Menu Zavřít

Může to být super obchod

8. 3. 2002
Autor: Euro.cz

Média

CIF24

PRAHA (zdf) - Chceme koupit Super, prohlásil mluvčí Československé obchodní banky Milan Tománek podle vydání časopisu Týden z minulého pondělka. O dva dny později však zprávu popřel přímo generální ředitel banky Pavel Kavánek. Nechme stranou, které z prohlášení představitelů peněžního domu bylo blíže pravdě. Faktem je, že ředitel vydavatelství e-Media Pavel Rozsypal už dříve potvrdil, že bulvární deník Super je na prodej (EURO 5/2002). Současný vlastník si představuje, že za noviny dostane kolem půl miliardy korun, reálná tržní cena však podle odborníků nedosahuje ani poloviny. Takový nákup by si banka jistě mohla dovolit – zvláště když některá čísla ukazují, že by to nemusel být až tak špatný nápad.
Většinou se v neprospěch nákupu deníku argumentuje jeho obchodními výsledky. Od loňského září, kdy se mu podařilo dosáhnout prodejů přes dvě stě tisíc výtisků, jeho náklad trvale klesá a podle prosincového auditu dosahoval jen 132 646 výtisků. Blesk konkurenčního vydavatele Ringier proti tomu průměrně prodával v prosinci téměř 321 tisíc exemplářů. Neradostná bude i ekonomická pozice Supru. Podle inzertního monitoringu společnosti AC Nielsen utržil deník od inzerentů zdaleka nejméně – pouhých 120,7 milionu korun, zatímco konkurenční Blesk získal za reklamu 417 milionů. Jako obhajoba neobstojí ani fakt, že Super vyšel poprvé až koncem dubna – i při zohlednění této skutečnosti je jeho inzertní výkon nejslabší. A co cenu deníku zatěžuje nejvíce, jsou bezesporu stamilionové investice do jeho rozjezdu.
Najdou se ale i komerční hodnoty, které by nový vlastník mohl ocenit – pozice deníku v očích veřejnosti. Agentura Taylor Nelson Sofres Factum nedávno zveřejnila výsledky svého omnibusového šetření realizovaného loni v listopadu. Pokud si dotázaní měli vzpomenout na nějaký bulvární titul, spontánně jich 69,5 procenta uvádělo Blesk a hned na druhém místě se ztrátou necelých šesti procentních bodů Super. Ostatní bulvárně laděná média dopadla podstatně hůře. Znamená to, že se Super těší stejné znalosti, jako jeho starší rival. Na druhou stranu vysoká míra znalosti není pochopitelně tak významnou hodnotou vzhledem k „malosti“ českého trhu tabloidů.
Pozice bulvárního tisku není špatná, jak se obecně předpokládá. Bulvár není důležitý jen podle 51,4 procenta populace. Stejně tak téměř pětapadesát procent lidí o bulvárním tisku míní, že je plný senzací a skandalizuje známé osobnosti. Ostatní hodnocení respondentů jsou spíše komerčně příznivá: v bulváru je spousta zajímavostí (18,3 %), je dobrý pro odpočinek od problémů (17,9 %), a dokonce tři a půl procenta dotázaných jej považuje za informačně hodnotnější než ostatní tituly.

  • Našli jste v článku chybu?