Menu Zavřít

Musíme šetřit a šetřit

28. 8. 2007
Autor: Euro.cz

Budu tlačit dodavatele k lepším smlouvám, vzkazuje ředitel pražského dopravního podniku

EURO: Doutníky prý kouříte, jen když jste nervózní. Z čeho jste nervózní? DVOŘÁK: Nejsem nervózní, jen malinko ve stresu. Vrátil jsem se z dovolené, takže řeším nějaké novinky, které jsou urgentní. Zároveň začala hlavní fáze transformace, což obnáší spoustu operativy, hodně emocí a někdy nepříjemnou komunikaci. Současně máme rozjetých řadu projektů, takže stres se stává těžko únosný.

EURO: Nepříjemnou komunikací myslíte propouštění? DVOŘÁK: Nejen propouštění, ale i rušení smluvních vztahů.

EURO: Našel jste nějaké nevýhodné smlouvy? DVOŘÁK: Nechci se k tomu příliš vyjadřovat, ale dejme tomu, že tu jsou smlouvy, které bychom si představovali do budoucna jinak.

EURO: Přece jen. Ve výroční zprávě jsem našla větu, že náklady na právní zastoupení DP kanceláří Brož & Sokol & Novák na vymáhání pokut jsou příliš vysoké a do budoucna by se to mělo změnit. Média upozornila, že právníci inkasují z každého případu, který se dostane před soud, tři tisíce korun, sám podnik získá 950 korun a zbytek do zhruba pěti tisíc, jež černý pasažér nakonec zaplatí, spolykají související poplatky. Advokátům podnik navíc vyplácí paušál zhruba milion korun měsíčně. Je to jeden z těch případů? DVOŘÁK: Obecné pravidlo je, že věci jsou trochu bagatelizovány a zužovány na jeden až dva případy a bohužel tentokrát to odnáší kauza vymáhání pokut. Není to ale zas tak velká zakázka, aby mohla zásadním způsobem ovlivnit cash-flow nebo ekonomiku dopravního podniku. Shodou okolností dlouhodobý kontrakt s touto kanceláří končí v září letošního roku a už je vypsané veřejné výběrové řízení, z něhož vzejde do konce letošního roku nový partner. Myslím, že zadávací dokumentace je tak dobře zpracovaná, že podmínky budou výhodné pro dopravní podnik. Já bych ale tuto konkrétní kauzu na rozdíl od některých jiných nehodnotil zásadně negativně, protože úspěšnost vymáhání pokut je velmi vysoká – překračuje 50 procent, takže si myslím, že v konečném důsledku efekt pro dopravní podnik byl.

EURO: Pracuje pro dopravní podnik také advokát Miroslav Jansta, který je dvorním právníkem magistrátu? DVOŘÁK: Objem jeho práce je opravdu minimální. Dělá jednu konkrétní kauzu a tu dělá dobře. Zastupuje podnik v soudní při ohledně zástavby za Teskem u Národní. To je marginálie.

EURO: Zmínil jste velké projekty, které máte na mysli? DVOŘÁK: Najíždíme na nový způsob výběrových řízení, která chceme dělat dost zásadně jinak. Budou je pro nás zajišťovat externí firmy, my budeme věnovat velkou pozornost zadávací dokumentaci tak, aby nás nikdo nenapadal, že tendry nebyly transparentní. Připravujeme strategii a koncepci dopravního podniku včetně společného projektu s útvarem rozvoje města. Pracujeme s ním na rozvoji infrastruktury MHD a s tím souvisejícím finančním plánem podniku. Velkou část financí dostáváme od města, chceme radnici přesvědčit o tom, že peníze, které budeme požadovat v budoucnu, použijeme na konkrétní projekty zvyšující komfort dopravy. V nespolední řadě se v rámci finančního plánování snažíme dopočítat, jak se chovat k investicím a rozvoji podniku ve vztahu k provozním nákladům a ceně jízdného.

EURO: Na které činnosti budete vyhlašovat výběrové řízení? DVOŘÁK: Na všechny. Máme dlouhý seznam zakázek počínaje nákupem materiálu, zajišťováním služeb a podobně.

EURO: Mluvil jste o koncepci rozvoje infrastruktury. Měla jsem za to, že již je hotová… DVOŘÁK: Aktualizujeme ji. Mění se řada věcí s tím, jak se mění priority. Potřebná je diskuse zejména na téma rozvoje tramvajových dopravních cest, kde je velký potenciál. Stále se zabýváme trasou metra D, protože pokud se bude stavět, a to bude, je třeba domluvit se na tom, jakým způsobem se vybudují návazné trati.

EURO: Jaký je aktuální plán na trasu D? DVOŘÁK: Momentálně zpracováváme variantní řešení pro město Prahu. My se přikláníme verzi pokusit se o PPP projekt. Nyní vzniká analýza, která by měla vyhodnotit všechny možnosti, zejména financování. Inspirovali jsme se samozřejmě v zahraničí, protože některé trasy metra například v Londýně nebo v Kodani byly takto postaveny.

