Mýtné se od ledna zvýší o 25 procent, stejný meziroční nárůst čeká silniční dopravce i od začátku roku 2012. Uvedl to dnes ministr dopravy Vít Bárta.
Foto: archív Profit
Příští rok by tak měly kamiony na dálnicích platit v průměru pět korun za kilometr, což podle dopravců zdraží cenu přepravy. Ministerstvo zároveň uzavřelo s dopravci dohodu, jejíž součástí je kompenzace od státu ve výši 300 milionů korun a množstevní slevy z mýtného.
Ministr Bárta označil jednání se sdružením autodopravců Česmad Bohemia za „krvavé“. „Nebojíme se dramaticky zvednout sazby, ale zároveň chceme podpořit konkurenceschopnost českých dopravců,“ uvedl ministr.
Bárta očekává, že příjem fondu dopravy z mýtného se po odečtení všech nákladů a kompenzací zvýší příští rok o 1,2 miliardy korun, v roce 2012 o další 1,4 miliardy korun. Letošní výnos z mýtného se odhaduje na 6,6 miliardy, přičemž k dnešku se vybralo 5,54 miliardy korun, tedy stejně jako za celý loňský rok. Zvýšení sazeb má podle ministra také regulační význam, Česká republika je prý často „zneužívána“ k tranzitu.
Podle prezidenta sdružení Česmad Bohemia Vladimíra Starosty se zdražení mýtného nutně musí projevit v růstu cen pro zákazníky. “Musím vyslat jasný signál, že všichni naši členové budou žádat u zákazníků o zvýšení ceny,“ uvedl Starosta. Nechtěl přitom spekulovat, o kolik ceny vzrostou. Například běžný kamion jedoucí po západovýchodní ose z Rozvadova do Břeclavi zaplatí od ledna za tuto trasu 2142 korun, nyní platí 1714 korun.
Bárta naopak s růstem cen přepravy nesouhlasí. “Budeme ostražitě sledovat, co se s cenami bude dít,“ uvedl. V případě nárůstu prý může smlouvu „přehodnotit“. Zvýšení mýtného je podle něj navíc šance pro nákladní železniční dopravce, kterým by se měl od příštího roku poplatek za užívání kolejí snížit.
Navýšení mýta nemůže být podle Ondřeje Pavlíka, ředitele společnosti DKV, která pro dopravce zajišťuje systém platebních karet a úhrady mýta, v žádném případě pokryto marží autodopravců. “Nedovedu si vysvětlit nesouhlas pana ministra s nutností promítnout vyšší sazby do cen zákazníkům. Z pohledu společnosti financující potřeby autodopravců máme obavu, že toto drsné navýšení sazeb mýta bude mít výrazný vliv na ekonomiku dopravců, která je dlouhodobě obecně velmi špatná,“ dodal. Připomněl, že dopravcům již nyní nenahrává vysoká cena nafty, která je v ČR kvůli spotřební dani jedna z nejvyšších v EU.
Zvýšení sazeb mýtného musí schválit vláda, ministr chce návrh předložit kabinetu v nejbližší době. Součástí návrhu bude i možnost dalšího zvyšování sazeb od roku 2013, ovšem pouze o inflaci. Ministr chce rovněž pro vozidla se třemi nápravami a většími snížit mýtné v pátek odpoledne. Dnes v tuto dobu platí o polovinu více než v jiné dny a časy, nově budou platit jen o 40 procent více.