Menu Zavřít

Na banky se valí tsunami jménem fintech

7. 11. 2016
Autor: Euro.cz

Technologické firmy už brzy změní tvář tuzemského finančního sektoru, podobně jako Uber změnil taxislužbu

Bankovní sektor čekají zásadní změny, které přinese digitalizace celého odvětví a příchod nových hráčů – takzvaných fintech (finančně-technologických) společností, které budou konkurovat zavedeným bankám. Stejným způsobem, jako společnost Uber už dnes konkuruje taxislužbám na celém světě nebo například firma Airbnb hotelovým řetězcům, aniž by vlastnila jediný hotel.

„Fintech je jako vlna tsunami, která se k pobřeží valí, ale ještě nedorazila. Trochu času české banky ještě mají,“ uvedl výkonný ředitel společnosti Delta Capital Michael Broda na konferenci Bankovnictví 2016, kterou pořádal týdeník Euro. Partnery konference byla poradenská firma Deloitte a kartová společnost Mastercard. Záštitu měla Česká bankovní asociace.

Postavte si banku na přání

Právě digitalizace a zavádění nových technologií budou přitom podle expertů hrát rozhodující roli pro úspěch bank. „Pro mě je digitalizace téma číslo jedna,“ zdůraznila partnerka společnosti Deloitte Diana Rádl Rogerová. „Bohužel když se podívám na trh bankovnictví a na to, kde jsme, tak náš pokrok je nízký,“ dodala vzápětí.

Právě podle Deloitte, která hodnotila digitální vyspělost bankovního trhu ve střední Evropě, je Česká republika na třetím místě. Nad výsledkem by bylo předčasné jásat. „Naše nejlepší banka je až na desátém místě z hlediska připravenosti na digitální transformaci,“ upozorňuje Rogerová.

Na trh finančních služeb přitom mohou přijít noví konkurenti z oblasti technologií, kteří změní jeho tvář. „I hráči, kteří nemají takzvané tradiční assets (aktiva), byli schopní v celé řadě odvětví vyvolat revoluční změnu,“ uvedl Michal Čarný ze společnosti Mastercard.

Mezi ně podle něj patří Uber, Facebook nebo čínský internetový kolos Alibaba.

Nové technologické společnosti mohou nabídnout zcela nová řešení. „Budoucnost bankovnictví by mohla vypadat jako lego, kde jsou jednotlivé komponenty služeb – ať už se jedná o poskytování úvěrů, vydávání karet a podobně – poskytovány specializovanými institucemi,“ dodal Čarný. Instituce by si tak „postavily“ banku, kterou by v daný moment potřebovaly.

Bonitu klienta zkoumá počítač

Banky se budou setkávat s konkurencí v každé činnosti.

„Dnes tam nemáme segment, který není vyřešen startupem,“ popisuje celosvětový trend Broda.

Dochází k velkým změnám, až tzv. disrupcím (narušením) na trhu. „Obrovskou disrupcí je umělá inteligence v oblasti úvěrového scoringu,“ upozornil bývalý šéf České spořitelny Pavel Kysilka. Podle něj technologické firmy dokážou ohodnotit bonitu klienta lépe než samotné banky.

Technologické firmy jsou pro banky hrozbou.

„Mají dost peněz, aby začaly poskytovat úvěry.

Spotřebitelské úvěry jsou přitom tím posledním, na čem banky vydělávají,“ varoval Kysilka.

Jednotlivé části bank jsou na digitalizaci připraveny různě. Podle hlavní ekonomky České bankovní asociace Evy Zamrazilové pokročily komunikační kanály s klientem. Sem plánují banky podle Zamrazilové i nadále intenzivně investovat, aby si udržely zákazníky zvyšováním komfortu. „Nejhorší stav je v middle office, což je risk management a reporting,“ dodala Zamrazilová.

MM25_AI

Možné podcenění digitalizace by se finančním domům mohlo vymstít. Pokud neprojdou digitální transformací, může se z nich podle Rogerové stát pouhý „back-office“. Ten v bankách poskytuje podporu pro ostatní činnosti. „Všechno ostatní bude mimo banku,“ shrnuje Rogerová.

O autorovi| Václav Herz, herz@mf.cz

  • Našli jste v článku chybu?