Menu Zavřít

Mzdová válka o dělníky?

29. 2. 2008
Autor: Euro.cz

Blíží se doba, kdy si firmy budou přetahovat kvalifikované zaměstnance

MM25_AI

Český a potažmo celý evropský pracovní trh se potýká s dlouhodobým problémem. Chybí kvalifikovaní, manuálně pracující dělníci. Za potíž tuto skutečnost označuje už většina personalistů napříč různými odvětvími průmyslu včetně automobilového, který je v Česku oporou ekonomiky, nejsilnějším exportním odvětvím a největším zaměstnavatelem. Na nedostatku kvalifikovaných dělníků, jenž by časem mohl přerůst v otevřenou mzdovou válku, se shodují zástupci všech tří velkých automobilek na našem území. Paradoxně nejméně si stěžuje ta nejmladší, nošovická Hyundai Motor Manufacturing Czech (HMMC) . „Problém je najít technické specialisty, kteří současně ovládají angličtinu, a to navíc odbornou. V oblasti manuálních dělníků situace není tak vážná, důkazem může být například fakt, že za měsíc činnosti našeho náborového centra se do databáze uchazečů o zaměstnání zaregistrovalo přes 2000 zájemců,“ uvádí manažer public relations HMMC Tomáš Vaněk. Ostatní dvě automobilky si typicky stěžují na nedostatek kvalitních údržbářů, slévačů, svářečů a lakýrníků. Zatím o nedostatkové profese nevypukla podobná cenová válka jako třeba o IT odborníky, ovšem zástupci automobilek se většinově přiklánějí k tomu, že by nastat mohla. „Pojem 'cenová válka' je možná příliš silný. Firmy musí být schopné nabídnout atraktivní podmínky. To se ovšem netýká pouze mzdy, ale i možnosti profesního růstu, celkového pracovního prostředí a podobně,“ tvrdí public affairs manažer kolínské TPCA Matěj Matolín. Nejmenovaný mistr lakovny, jinak vyučený dělník s později dodělanou maturitou, má však na věc poněkud vyhraněnější názor a naznačuje, že k určitým bojůvkám o nedostatkové profese přeci jen dochází. „Odešel jsem ze Škodovky do TPCA, protože mi nabídli o téměř dvacet procent vyšší plat. Ty továrny jsou tak blízko, že se vyplatí přejít už při nabídce tří nebo čtyř tisíc navíc,“ tvrdí lakýrník, který si dle svých vlastních slov přijde měsíčně se všemi příplatky na téměř třicet tisíc korun.
Nejčastěji však kolují mezi podniky ti nejméně kvalifikovaní dělníci. Přesné údaje sice nikdo nesděluje rád, ovšem v průměru jde o jev s více než desetiprocentní roční váhou. A to se samozřejmě promítá firmám do nákladů na zaškolení nového personálu. Na druhou stranu - pokud lidé kolují pouze mezi automobilkami, nemělo by jít o nic časově příliš náročného. Automobilky se navíc mohou proti fluktuantům snadno bránit. „Mezi naší společností a našimi korejskými subdodavateli, kteří stavějí své závody v okolí, platí jasná dohoda. Nebudeme si přetahovat zaměstnance navzájem. Kdo tedy pracuje u některé korejské subdodavatelské firmy a měl by zájem nastoupit do HMMC, má smůlu,“ tvrdí Vaněk.

Řešením cizinci?

Podobně by se mohly zachovat i zbývající dvě velké automobilky, pokud by jim problém s fluktuací pracovníků začal přerůstat přes hlavu. Přesto zatím v podstatě jediná firma, která nákupy svých zaměstnanců jinými automobilkami přiznala, je Škoda Auto. „Konkurenční aktivity v oblasti lidských zdrojů pociťujeme. Tento problém, stejně jako jeho příčinu, částečně řeší příchod dělníků ze zahraničí,“ říká člen představenstva Škody Auto Martin Jahn. Cizinců je ve Škodě Auto zhruba šestnáct procent a v TPCA deset procent. HMMC je poněkud specifický případ, protože automobilka nemá dosud plný stav. Těžko tedy odhadnout, zda a kolik (nejpravděpodobněji) Slováků a Poláků možnost pracovat v Nošovicích zláká. „Z aktuálních asi 700 zaměstnanců společnosti HMMC je dvanáct Korejců, šest Slováků a jeden Angolan, který ovšem v Česku žije už asi 18 let. Všichni ostatní jsou občané České republiky a to dominantně z Moravskoslezského kraje (90 procent), dále z krajů Zlínského (čtyři procenta) a Olomouckého (tři procenta). Počet Korejců pracujících ve společnosti HMMC je přibližně 70, jen dvanáct z nich jsou ale zaměstnanci naší společnosti, ostatní patří mateřské Hyundai Motor Company v Soulu a v ČR jsou na dlouhodobém pracovním pobytu,“ popisuje podrobně stav zaměstnanců Vaněk. Škoda Auto jako jediná akceptuje bez výhrad růst počtu cizinců ve výrobě. „Situace na trhu práce nás k tomu bude nutit. S napětím očekáváme zavedení nového systému zelených karet,“ poukazuje Jahn na budoucí opatření umožňující kvalifikovaným cizincům usnadnit práci v Česku. TPCA chce využívat zahraniční zaměstnance v co nejmenší míře. HMMC má také jasno. „Součástí investičních pobídek, ke kterým se vláda zavázala podpisem investiční smlouvy, je i příspěvek na každé vytvořené pracovní místo - ten se ale týká pouze občanů Česka, respektive EU,“ tvrdí Vaněk. Tím ale současně připouští, že východní a severní sousedy omezovat nebude možné.

  • Našli jste v článku chybu?