„Úplně mě vyděsili. Myslela jsem, jak nebudu zmáčená – a najednou vedle nás přistála helikoptéra a pilot se mě zeptal, jestli jsem Veronika Cataiová,“ popisuje svůj zážitek z dovolené klientka cestovní kanceláře IC Tour. O výletu helikoptérou nad nejvodnatějším vodopádem Detiffoss totiž v oficiálním itineráři zájezdu na Island a Faerské ostrovy nebyla ani zmínka.
Zatímco se nabídka většiny cestovních kanceláří na českém trhu omezuje na dopravu klientů na místo pobytu a zajištění ubytování, Ivan Chrástek se rozhodl jít cestou individuálních zájezdů šitých na míru klientovi. Což by nebyla až taková novinka, kdyby do nabídky nezařadil položku Mystery Tours.
„Snažíme se dát cestování duši,“ vysvětluje padesátiletý podnikatel, který před třemi lety prodal svůj podíl v úspěšné firmě dodávající součástky pro automobilový průmysl. Vloni na podzim, navzdory ekonomické krizi, se z Uherského Brodu vrhl do turistického průmyslu, jehož vyhlídky nejsou momentálně zrovna příznivé. „Kdo se naučí prodávat v této době, bude mít po skončení krize konkurenční výhodu,“ věří Chrástek svému konceptu cestování, založenému na prodeji příběhů.
„Potenciálním zákazníkům představujeme své cestovatelské projekty a po vzoru Thomase Cooka se jim snažíme splnit touhu po hledání toho, co nás přesahuje. Říkám tomu dotknout se nekonečna,“ pokračuje Chrástek. Proto klientům vybírá místa s určitým geomorfologickým, historickým, kulturním či sociálním nábojem. Ať je to Patagonie, poušť Atacama, Machu Picchu, Velikonoční ostrov, Island či Jeruzalém, vždy se snaží klienty ubytovat v kontextu daného místa. Mysteriozitu místa pomáhá zprostředkovat nejen průvodce obeznámený s danou lokalitou, ale také překvapivá aranžmá.
„Ta se liší případ od případu, aby se moment překvapení postupně nevytratil,“ podotýká Chrástek. Potenciál českého trhu pro svůj koncept odhaduje na zhruba pět tisíc zákazníků. Pro orientaci: cena sedmnáctidenního zájezdu na Island a Faerské ostrovy s privátními službami (transfer, průvodci) a mystery překvapením se pohybuje mezi 50 až 60 tisíci za osobu. Přestože zatím náklady rostou rychleji než příjmy, neztrácí Chrástek optimismus. „Ve chvíli, kdy budeme ziskoví, půjdeme cestou tří třetin: jedna zůstane ve firmě, druhá půjde majiteli a třetí zpátky společnosti,“ plánuje podnikatel.