EURO: PPP projekt zvažujete proto, že všechny peníze, které bude dávat město na rozvoj metra, spolyká trasa A? Dopravní odborníci říkají, že budovat dvě trasy metra najednou je extrémně náročné a Praha takto dosud nepostupovala …. DVOŘÁK: Náročné je to z hlediska financí. Pokud budou disponibilní zdroje, technické kapacity se dají zvládnout.

EURO: Souvisí stavba trasy D s budoucností Nuselského mostu? DVOŘÁK: Déčko vytvoří alternativní trasu, jinak přímou souvislost s Nuselským mostem nevidím. Tedy kromě toho, že z déčka bude první přestupní stanice na trase C – Pražského povstání, a v tom okamžiku bude ještě větší nápor na céčko než dnes.

EURO: Ptát se na investiční náklady na trasu D je asi předčasné… DVOŘÁK: Náklady mají být součástí analýzy. Stále je na stole několik variant koncepce „déčka“, například zda půjdeme cestou standardního metra, nebo lehkého.

EURO: Trasa A má tedy prioritu, přestože ministerstvo dopravy opět resuscitovalo plán rychlodráhy do Ruzyně? DVOŘÁK: Trasa A má naprostou prioritu.

EURO: Plánujete lepší obsluhu okrajových částí Prahy? Současný systém lidi nutí jezdit autem. DVOŘÁK: Tohle je otázka na Ropid (organizátor pražské dopravy – pozn. red.). Obecně si myslím, že by bylo třeba zjednodušit celou tarifní politiku a systém pásem. Jsou situace, kdy systém není právě motivační.

EURO: Jak jste se dostal do dopravního podniku? Mluvilo se o vás už před výběrovým řízením… DVOŘÁK: Výběrové řízení probíhalo na začátku roku a informace se roznesla někdy v březnu nebo v únoru. Možná je to také tím, že Dvořák je poměrně známé jméno. V souvislosti se mnou se spekulovalo o věcech, které nebyly pravda a přesto jsou brány jako berná mince. Jako třeba že jsem člověk PPF, přitom já z té skupiny snad ani nikoho neznám. Možná to příjmení ještě přidává spekulacím a fámám.

EURO: Co vás vůbec přivedlo k městské dopravě? Prostě jste někde slyšel, že bude výběrové řízení? DVOŘÁK: Já jsem potom, co jsme skončil na Primě, chtěl zkusit něco jiného a nebyl jsem úplně nadšen nabídkami, které přicházely z velkých korporací. Říkal jsem řadě přátel, že by mě přitahovala státní firma nebo státní správa či podobná oblast, která svým způsobem souvisí s efektivním státem. Lákalo mě vytyčit nějakou strategii, cíl, bavit se s kvalitními lidmi a připravit firmu na další expanzi a rozvoj.

EURO: Teď se ale musíte řídit politiky na radnici. V posledních letech se prý i o tom, kdo bude rekonstruovat záchodky v metru, rozhodovalo na Mariánském náměstí. DVOŘÁK: Všichni mě varovali a upozorňovali, zatím ale klepám na všechny dřevěné věci, které jsou v této místnosti, že žádný zásadní tlak a ovlivňování necítím. Uskutečňujeme velmi odvážné transformační projekty bez ostychu a obav a musím říci, že cítím spíše podporu radnice. Zadání magistrátu je naprosto jasné a zřetelné: Už vám nebudeme moci dávat tolik peněz, snažte se, abyste za menší sumu peněz udělali víc než dosud.

EURO: Řekli konkrétní částku? DVOŘÁK: Myslím, že částka bude podléhat každoročnímu vzájemnému boxování, ale už nyní je meziroční pokles zřetelný.

EURO: Neodnese to nakonec například údržba? DVOŘÁK: Naopak údržba by to odnést vůbec neměla.

EURO: Ale v minulosti to tak bylo. DVOŘÁK: Zadání je: Musíte udělat všechno proto, abyste za míň peněz udělali hodně muziky, přitom nesmí trpět kvalita – musíte stavět, opravovat a obnovovat…

EURO: V Praze je dost tramvajových tratí, na kterých se nesmí jet rychleji než deset kilometrů v hodině. DVOŘÁK: Je pravda, že tady máme velký dluh. Rekonstrukce je jednou z prioritních oblastí, a to i personálně. Máme nového člověka jako šéfa jednotky Dopravní cesta - tramvaje. Má jasné zadání - dát jednotku dohromady, aby zvládla klíčový chod. Tedy nejen stavět tramvajové trati, ale zejména ty dosavadní, které jsou v ne úplně optimálním stavu, připravit na rekonstrukci.

EURO: Máte ušetřit stovky milionů korun. Jak to chcete udělat? DVOŘÁK: Ale magistrát nám už dal o stovky milionů korun méně, teď musíme ušetřit další. Jednou z cest je outsourcing. Dopravní podnik má relativně dost dalších prostor pro šetření. Například tlačení dodavatelů k mnohem výhodnějším podmínkám - to je velmi zásadní. A toto je ode mě jasný a zřetelný opakovaný signál všem, kteří chtějí s dopravním podnikem spolupracovat. Určitě je prostor pro efektivizaci a zjednodušení řady procesů a činností uvnitř firmy. Některé činnosti se minimálně dublují, některé si musíme zajišťovat sami, přitom by se daly outsourcovat, ovšem v případě, že doložíme výhodnost takového kroku. Myslím si, že i z hlediska využívání majetku je co zlepšovat.

