Menu Zavřít

Musk umí počítat do dvou. To mu stačí na ovládnutí trhu

12. 5. 2017
Autor: Heisenberg Media, CC BY 2.0, Flickr

Jednoduchá matematika stačí firmám Elona Muska, aby dokázaly rychle a levně přenést nápady svého šéfa do praxe. Posledním projektem amerického vizionáře je ražba levných tunelů pro autonomní auta.

Pokud umíte sebesložitější problematiku zjednodušit tak, aby ji rozuměl i naprostý laik, máte vyhráno. Ukazuje to případ amerického fyzika Richarda Feynmana, který se stále vracel ke svým původním myšlenkám.

Během druhé světové války pracoval na vývoji atomové bomby, v roce 1965 získal Nobelovu cenu. Proslavil se technikou popisu elementárních částic, ale zejména pedagogickou činností, která je stále ceněná pro přehlednost a názornost.

Elon Musk a jeho byznys

„Neumím to zjednodušit na úroveň začátečníků. To znamená, že tomu moc nerozumíme,“ řekl o své „ztracené přednášce“ ze 60. let, kdy měl vysvětlil, proč se polovina elementárních částic řídí Fermiho-Diracovým rozdělením.

Maximální zjednodušení

Na stejném principu se snaží budovat své podnikatelské impérium Elon Musk. Pochopení problému od naprostých základů pak umožňuje jeho zjednodušení na maximum, aby bylo jasné úplně všem. Něco ve smyslu, že jedna a jedna jsou dvě.

Server Quartz uvedl několik příkladů, proč vize Elona Muska a jeho týmu často fungují i v praxi. Musk umí nadchnout své publikum a také investory a politiky.

Jeho poslední „hračkou“ je The Boring Company, která má vybudovat systém tunelů pro auta pod Los Angeles, aby mohly jezdit rychlostí až 200 km/hod. Technologie se má později uplatnit během kolonizace Marsu.

Projekt tunelů pro auta pod silnicemi

Co má být na nové technologii přelomového, je zejména její cena. Náklady na ražbu tunelů mají být desetkrát nižší oproti běžné ražbě tunelu pro metro. Jeho prodloužení nyní v LA stojí okolo jedné miliardy dolarů (necelých 25 miliard korun) za jednu míli, tedy 1,6 km.

Náklady se mají snížit tím, že tunely povedou přímo a budou se razit rychleji strojově nonstop, nikoliv neefektivně a často manuálně. Navíc se průměr tunelu sníží na polovinu, aby se do něj vešlo jen autonomně řízené auto.

Není to nemožné

Celkově by se cena z jedné miliardy mohla snížit až na 60 milionů dolarů. „Není to nemožné, i když to bude obtížné,“ míní Gregory Hauser, stavební inženýr ve firmě Dragados, která pracuje na největším tunelu v USA, Alaskan Way Viaduct v Seattlu. Tunel razila Bertha, nejmohutnější razící stroj na světě.

Bertha v Seattlu.

Podle Hausera může být The Boring Company stejně úspěšná jako SpaceX, která vyvíjí rakety. „Průmysl potřebuje nové myšlení i technologie,“ je přesvědčen o úspěchu dalšího projektu Muska.

Musk opakuje úspěšné strategie z předchozích projektů. Stlačení výrobních nákladů na minimum, které je dosaženo výrobou in-house a masovými sériemi, jež vyrábějí roboti. Bohužel na platech to odnášejí jeho zaměstnanci.

„Buduji továrnu jako produkt,“ řekl k tomu na výročním zasedání firmy Tesla v roce 2016, kdy oznámil další zvýšení produktivity továrny na výrobu elektromobilů. Nejraději uplatňuje základní zákony fyziky. „To je nejlepší možný nástroj,“ míní podnikatel, který by chtěl zestárnout na Marsu.

MM25_AI

Související články:

Tesla v Německu utahuje šrouby. Zaměstnanci se bouří

Projekt Gigafactory se rozrůstá. Tesla postaví až čtyři další továrny, jednu v Číně

Tesla Gigafactory Nevada


  • Našli jste v článku chybu?