Obavy českých autodopravců ze zavedení elektronického mýtného v N ěmecku se naplnily. I když i důkladní Němci měli na přípravu nového systému o více než 15 měsíců delší čas, než původně plánovali, první dny provozu výkonového zpoplatnění německých dálnic ukázaly, že ani tak dlouhá doba na kvalitní přípravu nestačila.
Objevily se administrativní problémy spojené s nutností registrace vozu před vjezdem na zpoplatněné dálnice, čeští řidiči nákladních aut navíc narážejí na jazykové bariéry. Vyskytly se již také případy, že zařízení, které si pořídili a díky kterému satelit sleduje pohyb kamionu po německých dálnicích, nefungovalo. Ke všemu zlému se začala okamžitě činit německá policie, která přísně a pod hrozbou poměrně vysokých pokut vyžaduje plnění nových norem. Cíl německých orgánů je jasný - vedle snahy získat více peněz na údržbu kamiony nejvíce ničených dálnic a silnic je to také snaha znepříjemnit život cizím dopravcům. Ne snad, že by ti němečtí měli nějaké úlevy z mýtného, ale rozdíl v tom, co znamená 4,50 koruny za kilometr dálnice pro německého a co pro českého autodopravce, je pořád obrovský. N ěmecký příklad má něco do sebe . Zkusme se podívat, co dělá česká vláda pro to, aby se české dálnice nestaly doslova eldorádem pro cizí autodopravce. Upřímně řečeno téměř nic. I když se v letošním roce zvýšila cena za krátkodobou dálniční známku, jde pořád o částku, která je ve srovnání s německým nebo rakouským mýtným směšná. O zavedení elektronického mýtného i na českých dálnicích se stále pouze diskutuje a praktické kroky zatím není nikde vidět. Podle ministra dopravy Milana Šimonovského by se teprve v únoru a březnu letošního roku měla vypsat výběrová řízení na poradce a dodavatele systému. Nutné prý bude přijmout také novely některých zákonů, což při tradiční laxnosti práce českých zákonodárců může být proces, který se povleče ještě řadu let. Přitom podle původních plánů se mělo minimálně na některých dálničních úsecích začít vybírat mýtné od začátku roku 2006. V Česku je od politických slibů k činům vždycky daleko. Když už vloni odborníci varovali, že se začátek roku 2006 nemůže stihnout, vláda trvala na svém. Dnes je všechno jinak a zodpovědný ministr připouští jisté zpoždění. To by se prý zatím mělo pohybovat v řádu maximálně několika měsíců. Při vzpomínce na to, jak probíhají v poslední době všechny velké tendry v ČR, kolik je s nimi spojených různých odvolání a podobně, je to prohlášení poměrně smělé. A že se dají očekávat problémy od neúspěšných účastníků, je předem skoro jisté. Půjde totiž o lukrativní státní zakázku v řádu miliard korun. Ostatně jen pouhý pohled na firmy, které si na tuto zakázku brousí zuby, naznačuje, že se jedná o skutečně silné a ambiciózní hráče na trhu, kteří si nenechají jen tak něco líbit. A co na to čeští autodopravci? Ti budou dále finančně krvácet na německých a rakouských dálnicích a pokorně čekat, až na jejich konkurenci dojde iv Česku. Čím dřív se dočkají, tím to bude lepší nejen pro ně, ale také pro české dálnice. Vždyť právě příjmy z mýtného mají plynout na údržbu a výstavbu dálnic, jejichž technický stav je v některých případech na pováženou.