ZPOPLATNĚNÍ ČESKÝCH DÁLNICElektronické mýtné se v Česku začne vybírat nejpozději od poloviny roku 2006. Překvapivě však v první fázi pouze u vozidel nad 7,5 tuny. Místo původně uvažovaných všech nákladních vozidel budou muset platit mýtné zatím jen vozy s hmotností nad 7,5 tuny.
Vláda plánuje, že kolem roku 2008 by se povinnost platit mýtné zavedla na všechna vozidla nad 3,5 tuny. Zatím není upřesněno, kdy se rozšíří i na všechna další auta včetně osobních. foto: ČTK
ZPOPLATNĚNÍ ČESKÝCH DÁLNIC Elektronické mýtné se v Česku začne vybírat nejpozději od poloviny roku 2006. Překvapivě však v první fázi pouze u vozidel nad 7,5 tuny. Místo původně uvažovaných všech nákladních vozidel budou muset platit mýtné zatím jen vozy s hmotností nad 7,5 tuny. Systém mýtného na českých dálnicích a rychlostních komunikacích se spustí nejpozději v polovině roku 2006. Rozhodla o tom minulý týden vláda Stanislava Grosse. Proč ministři omezili okruh plátců mýtného? Ministr dopravy Milan Šimonovský vysvětlil vládní ústupek tím, že vláda chce podpořit zejména malé a střední dopravce, kteří provozují pouze lehčí nákladní automobily. „Chceme udržet jejich konkurenceschopnost,“ prohlásil ministr. Mluvčí Sdružení autodopravců Česmad Bohemia Martin Felix ale tvrdí, že to vlastně žádná plošná podpora malým autodopravcům není. „Malý autodopravce není pouze ten, kdo provozuje malá vozidla,“ říká. Existují i takové dopravní firmy, které provozují jeden kamion. PROBLÉMY S UNIÍ Neočekávané rozhodnutí vlády zřejmě zaskočilo i samotného ministra dopravy, neboť nedokázal říci, jak se omezení plátců mýtného promítne na předpokládaných příjmech. „Dopady zpoplatnění pouze vozidel nad 7,5 tuny má vyčíslit mezirezortní komise, která má připravit také návrh podmínek tendru na dodavatele systému mýtného,“ řekl Šimonovský. Takzvané výkonové mýtné by se v první fázi mělo vybírat na 970 kilometrech dálnic a rychlostních komunikací. Postupně se pak plánuje rozšíření na vybrané tahy prvních tříd, po kterých by prý řidiči kamionů mohli placené úseky dálnic objíždět. Plán na zpoplatnění silnic první třídy je však v rozporu s legislativou Evropské unie, která umožňuje vybírat mýtné pouze na víceproudých komunikacích. DODAVATEL DO KONCE ROKU
Podle přibližné kalkulace by se na českých dálnicích mělo platit 1,60 koruny za kilometr v případě vozidel od 7,5 tuny do 12 tun, těžší vozidla zaplatí 4,20 koruny za kilometr. Jsou to tedy sazby srovnatelné s Německem a o něco nižší než v Rakousku. Nejpozději do poloviny února chce vláda vyhlásit výběrové řízení na manažera celého projektu. Samotný tendr na dodavatele technologie by se pak měl vypsat až v červnu. Vítěz má být známý nejpozději do konce letošního roku. Vláda očekává zájem desítek firem. Oficiálně o své účasti v tendru mluví například firmy Siemens, Kapsch, IBM a Transtoll. Šimonovský tvrdí, že se termín startu systému - tedy polovina roku 2006 - stihne. I v případě, když se neúspěšné firmy budou proti verdiktu hodnotící komise odvolávat.