Menu Zavřít

Musíme se změnit, Tesla a Google nám utíkají, shodují se šéfové největších německých automobilek

26. 5. 2020
Autor: Profimedia.cz

Německý automobilový průmysl stojí před klíčovým strategickým rozhodnutím: bude se držet tradic a dále spoléhat jen na výnosy z prodaných vozů, nebo kolem svých aut vytvoří podobný ekosystém jako kolem dnešních chytrých telefonů? Ač se přístup jednotlivých značek liší, VW, Daimler i BMW už vlastní softwarové platformy vyvíjejí. Jak vidí svou budoucnost, uvedli šéfové těchto předních německých automobilek pro tamní ekonomický deník Handelsblatt.

VW, BMW i Daimler pracují na vlastních softwarových
platformách nezávisle na sobě. V budoucnu mají zastoupit funkci jakéhosi mozku
a centrálního nervového systému automobilu, která dokáže vozu vdechnout pouhou
aktualizací nový život. Éra spalovacích motorů je zkrátka pryč a závod o
mobilitu budoucnosti vyhraje ten, kdo přijde s celkově nejpřívětivějším
ekosystémem.

Centrální počítač bude mít v autě budoucnosti na starost
všechny systémy, od motoru po klimatizaci. Díky neustálému připojení k
internetu si navíc vyměňuje data s centrálním serverem a zavdává tím vzniku
zcela nových obchodních modelů. Vývoj dostatečně sofistikovaného softwaru se
tak stává i pro automobilový průmysl otázkou přežití. Jenže proti Tesle či
Googlu tradiční automobilky stále ztrácejí, což si uvědomují i jejich nejvyšší
šéfové.

„Technologie, nebo smrt,“ zaznělo například z úst šéfa VW
Herberta Diesse. „Auta se doslova mění v chytré telefony na kolech,“ řekl zas
generální ředitel Daimleru Ola Källenius. A první muž BMW Oliver Zipse pak
uvedl, že automobilový průmysl je víc než jen „ohýbačka plechu“. Deník jejich
přístup definoval vždy jediným slovem – Revolucionář, Podnikatel a
Tradicionalista.

Vydělávat nejen na prodeji

Za prvního z nich – podnikatele – označuje přístup šéfa
Daimleru Ola Källeniuse. Ten vývoj jakéhosi centrálního mozku automobilu
považuje za hlavní prioritu. „Musíme ovládnout i softwarovou část, abychom
zůstali konkurenceschopní. Představte si něco jako Windows pro auta,“ řekl
deníku. Ten připomněl, že zatímco jeho předchůdce Dieter Zetsche vždy usiloval
o co nejvyšší prodeje, Källenia zajímá především výše marže. „Ta je na prvním
místě,“ přiznal.

Otec tří synů proto chce rozšířit tradiční obchod značky o lukrativní softwarové služby. Rád by tím dosáhl situace, kdy namísto toho, aby zákazníkům prodávali jen jedno nové auto za několik let, automobilka v mezičase vydělávala „spoustu peněz“ díky aktualizacím softwaru. Ten jim zajistí například vylepšení asistenčních systémů či díky lepší optimalizaci vyšší dojezd u elektromobilů.

„Tyto příjmy by mohly relativně rychle dosáhnout objemu několika stovek milionů eur,“ zadoufal. Jeho cílem je dosáhnout v oblasti služeb podobně silného postavení jako má Apple se svým iPhonem na trhu chytrých telefonů. Vzorem je mu průkopník na poli elektromobility, americká Tesla, která už díky svým zhruba 800 tisícům prodaným a vzájemně propojeným automobilům získala nezanedbatelný náskok. Z dlouhodobého hlediska by se takto propojená flotila mercedesů mohla stát základem pro nový ekonomický model fungování celé automobilky.

Jako první dostane nový systém nová třída S, která má být
uvedena na konci letošního roku. Do konce roku 2024 pak chce Mercedes tuto
aplikaci rozšířit na celou svou produktovou řadu.

