Stát na mýtném vybral o 11 procent více než loni. Bez 29. února by byl růst šestiprocentní. Za 62 měsíců fungování mýta se vybralo již 33,3 miliard korun.
Foto: Martin Siebert
„Druhý měsíc roku 2012 přinesl na mýtném 694 milionů korun, což je meziročně o 11 procent více, než ve stejném měsíci loni,“ konstatuje René Poruba, pověřený ředitel ŘSD, které je provozovatelem elektronického mýtného systému v České republice. Podle něj pomohl přestupný rok a s ním den navíc. „Konec ledna a začátek února byl přitom ve znamení nižších denních výnosů, které lze přičíst zřejmě i rekordním mrazům. V těchto dnech již ale výběry rostou, v pracovní dny vybíráme až 32 milionům korun,“ doplňuje René Poruba. I v únoru pak pokračoval trend z ledna, kdy se na placení mýta zvýšenou měrou podílejí vozidla s nejekologičtější emisní třídou Euro 5 (viz. box).
Vyšší tarify přinesly u kamionů ekologickou proměnu
Opakované zvýšení mýtných tarifů loni a letos se vyhnulo vozidlům s nejvíce ekologickou emisní třídou motoru Euro 5. To zapůsobilo na dopravce jako motivace k obměně vozového parku právě za ekologičtější nákladní automobily. Ekologický efekt nastal - v lednu i únoru zaplatila vozidla Euro 5 přes čtyřicet procent vybraného mýta, Euro 4 kolem 13 %, Euro 3 pak 37 %. Nákladní automobily s motory Euro 2 platí 7 procent a emisní třídy horší jen do jednoho procenta vybraného mýta.
Absolutní počet transakcí, tedy laicky řečeno počet pípnutí palubní jednotky jednotlivých vozidel pod mýtnicemi, se i v tomto měsíci přibližně shodoval s loňským únorem. Stále se tak potvrzuje, že na českých silnicích jezdí stejný počet vozidel jako loni. Vývoj mýta tak zatím nenaznačuje výraznější komplikace v tuzemském či evropském průmyslu, na kterém je doprava zboží závislá. „Dokonce se zdá, že březen bez svátku a s rostoucími denními výběry, by mohl být rekordním měsícem za celou historii českého mýta,“ odhaduje šéf ŘSD René Poruba.
Mýtná povinnost se již více než dva roky vztahuje na všechna nákladní vozidla, jejichž hmotnost přesahuje 3,5 tuny. Kategorie menší vozidel do 12 tun se přitom na vybraném mýtném podílí 11 %, na těžší kamiony „zůstává“ 88 %, nově vytvořená kategorie autobusů se na výběrech podílí jedním procentem. V mýtném systému je aktuálně zaregistrováno přes 598 tisíc vozidel.
Měsic / rok | 2011(Kč) | 2012(Kč) | 2012-2011 |
leden | 624 142 243 | 690 493 690 | +10,63% |
únor | 624 684 037 | 694 112 128 | + 11,11 % |
březen | 725 653 490 | - | - |
duben | 659 360 167 | - | - |
květen | 720 912 767 | - | - |
červen | 707 182 418 | - | - |
červenec | 652 510 263 | - | - |
srpen | 687 257 675 | - | - |
září | 716 611 086 | - | - |
říjen | 712 279 791 | - | - |
listopad | 713 372 087 | - | - |
prosinec | 582 050 875 | - | - |
Celkem | 8 126 016 899Kč | 1 384 605 818Kč | 10,63% |
TOTAL | 33 337 766 158Kč (62měsíců) |
Vyšší tarify přinesly u kamionů ekologickou proměnu
Opakované zvýšení mýtných tarifů loni a letos se vyhnulo vozidlům s nejvíce ekologickou emisní třídou motoru Euro 5. To zapůsobilo na dopravce jako motivace k obměně vozového parku právě za ekologičtější nákladní automobily. Ekologický efekt nastal - v lednu i únoru zaplatila vozidla Euro 5 přes čtyřicet procent vybraného mýta, Euro 4 kolem 13 %, Euro 3 pak 37 %. Nákladní automobily s motory Euro 2 platí 7 procent a emisní třídy horší jen do jednoho procenta vybraného mýta.