Menu Zavřít

Musíte jim nechat pocit vítězství

19. 7. 2010
Autor: profit

Šumperská společnost Pramet Tools obchoduje s Tureckem již deset let. Tamější rozvíjející se automobilový průmysl je dobrým odbytištěm pro řezné nástroje ze slinutých karbidů. Jednání s Turky je podle zástupců společnosti směsí evropských zvyklostí a blízkovýchodního temperamentu.

Musíte jim nechat pocit vítězství

Jeden z řezných nástrojů, který Pramet do Turecka dodává.

Autor: Pramet

Výroba nástrojů ze slinutých karbidů má v Šumperku už šedesátiletou tradici. Dnes v ní pokračuje tamější společnost Pramet Tools, která v porevoluční historii dokázala výrobu nejen udržet, ale také oslovit vývozem více než padesát zahraničních trhů.

Patří mezi ně i Turecko, kde firma působí už více než deset let. Dodává řezné nástroje nástroje pro místní podniky. Letos plánuje vyvézt do Turecka zboží za osm milionů korun. Pro další roky přitom firma počítá se stoprocentním růstem vývozu do této asijské země. „Turecko je perspektivní a velmi rostoucí trh. Rozvíjí se zde automobilový průmysl, tedy všechny obory strojírenství. Je zde samozřejmě perspektiva vstupu do Evropské unie. To znamená zjednodušení legislativy a určitou jistotu a korektnost právních podmínek,“ pochvaluje si makretingový ředitel společnosti Pavel Večerka.

Firma na trhu nejdříve distribuovala své výrobky přes menší turecké společnosti, což mělo své slabiny. Loni se ale Prametu podařilo za pomoci české proexportní agentury CzechTrade najít velkou tureckou distribuční firmu a nyní kontaktuje i koncové odběratele. To by mělo znásobit jeho odbyt v Turecku.

MM25_AI

Při jednání s tureckými obchodníky prý najdete jen drobné rozdíly oproti Evropě. „Jednání jsou sice delší, ale v našem případě jsme jinak neviděli nějaké zásadní odlišnosti. Je to však určitě i tím, že naši partneři mají zkušenosti ze zahraničního obchodu. Problémy jsou standardní pro Blízký východ – korektnost partnerů, platební disciplína a vše, co se týká peněz. Turci rádi smlouvají a vždy jim musíte nechat pocit určitého vítězství, a to třeba i z předem nachystané slevy,“ říká Pavel Večerka.

Trocha trpělivosti podle něj za průnik na turecký trh bezesporu stojí. „Turecko je branou Evropy do Asie a obráceně. Po krizi v roce 2009 tam navíc letos vidíme obrovský růst,“ konstatuje exportér.

KDE HLEDAT ZAKÁZKY
Mezi hlavní obchodní příležitosti v Turecku patří veřejné zakázky nebo projekty realizované s pomocí Evropské unie. Níže uvádíme zdroje, kde můžete o těchto a dalších příležitostech získat podrobné informace. Privatizace Informace o privatizaci a přehledy jednotlivých projektů uveřejňuje na svých stránkách turecká Administrace privatizace – www.oib.gov.tr. Evropské fondy IPA Podrobné informace k tendrům, které jsou vypisovány na základě programů schválených Evropskou unií, poskytují internetové stránky příslušné turecké kompetentní organizace Central Finance & Contracts Unit. Ta pracuje na základě dohody s Evropskou komisí a je podřízena Podsekretariátu premiéra pro finance – www.cfcu.gov.tr. Projekt GAP Oficiální internetová stránka projektu je www.gap.gov.tr. Stránky obsahují rovněž informace o investičních příležitostech. Řízení projektu spadá do gesce úřadu premiéra, ve kterém pracuje speciální útvar administrace regionálního rozvojového projektu (South­eastern Anatolia Project Regional Development Administration). Vedle ústředního direktorátu v hlavním městě Ankaře funguje v místě rovněž jedno regionální ředitelství. Podmínky a pobídky pro zahraniční investory Statistické informace, materiály k pobídkám, přehledy zahraničních investorů a další podrobné informace k oblasti PZI v Turecku obsahují internetové stránky Podsekretariátu vlády pro finance (Undersecretariat of Treasury) – www.treasury.gov.tr. Praktické infor­mace pro investory (Guide Book) a zajímavosti včetně popisů některých úspěšných investic a aktuálních pobídek jsou k dispozici v několika jazykových verzích na internetovém výstupu státní agentury na podporu in­vestic Invest in Turkey – www.invest.gov.tr.
  • Našli jste v článku chybu?