Nic nad vlastní identitu

To šéf BMW Oliver Zipse nepatří zrovna k těm, kdo slepě
podléhá trendům. Bojí se toho, že by se v honbě za novými obchodními modely
mohla tato tradiční automobilka „zamotat a ztratit“ a opustit tak své silné
stránky. A zatímco jeho předchůdce Harald Krüger o značce mluvil jako o někom,
kdo „změní hru“, Zipse se chce zaměřit na jediné – tradiční výrobu automobilů.
Tento 56letý manažer při osvětlování svého pohledu rád sahá po srovnání s
leteckým průmyslem – BMW je v jeho očích spíše jako Airbus než Lufthansa. Chce
stavět letadla, ne provozovat leteckou společnost.

Zipse tak nutnost vývoje dostatečně kvalitního a
sofistikovaného softwaru sice vnímá, relevantní je pro něj ovšem pouze jako
součást automobilu jako celku. Za digitální automobilku se navíc tento
mnichovský gigant považuje už dávno, od roku 2018 do svých vozů napříč segmenty
postupně rozšiřuje svůj operační systém OS7. Ten už například umožňuje skrze
mobilní připojení průběžně aktualizovat důležité funkce vozu a v této „síti
BMW“ už je na 500 tisíc vozů.

Nejnověji takto automobilka chystá své vozy rozšířit
například o novou verzi hlasového asistenta, vylepšený adaptivní tempomat či
asistenty parkování. „Bude to největší kampaň svého druhu, kterou evropský
výrobce kdy provedl vzduchem,“ řekl Handelsblattu  odcházející člen rady BMW Development Klaus
Fröhlich. Postupný vývoj tohoto již existujícího softwaru od něj převezme jeho
nástupce Frank Weber. „Evoluce místo revoluce,“ okomentoval přístup BMW
Handelsblatt.

Změna k nepoznání

Označení za Revolucionáře si pak svým přístupem vysloužil šéf VW Herbert Diess. Ten i vzhledem ke snaze co nejrychleji zapomenout na kauzu Dieselgate, s níž automobilka dodnes bojuje, velí k rychlému přerodu k chytré elektromobilitě. V pondělí ostatně Spolkový soudní dvůr vyhlásil přelomový verdikt, podle kterého musí tento koncern vyplatit zákazníkům, u jejichž vozů bylo s emisemi manipulováno, náhradu. Její výše se odvíjí od počtu najetých kilometrů. Vzhledem k mnohamiliardovým nákladům, které už VW s kauzou měl, jde o další citelný zásah do hospodaření automobilky.

Šéf Volkswagenu Herbert Diess

Diess tak ne náhodou pomýšlí ještě výš než konkurenti a
hovoří o „licencovaném“ operačním systému, který bude dostupný – samozřejmě za
příslušný poplatek – i konkurentům. Spoléhá v tom na tržní sílu své firmy,
která se v posledních letech přetahuje o prvenství s japonskou toyotou. Nynější
Diessův plán tak zní, že do poloviny desetiletí, tedy roku 2025, VW zvýší svůj
podíl na vývoji softwaru z aktuálních méně než deseti procent na více než 60
procent.

MM25_AI

A co dál? Diess plánuje Volkswagen přeměnit z průmyslové skupiny na high-tech společnost, čemuž má odpovídat i její tržní kapitalizace. A i on si za vzor klade Teslu. „S osmi sty tisíci vozy na silnici dnes Tesla shromažďuje více dat než my s našimi sty miliony aut,“ řekl nedávno Diess na schůzi se svými manažery. A upozornil, že ač má VW na trhu obrovskou sílu, faktickými lídry tohoto segmentu jsou nyní právě Američané. To ostatně dokazuje i cena akcií, kdy tržní trpaslík Tesla má na burze hodnotu kolem 140 miliard eur, což je víc než VW, Daimler a BMW dohromady.

  • Našli jste v článku chybu?