(EURO 47/2002)
Stejně jako při srpnových povodních se i při listopadovém zasedání NATO ukázalo, že lze v centru města i na severojižní magistrále výrazně omezit individuální automobilovou dopravu, aniž by docházelo k problémům se zásobováním nebo dostupností centra. MHD je plně připravena dopravit do centra lidi, kteří by za normálních okolností cestovali autem.
Téměř 8000 Pražanů se již připojilo k výzvě Město pro lidi organizované šestapadesátičlennou koalicí SOS Praha. Pražané v ní požadují uzavření centra pro automobily s výjimkou rezidentů a zásobování, dále žádají zachování a rozšíření pruhů pro autobusy na magistrále i na jiných víceproudých komunikacích. Žádoucí je i zavedení metropolitních linek ČD, obdoby německého S-bahnu.
Zasedání NATO ukázalo i úplné absurdity ve financování dopravy v Praze. Jak poukázalo CEB, například jediná „zapůjčená“ limuzína za dva miliony korun pro účastníky stála stejně jako město utratilo za cyklostezky za celý rok 2002. Kdyby pořadatelé přepravovali hosty autobusy namísto limuzínami, jako to běžně dělá německá vláda, mohl by Dopravní podnik obměnit nebo rozšířit vozový park autobusů o bezbariérové vozy. Takto naopak pro doprovod státníků stáhl bezbariérové autobusy z běžných linek a znesnadnil či dokonce znemožnil pohyb postižených a starších občanů stejně jako rodičů s kočárky během konání summitu.
Snad poprvé od listopadu 89 byl v ulicích Prahy uplatňován zákon o provozu na pozemních komunikacích, kdy například byla odtahována vozidla parkující ve vzdálenosti menší než tři a půl metru od kolejí, a například Bělehradská ulice na Vinohradech tak byla průjezdná i ve špičce. Jak povodně, tak Summit ukázaly, že je možno přistoupit k omezení IAD ku prospěchu města i Pražanů.
Petr Štěpánek,
Praha