Ač elektronický výběr mýta na dálnicích funguje už od ledna a výnosy z něj plní státní pokladnu podle předpokladů, zdá se, že téma mýtné bude aktuální i po celý letošní rok. Důvodem je příprava zpoplatnění silnic první třídy a zejména diskuze, které se kolem tohoto kroku vedou.
Dopravcům a logistickým firmám musí jít hlava kolem z toho, jak se mění plány. Původní představa ministerstva dopravy byla zpoplatnit celou síť silnic první třídy mikrovlnným systémem, který funguje na dálnicích. Nastoupilo nové vedení rezortu, vznikla ministerská komise a její výstup byl zpoplatnění silnic první třídy ano, ale satelitním způsobem. Při jednáních s firmou Kapsch je dosaženo kompromisu, tedy na části silnic by měl fungovat mikrovlnný systém, na většině pak satelitní.
Uběhne pár týdnů a všechno je zase jinak. Zpoplatnění celé sítě silnic by prý nebylo ekonomické a už vůbec ne satelitním systémem, který by si vyžádal další výrazné investice do celého systému. Posledním výstupem z jednání kolem mýta je tedy to, že se zpoplatní pouze zhruba šestina původního rozsahu silnic první třídy, a to stejně jako dálnice mikrovlnným způsobem. Jelikož diskuze nadále trvají a není jasno, zda tento výstup je opravdu poslední, nikdo dnes neřekne, zda se podaří plánované komunikace zpoplatnit od začátku příštího roku.
A co na to všechno říkají dopravci? Těm musí jít z těchto tahanic hlava kolem. Na konci minulého a počátku tohoto roku horečně vyjednávali se zákazníky o navýšení ceny, protože stanovení konkrétních sazeb se nechalo doslova na poslední chvíli. Nejinak tomu zřejmě bude u druhé etapy. Dopravní firmy nebudou zase do poslední chvíle vědět, zda se podaří systém spustit, kolik bude sazba mýtného a jaké komunikace se zpoplatní. A to se samozřejmě smlouvy se zákazníkem neuzavírají v prosinci, ale již během podzimu.
Ministerstvo dopravy navíc plánuje, že od ledna zpoplatní všechna nákladní vozidla od 3,5 tuny. To by znamenalo, že dopad na cenu dopravy bude ještě větší. I když zpoplatnění všech nákladních aut je otázkou, kterou bude muset vyřešit Poslanecká sněmovna přijetím novely silničního zákona. Ta přitom loni maximální rozsah zpoplatnění dálnic odmítla s tím, že by to mělo negativní vliv zejména na ceny spotřebního zboží a potravin. Zkrátka kolem mýta bude letos ještě hodně dusno.