Martin Havlena
V České republice se ročně prodá přibližně 330 tisíc jízdních kol. Třicet procent tohoto trhu ovládá firma Author. Jedním z prvních, kteří dokázali využít rychlý růst zájmu o cyklistiku všeho druhu, a tedy i poptávky po kolech, byl Ma rtin Havlena, k němuž se po čase přidal jeho mladší bratr Ondřej.
Martin (36) vystudoval zahraniční obchod na vysoké škole ekonomické. Po promoci nastoupil do tehdejšího Motokovu. Bylo to jediné místo, kde mohl k mezinárodnímu cyklobyznysu přičichnout, psal se totiž rok 1987 a Motokov měl na dovoz a vývoz kol monopol.
Cesta k zájmu o obchod s koly nevedla Havlenu staršího žádná profesionální sportovní dráha, ale měsíční povinná praxe ve třetím ročníku studií. Shodou okolností byl umístěn do oddělení jízdních kol v Motokovu. Ten měsíc ho natolik ov livnil, že si jako téma své diplomové práce vybral právě kolařinu. Po promoci se do Motokovu vrátil.
„Se sportem to bylo se mnou jako s každým obyčejným klukem. Na základce fotbal, na gymplu košíková. První kolo Pionýr, druhé Favorit, popisuje Martin svou někdejší sportovní činnost. „Až poslední léta se kolu věnuji intenzivněji, třeba i se s vou třináctiletou dcerou, dodává.
„Okamžitě po zavedení volné směnitelnosti koruny jsem v lednu 1991 založil firmu Universe Agency, vzpomíná Martin. Nově vzniklá společnost se snažila napomáhat českým výrobcům kol, aby se dostali k součástkové základně a aby se vůbec dok ázali orientovat v dovozní problematice. Asi po půl roce činnosti Universe Agency se Martin snažil přemluvit svého o čtyři roky mladšího bratra Ondřeje ke vstupu do společnosti. Ten byl ale v té době na lukrativním místě u auditorské firmy KPMG a do nejistého podniku se mu moc nechtělo. Nakonec se nechal přesvědčit a stal se rovnocenným partnerem.
Roku 1992 se jako jedni z prvních z východoevropských zemí začali orientovat na asijský trh. Zjistili, že i přes vyšší dovozní náklady jsou tamní výrobci stále výhodnější než evropští. V té době se jejich firma snažila přesvědčit čes ké výrobce, zejména společnosti Favorit a Eska, aby začaly vyrábět horská kola. „Tvrdili jsme tehdy lidem z managementu, že v tom je budoucnost, bohužel, nechtěli na to slyšet. Neposlouchali ani argumenty, že by si měli zorganizovat distri buční síť v Čechách, vysvětluje Havlena starší.
Nová firma zašla až tak daleko, že letecky přivezla vzorky z Asie a navrhla českým společnostem, že zprostředkuje nákup kol pod jejich jmény. „To by jim umožnilo nevypadnout z prodeje v tuzemsku a nastartovat zejména výrobu rámů a vidlic na horská kola a technologicky se připravit na výrobu vlastních kol ekcí. Návrh byl brán jako příliš odvážný krok. Oslovené podniky tak zůstaly u výroby typů kol, které vyráběly léta. Pro nás to byl jasný signál, že se do toho musíme pustit sami, zdůrazňuje Martin.
V roce 1993 přivezla Universe Agency z Asie první obchodní várku kol a po počátečních zkušenostech si uvědomila, že je výhodnější je prodávat pod sjednocující značkou. „Po určitých úvahách jsme nakonec dospěli k rozhodnutí použít název Au thor. Hlavní důvody byly dva. Chtěli jsme jméno, které začíná na A, a také jsme hledali název, který má latinský základ, aby byla značka snadno vyslovitelná v co nejvíce zemích, jak ve frankofonních, anglosaských, tak i germánských či slov anských, vzpomíná zakladatel firmy. Především kvůli svým finančním možnostem původně dováželi levnější kola. Přesto již v roce 1994 připravili specilní dražší kolekci Equipe. Byl to počátek snahy, aby během pěti až šesti let opustil Author kategorii levných kol a soustředil se pouze na střední a vyšší třídu. Důvod nespočíval jen v tom, že čeští cyklisté budou mít na svá kola rostoucí nároky, ale především ve skutečnosti, že špičkovou kvalitu lze zaručit až v těchto kategori ích. Kýženého cíle bratři dosáhli v letošním roce, kdy nabízejí již pouze střední a vyšší třídu. Ve velké prodejně kol Peksport v Praze odpověděl majitel na dotaz týdeníku EURO, proč prodává především kola Author, třemi slovy - kvalita, výběr, spolehlivost. V podobném duchu se vyjádřili i n ěkteří další prodejci kol. Některé obchody nicméně dávají přednost jiným značkám. Například ve známé pražské prodejně Bike Ranch nechtějí kola Author prodávat, protože jim připadají již uniformní, a snaží se svým zákazníkům nabídnout něco jiného vče tně dražších typů.
„Author je české kolo, říká Martin Havlena, jehož společným cílem s bratrem nyní je, aby se značka dostala do světa. „Mimo standardních součástí vše navrhujeme my a v Asii to vyrobí a sestaví.
Proto musí Martin často jezdit několikrát do roka do Asie. Na jedné z těchto cest se seznámil se svou druhou manželkou Tomy pocházející z Thajska. „Kolovaly fámy, že prý jsem si vzal dceru asijského výrobce kol, a proto mám nízké ceny, co ž je nesmysl, poznamenal s úsměvem a začal si čistit dýmku. Mimo toho, že rád jezdí na kole a hraje squash, je totiž náruživý kuřák.