Menu Zavřít

Mýtné v Německu bude 12 let vybírat Kapsch a CTS Eventim. Cena přesáhne 50 miliard

20. 12. 2018
Autor: archiv

Mýtné pro osobní auta bude na německých silnicích a dálnicích vybírat konsorcium rakouského Kapsch TrafficCom a německého pořadatele koncertů a prodejce lístků CTS Eventim. Německé ministerstvo dopravy jim podle svého středečního sdělení udělilo kontrakt za dvě miliardy eur (51,5 miliardy Kč) s platností na nejméně 12 let s možností prodloužení až na 15 let.

Kapsch již letos v říjnu získal zakázku na provozování samotného systému elektronického mýta v Německu, rovněž zatím na 12 let.

Ostatní uchazeči se proti rozhodnutí mohou odvolat do 30. prosince. Poplatek mají motoristé platit za používání spolkových silnic a dálnic nejpozději od roku 2021. Ceny se budou odvíjet od ekologických kritérií. Cizinci zaplatí pouze za jízdu po dálnici, němečtí řidiči budou mít nárok na daňové odpočty v závislosti na šetrnosti jejich vozu k životnímu prostředí. Německá vláda si slibuje čistý roční zisk z výběru mýtného ve výši 500 milionů eur (12,9 miliardy Kč), které chce použít na investice do budování silnic.

Rakousko podalo u Soudního dvora Evropské unie žalobu kvůli plánovanému zavedení mýtného v Německu vzhledem k jeho údajně diskriminačnímu charakteru. Česká republika zvažovala, že se k žalobě připojí, nakonec tak ale neučinila. Český ministr dopravy Dan Ťok v červenci řekl, že má pro německé plány zavést dálniční mýtné pro osobní auta pochopení a nepovažuje ho za diskriminační.


Pod jedním satelitem. Kellner přetlačil Kapsche v souboji o miliardy

 Ministr dopravy Dan Ťok


Společnost Kapsch TrafficCom se sídlem ve Vídni realizovala podle vlastních údajů dopravní systémy ve více než 50 zemích, včetně mýtných systémů v Rakousku, Švýcarsku a Bulharsku. Partnerská CTS vstupuje na zcela nový druh trhu.

Kapsch provozuje systém elektronického mýtného pro vozidla s hmotností nad 3,5 tuny také v České republice. Česká vláda se však rozhodla spolupráci s rakouským provozovatelem po roce 2019 ukončit a svěřit provozování systému konsorciu firem CzechToll/SkyToll. To letos v dubnu zvítězilo s nabídkou 10,75 miliardy korun za desetiletý provoz mýta.

EBF24

Kapsch po neúspěchu v tendru rozhodnutí napadl u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), který jeho stížnost minulý týden zamítl. Tento týden zastavil i řízení o rozkladu, které Kapsch inicioval. Firma je podle sdělení svého mluvčího Davida Šimoníka nicméně připravena řešit spor u soudu a zváží i podání podnětu k mezinárodní arbitráži nebo Evropské komisi.

Přečtěte si také:

Elektronické dálniční známky zvýší výnosy o 220 milionů korun, vyplývá z návrhu zákona

Stát by převzetím mýta ušetřil za deset let dvě miliardy, tvrdí Kapsch

Ministr Ťok obvinil Kapsch ze lži a trestného činu

Devět set kilometrů mýta navíc? Málo, ukazují analýzy

Ťok: Výstavbu dálnic brzdí Děti Země i nedostatek lidí

Komentář: Na panáka s Danem Ťokem

  • Našli jste v článku chybu?
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).