Sociální demokraté začínají dávat ruce pryč od kauzy mýta, konkrétně sporného prodloužení smlouvy se společností Kapsch. Podle stranického experta na dopravu, poslance Jana Birkeho, je veškerá odpovědnost za podpis smlouvy na bedrech hnutí ANO a ministra dopravy Dana Ťoka, kterého ANO na post nominovalo. Smlouva podepsaná bez výběrového řízení zajišťuje Kapschi provoz mýta na další tři roky.
„Bude to také jejich odpovědnost, pokud budou vzneseny podněty k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže a dojde v důsledku toho k pozastavení výběru mýta od příštího roku,“ říká Jan Birke v reakci na podpis smlouvy, který aktuálně proběhl
Jeho obavy jsou na místě. Konkurenti Kapsche už avizovali, že si budou na zadání zakázky za více než pět miliard korun stěžovat. „V současné době finalizujeme právní kroky, které nám umožňuje české i evropské právo,“ uvedl mluvčí firmy SkyToll Anton Bódis.
Stát jako argument pro výběr Kapsche bez otevřeného výběrového řízení uvedl, že je v časové tísni, což je velmi sporné, protože se do ní dostal sám svou nečinností. Druhý argument, tedy technologická jedinečnost řešení od Kapsche, je také přinejmenším sporná. Může se proto lehce stát, že antimonopolní úřad soutěž zruší, v tu chvíli nebude mít kdo v Česku mýto vybírat a kamiony budou po dálnicích jezdit zadarmo. Ministerstvo dopravy šlo opravdu do velkého rizika. Krizovou variantu pro případ nevýběru mýta nemá připravenu žádnou.
Přečtěte si, kdo riskoval kvůli mýtnému: Komentář: Mýtné lapálie ministra Ťoka skončit nemusí |
Snaha ČSSD se vyhnout před volbami odpovědnosti za případný miliardový průšvih, vypadá ale poměrně alibisticky. „Ministerstvo dopravy o všech krocích vládu informovalo, ta jeho postup schválila, odsouhlasila odůvodnění této veřejné zakázky a byla informována o konkrétní formě zadávacího řízení,“ říká mluvčí úřadu Tomáš Neřold. Jinými slovy řečeno, přihlížení premiéra Sobotky nečinnosti ministrů dopravy ohledně soutěže na mýtný systém mu už nikdo neodpáře.
Sociální demokraté vyčítají ústy svého dopravního experta ministru Ťokovi ještě jednu věc. Sleva, kterou Kapsch nyní státu poskytuje oproti předchozí smlouvě, je prý malá. Jde konkrétně o jeden a půl miliardy korun. „Nejlepším řešením by bylo otevřené výběrové řízení, které by státu zaručeně ušetřilo více, než těch dnes oslavovaných 28 procent,“ tvrdí Birke. Reálně se ale nedá o výběrovém řízení a lepší ceně spekulovat, protože by stát nestihl tendr vypsat do konce roku, kdy původní smlouva na výběr mýta doběhne. „Řešit teď, jestli by někdo provozoval od příštího roku mýto spolehlivě a ještě levněji, je čirá spekulace, to ukáže až otevřená soutěž a také výsledky nového provozovatele. Co se kvantifikovat dá, je to, že kdyby tehdejší vláda s Kapschem před deseti lety dohodla stejné podmínky, jaké jsme dojednali nyní, mohl stát ušetřit 5 miliard korun,“ říká Tomáš Neřold.
Prostřednictvím mýtných bran se mýtné v Česku vybírá od roku 2007 na více než 1400 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a vybraných částech silnic první třídy. Za devět let provozu se na mýtném vybralo téměř 70 miliard Kč, přičemž za rok 2015 to bylo 9,7 miliardy.
Ťokova logika: Smlouva s Kapschem pomůže nové soutěži
Tržby Kapsche se zvýšily o třetinu, dostaly se nad 4 miliardy