Menu Zavřít

Myslet na nemyslitelné aneb Obchod s Británii den poté

Autor: Redakce

Jakkoli si vláda Jejího veličenstva odchod z EU bez dohody nepřeje, tenhle týden přinesl hned několik důkazů o tom, že v parlamentu nedisponuje ani mezi poslanci většinou potřebnou pro prosazení té verze výstupové dohody, kterou dokázala s Bruselem dojednat. Strašidlo tvrdého brexitu tak nemizí.

Přípravy na scénář bez dohody běží i v Česku, přehled z pera MPO je tady. Britská vláda přijala záložní režim pro obchod s EU po 29. březnu, což je mimochodem věc, která se nás týká velmi.

Konfederaci britského průmyslu CBI, ekvivalent našeho Svazu průmyslu a dopravy) fakt, že se tak stalo bez konzultací, velmi nahněval. Hovořila o „kladivu na britskou ekonomiku“, i když po přechodnou dobu bude 87 % britského dovozu probíhat v bezcelním režimu.

Věříte, že Velká Británie opustí Evropskou unii?

Nejnepříjemnější je, že v těch zbývajících 13 % je hlavní položka českého vývozu do Británie. V případě tvrdého brexitu budou zavedena cla na dovoz aut, nikoli však na dovoz komponentů pro automobilový průmysl. Vzájemný obchod automobily a součástkami je popsán v tomto základním přehledu, bohužel bez specifických údajů za ČR.

Pokud jsem to pochopil správně, bude se na hotová auta ze zemí, s nimiž Londýn nebude mít k datu tvrdého brexitu uzavřeny obchodní dohody, uplatňovat clo 10 %, a to i na dovoz aut z EU.

Seznam zemí, s nimiž vláda uzavřela separátní obchodní ujednání, je tady. Moc jich není, tady je přehled těch, s nimiž se jedná.


Infografika: Tvrdý brexit stále ve hře. Kde by bolel nejvíc?

 Dopad tvrdého brexitu na zaměstnanost

EBF24


Clo se počítá do vyměřovacího základu, od něj se odvíjí DPH, takže zdražení bude velké. Vzhledem k tomu, že třeba pro Škodu představuje Británie roční objem vývozu 75 tisíc vozů, pro Hyundai v Nošovicích necelých 40 tisíc, stejně tak TPCA v Kolíně, pro niž představuje Spojené království 19 % prodejů (průměrný podíl za dva roky), nejde o trh, který by se dal z roku na rok nahradit.

Vzhledem k tomu, že cla nebudou na součástky, změní se relativní ceny aut vyráběných v Británii a v EU. Říct teď od stolu, o kolik v Británii klesne poptávka po autech vyrobených v Česku, to je věc velmi přibližných odhadů. V podstatě všechna „česká“ auta mají blízké substituty ve vozech vyráběných v Británii, které relativně zlevní, navíc co udělá libra, a jak budou reagovat britští spotřebitelé? Citlivost poptávky na cenu aut z Česka bude spíš vyšší než třeba u prémiových německých značek. Bohdan Wojnar, prezident Sdružení automobilového průmyslu (AutoSAP) hovořil o poklesu o 10 %. Brzo uvidíme. Mnohem raději bych byl, kdybychom to neviděli.

Čtěte další komentáře Miroslava Zámečníka

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).