EURO: Chystáte prodej nějakých nemovitostí, třeba parcely v blízkosti výstupu z metra Na Knížecí? DVOŘÁK: Takových prostor máme více. Je ale otázkou, jestli je nezbytné je prodat, nebo jestli nemůžeme udělat jakýsi finanční model, který nám vytěží náš majetek. Jen pro ilustraci – máme střední průmyslovou školu, ta sídlí v pěti objektech roztroušených po Praze a já se ptám, proč nesedí v jednom objektu a spravujeme jich pět. To je jen jeden z mnoha případů. A některý majetek už prodáváme.

EURO: Jaký máte názor na zdražování? Střetávají se tu dvě koncepce – město má dotovat, protože MHD funguje a jsme na tom v mnoha ohledech lépe než v mnoha městech západní Evropy, na druhé straně dotace tvoří dvě třetiny nákladů… DVOŘÁK: Zdražování je ale politická otázka, ještě nepadlo žádné rozhodnutí. Já mohu pouze argumentovat a připravovat podklady pro rozhodnutí radnice. Jedna z analýz, které jsme si nechali udělat, tvrdí, že cena za službu je s přehledem nejnižší v celé Evropě.

EURO: Co říkáte na privatizaci MHD? Už před lety, když se začalo s transformací DP, se mluvilo o chystaném vyčlenění části autobusové dopravy pro Connex. DVOŘÁK: To nevím, to jsem neslyšel. Samozřejmě budou neustále logicky vznikat tlaky na privatizaci lukrativních částí DP. Já za sebe říkám, že jsem zastáncem velkého silného dopravního podniku stoprocentně v rukách města.

EURO: Chybí stovky řidičů řidičů, zaměstnáváte brigádníky… Čím to? DVOŘÁK: Speciálně v autobusech dochází k velké fluktuaci. Protože je tato profese nedostatková, řada řidičů od nás po krátké době odchází za lepším výdělkem. Odcházejí třeba řídit kamion nebo ke společnostem, které obsluhují Středočeský kraj.

EURO: Jak se vám jedná s dvanácti skupinami odborů? DVOŘÁK: Drtivá většina představitelů odborových svazů jsou korektní partneři, někteří jsou bohužel velmi neústupní, ale to je asi standardní. Všechny kroky, které chceme realizovat, musíme konzultovat, a já to respektuji, i když diskuse je velmi tvrdá. Jsme rád, že ji zatím držíme ve věcné rovině.

EURO: Jste stále činný ve sdružení eStat, které prosazuje efektivní stát bez zbytečné byrokracie? DVOŘÁK: Stále jsem jeho členem, sleduji vývoj a předpokládám, že až budu mít trochu více času, opět se nějakým způsobem externě do jeho fungování zapojím. Myslím si, že je to projekt, který si zaslouží významně podporovat, protože přebujelá administrativa, její formační náročnost a komplikovanost určitě determinuje ekonomický rozvoj a komfort našeho fungování a žití. Myslím, že myslitelé všech zemí by se měli spojit a pracovat na tom, aby efektivní stát fungoval a myšlenky se podařilo se implementovat.

EURO: Proto chcete v DP propouštět úředníky? DVOŘÁK: Obecná filozofie je, že vytvářet činnost pro činnost, aby nějaká byla, je zhoubné a zničující a znamená to něco, co omezuje rozvoj a dusí firmu soukromou, státní či komunální. Určité základní principy a parametry fungují všude stejně a všechny činnosti, ať již komerční nebo ne, by se měly dělat lépe z elementární selské logiky. Zatím bohužel i ve státní správě a i v této firmě se potkávám s činnostmi, které jsou naprosto zbytné, dokonce bych řekl až úsměvné.

EURO: Má nějaká politická strana vaše sympatie? eStat byl spojen ODS, ale před několika lety se o vás mluvilo jako o ministrovi informatiky… DVOŘÁK: Momentálně bych nechtěl žádné svoje politické sympatie vyjadřovat. Efektivní stát je jakýsi univerzální princip, který by měl fungovat bez ohledu na to, jestli vládne pravice nebo levice. Myslím, že efektivita by měla být vlastní všem politickým stranám.

MM25_AI

EURO: Vyděsilo vás něco, co jste v DP po svém nástupu objevil? DVOŘÁK: Byl jsem připraven na hodně, nevyděsilo mě nic.

EURO: A naopak, překvapilo vás něco mile? DVOŘÁK: Potkal jsem tu spoustu neskutečně kvalitních lidí, až extrémně a možná někdy pro ně i nezdravě, kteří tu práci milují - zejména u kolejářů je míra fanouškovství neskutečná.

  • Našli jste v článku chybu?