I my máme v nabídce netypické příchutě jako likér nebo mango, vede ale klasika, říká majitel firmy Karlovarské oplatky
Oplatky se v lázeňských městech prodávají už od osmnáctého století. Jejich výroba ale není stoprocentně ruční záležitostí. Do produkce jsou zapojovány mixážní roboty i pečicí automaty. Proto si i tak tradiční obor vyžaduje nemalé prostředky. „Když jsme do firmy v roce 2008 vstoupili, museli jsme podstatně investovat do omlazení strojového zařízení i výrobních prostor. Tyto investice nyní ukrajují nemalou část z našich zisků,“ říká Jaromír Staňkovský, jednatel společnosti Karlovarské oplatky.
Během pořádání Karlovarského filmového festivalu prodeje místní pochutiny paradoxně klesají. Filmoví fanoušci zájmem nenahradí lázeňské hosty. Jak ale Staňkovský dodává, má díky festivalu možnost oslovit podstatně větší množství lidí a čekat pozitivní efekt dále v budoucnu.
* Mají karlovarské oplatky zajištěný odbyt?
Odjíždí z lázní vůbec někdo, kdo by si je nedal? Karlovarské oplatky mají dlouhodobě zajištěn odbyt u místních prodejců, kteří jsou podstatným odběratelem naší produkce. Prodeje se rok od roku stabilně zvyšují, i když stále nedosahují takových čísel, jaká bychom pro plánovaný rozvoj firmy potřebovali. Při pohledu na naše ekonomické výsledky je nutné přihlédnout k tomu, že většinová výroba probíhá stále ručně. A vzhledem k tomu, že jsme opravdu malá firma zhruba o patnácti zaměstnancích, naše tržby ani zisky nejsou na přílišné zbohatnutí.
* Původně jste podnikal ve firmě zabývající se například obráběním kovů a zámečnictvím. Proč jste vstoupil do tak odlišného byznysu?
Pro mne to zase tak neznámé prostředí nebylo. Přibližně patnáct let jsem v Karlových Varech se svou paní a obchodními partnery provozoval prodejny s karlovarskými specialitami. Oplatky mezi nimi samozřejmě hrály podstatnou roli a během té doby jsem se setkal s řadou výrobců, kteří se s nimi snažili v Karlových Varech prosadit jako ti praví.
Když mi pak v roce 2008 nabídl místní výrobce a zároveň jeden z dlouholetých obchodních partnerů Otto Malý možnost podílet se na výrobě oplatek, neváhal jsem. Mezi prvními plány bylo dořešit soudní spory o ochrannou známku, dotáhnout přidělení „chráněného zeměpisného označení“ v Bruselu a dostat do povědomí lidí, jak rozeznat karlovarské oplatky od ostatních. První dva úkoly jsou již splněny, poslední je však běh na dlouhou trať.
* Také máte problémy s plagiáty?
Již jsme se setkali s tím, že jedna opravdu velká pekárna prodávala své napodobeniny v graficky totožných krabičkách. Sice po našem upozornění všechno zboží stáhli, ale důvěru zákazníka získáváte zpátky těžko. Pokud by se dnes podobná situace opakovala, bránili bychom se mnohem razantněji. Další kapitolou jsou prodejci, kteří přesvědčí zákazníka pouze cenou anebo jen tvrzením, že on prodává ty pravé oplatky. Přitom si stačí přečíst, co je na krabičce uvedeno.
* Uškodila vašemu podnikání krize?
Krize se myslím dotkla většiny podniků, některých více, jiných méně. Nás naštěstí krize nezasáhla tak, že by nás bezprostředně ohrozila. Horší je to ovšem v případě specifičnosti našich výrobků. Vzhledem k tomu, že nejsme napojeni na obchodní řetězce a naše zboží odebírají především místní prodejci, jsme zcela závislí na lázeňské sezoně. To je nejvíc vidět první čtyři měsíce v roce, kdy je propad prodeje tak markantní, že víceméně nevyrábíme. Dá se tak říct, že naše výrobky jsou doslova sezonní produkt.
* Konkurencí jsou vám mariánskolázeňské oplatky Kolonáda. Jak ze srovnání s nimi vycházíte?
Nevím, zda se dá říct, že si přímo konkurujeme. Kolonáda patřící pod nadnárodní řetězec Kraft Foods dominuje v obchodních řetězcích a ve velkém využívá média k marketingu. My jsme malý regionální výrobce se stoprocentním českým vlastníkem a v současné době se spíš snažíme zaměřit na místní region a také naučit lidi, které oplatky jsou ty karlovarské a proč kupovat právě je.
* V čokoládách jsou módou nezvyklé příchuti, jako mořská sůl nebo chilli. Chystáte se podobně ochucovat i oplatky?
Již loni jsme přišli s novými příchutěmi. Jako první v našem portfoliu výrobků přibyly oplatky s příchutí bylinného likéru, při jejichž výrobě se používá becherovka. Dalšími novinkami jsou malina, jahoda, ostružina, mango a meloun. Podle prodejních čísel však nadále zcela jasně dominuje klasika – lískooříškové s příchutí vanilky a čokoládové.
O autorovi| Jakub Křešnička, kresnicka@mf.cz