a uspořádalo premiéru pod širým nebem, hojně navštívenou hvězdami, v newyorském Central Parku. Navíc některá studia posilují svou prezenci on-line, aby přilákala uživatele na webu: Disney předvádí desetiminutovou ukázku ze svého Indiana Jonesovi podobného akčního filmu National Treasure s Nicholasem Cagem v hlavní roli. „Lidé mají ve svém životě spoustu jiných záležitostí a naším úkolem je přivést je zpět,“ říká marketingový šéf DreamWorks Terry Press.
Recept je dostatečně jednoduchý. Chuck Viane, ředitel distribuce pro Disneyho tvrdí: „Potřebujeme prostě film pro každého, něco jako Titanic, jenž oslovuje všechny věkové kategorie mužů i žen.“ Hollywood se domnívá, že takové filmy má. Ať už to je snímek Úžasňákovi, pokračování hitů jako Fotr je lotr a Dannyho parťáci, ztřeštěnosti typu Alexandr Veliký, nebo komedie, které zastupuje film Vánoce nebudou! Nicméně pokud chtějí ve městě pohyblivých obrázků věřit tomu, že se jim podaří změnit pokladny kin zpět na superhrdiny, bude třeba, aby zabrala všechna studia unisono.

FIN25

Copyrighted 2002 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek

Překlad: Marcela Nejedlá, www.LangPal.com

  • Našli jste v článku chybu?