Cena a kvalita zájezdů zakoupených v Německu je stejná jako v České republice
Druhý rok čelí české cestovní kanceláře citelnému úbytku zákazníků. Vedle nesporného vlivu finanční krize se objevuje nový faktor, který jim odvádí klienty – němečtí touroperátoři. V posledních měsících se lze totiž často setkat s názorem, že zájezdy koupené v Německu jsou levnější než v Česku. Tento trend podporuje i mýtus, že němečtí zákazníci mají mnohem lepší servis než čeští. Zdá se, že české cestovní kanceláře zažívají totéž co v minulosti například prodejci elektroniky nebo oblečení – částečný odliv zákazníků k západním sousedům. Jsou však německé cestovní kanceláře skutečně o tolik levnější a kvalitnější než české? Mění se zásadně nákupní chování českých občanů, nebo jde o „nafouknutou bublinu“?
Žádné rozdíly
Z pohledu na ceníky německých cestovních kanceláří vyplývá, že žádné zásadní rozdíly neexistují. Německý trh je mnohem větší. Cestovní kanceláře v této zemi mohou nakupovat kapacity ve vyšším množství, a proto i levněji. Co se však na první pohled jeví jako výhoda, se na druhý mění v nevýhodu. Velká německá cestovní kancelář totiž často rezervuje nadměrné množství například ubytovacích kapacit, které se jí však většinou nepodaří prodat a následně v hotelu zanechává vysoký počet prázdných pokojů. Oproti tomu menší česká cestovní kancelář nakoupí jen to, co skutečně prodá.
Tuto spolehlivost hotely často oceňují stejnými podmínkami, které poskytují větším německým hráčům. I kvalita dopravy a průvodcovského servisu českých touroperátorů je přinejmenším stejná. Průvodcovský servis českých cestovních kanceláří je dokonce na mnohem vyšší úrovni i o něco osobnější. Co se týká ubytování, je jen na klientovi, který hotel si pro svou dovolenou zvolí. Dnes téměř neexistuje hotel, který by nebyl součástí nabídky českých cestovních kanceláří. Nelze ani souhlasit s tvrzením, že by se o české občany pečovalo v hotelích hůř než o jiné národnosti. Hotel se o národnosti hostů dozvídá až před jejich příjezdem, na rozlišování nemá čas.
Nedostatečná náhrada
Jediná výhoda velkých německých touroperátorů spočívá v nižší marži. Některé nákladové položky, například na distribuci, však mají výrazně vyšší. Další výhodou jsou last minute nabídky zájezdů. Je to logické. Německý trh je větší, a proto je i vícE neprodaných zájezdů. O to pak mohou být last minute nabídky výhodnější.
Neexistuje však jediný rozumný důvod, proč by měla být cena zájezdu – kromě last minute nabídek – dražší při odletu z Prahy než z Německa. Zásadnější rozdíl v ceně se může objevit pouze u zájezdů do vzdálenějších destinací, jako je Dominikánská republika nebo Kuba. Němci tam totiž jezdí celý rok. Celoroční vytíženost hotelů v exotických destinací pak zaručuje výhodné podmínky pro německé cestovní kanceláře. Vynahradí však rozdíl sto eur na osobu komplikace spojené s cestováním z Mnichova či Frankfurtu?
Totožná úroveň
Možná má smysl se při výběru dovolené – třeba jen pro srovnání – podívat na ceníky německých cestovních kanceláří. Případné ušetření několika set korun však nevynahradí všechny komplikace, které mohou nastat. Český turista, který se rozhodne využít služeb německé cestovní kanceláře, by si měl uvědomit, že podepisuje cestovní smlouvu dle německého práva nejen se všemi výhodami, ale i nevýhodami.
Nemusí být pohodlné překládat veškeré dokumenty z němčiny do češtiny a naopak – případně i reklamace nebo soudní spory. Všechny zmiňované klady a zápory proto vedou k závěru, že české cestovní kanceláře jsou co kvality a ceny minimálně srovnatelné s německými.