Politicky stále toxičtějším PSP, zahrnujícím vše od stavebních norem přes práva majitelů domů až po regulaci billboardů, však vdechla pozitivní lidský náboj skupina známých architektů a aktivistů, kteří z nich udělali tradiční boj dobra proti zlu.
„Město pro lidi, nejen pro billboardy“ agitoval například jeden z transparentů demonstrantů. Proč ne. Z Prahy se stal jeden velký billboard, stejně jako se z Česka stala jedna velká herna. Město určitě potřebuje moderní regulaci reklamy i stavění. Jak však billboardy, visící kolem silnic nebo na domech a často stojící (mnohdy načerno) i na těch nejhorších místech, překážejí lidem?
Chtějí snad demonstranti žít lepší život podél magistrály a pražské části D1, případně dalších výpadovek z města? Ostatně příměr s hazardem není náhodný: z totální války proti billboardům se stal stejný kýč, jakým je totální válka proti hazardu nebo developerům. Akce prostě vyvolala reakci. A rozum nahradil obyčejný politický populismus.
Navíc je to ironie: pamatují-li si demonstranti ještě poslední pražské volby, tak vědí, že to byli právě pražští politici, kdo se na nás usmíval z většiny největších billboardů. Chtít tedy rozumnou nápravu právě po nich je jako chtít po náměstkovi pražské primátorky Matěji Stropnickém, aby hlasoval s vlastní koalicí.
Nemožné. Ještě větší ironií ale je, že zatímco někteří odpůrci PSP viní z jejich zrušení billboardovou lobby, netuší, že jsou sami součástí billboardové lobby. Jen jiné.
Otočený Poche
Za PSP nyní bojuje i europoslanec Miroslav Poche, bývalý pražský zastupitel a člen někdejší zlaté party pražské ČSSD v režii Karla Březiny a Petra Hulinského.
Než zmizel do Bruselu, protože se v Praze až moc upřímně uřekl o černém financování ČSSD (takže by ve volbách špatně vypadal na billboardech), bojoval Poche coby zastupitel proti PSP a ještě na zářijovém zastupitelstvu hlasoval pro odložení jejich platnosti. Teď se najednou rozepsal za jejich platnost. I on přešel na stranu dobra. V pekle musí brečet.
Důvodem je samozřejmě to, že PSP v podstatě dávají téměř absolutní monopol na venkovní reklamu jediné firmě JCDecaux. Ta má s Prahou podepsanou, jak už to v metropoli bývá, pro město méně výhodnou dlouhodobou smlouvu na reklamní využití městského mobiliáře.
A nejen to: podobnou smlouvu má, pro změnu s pražským Dopravním podnikem, podepsanou i její dceřinka Rencar. Takhle nějak vypadá tradiční pražská politika, určitě ale ne dobro. To zpravidla končí, jakmile se sejde pár lidí s transparentem a začne za něj demonstrovat.
Čtěte další komentáře Petra Holce:
Zemanova prezidentská zabijačka