Je třeba probudit vlastní kreativitu a vymyslet novou službu, o niž bude zájem
Na kurzech strategického řízení či kreativity lze často zaslechnout, že vše už bylo objeveno a že už není nic nového a zajímavého, v čem by se dalo podnikat. Ze všech stran však přicházejí zprávy o nových firmách, které mají úžasné zisky.
Vesmírná turistika
Nejlepším příkladem objevování další tržní niky jsou aktivity britského miliardáře Richarda Bransona ze společnosti Virgin Group – provokatéra, vyzyvatele i vizionáře. Neustále hledá nové oblasti podnikání a kupuje nápady i s firmami z celého světa. Angažuje se v takzvaných zelených technologiích či ve filantropii. Většina jeho aktivit však patří do oblasti takzvaného „modrého oceánu“, v němž není konkurence. Například jeho projekt vesmírné turistiky bude nesmírně výnosný. Od roku 2012 mají začít létat do vesmíru první bohatí turisté.
Google umožnil lidem na celém světě prohlížet si zdarma oceány i povrch planety. Mnozí se ptali, na čem začne Google vydělávat. Nikdo jiný zatím nepřišel s takovým úžasným byznysem, jako je street view. Googlovská auta s kamerou mapují okolí nejdůležitějších měst a míst na světě. Virtuální projížďka nasnímanou krajinou se pro uživatele stane zážitkem. A u těchto cest jsou miliony firem. A ty si budou moci od Googlu kupovat virtuální reklamu. To znamená, že při virtuální street view projížďce například Vinohradskou třídou v Praze se budou objevovat reklamy firem v jejím okolí. Rodí se obrovský byznys.
Kosmetika pro každého
Před 30 až 40 lety existoval kosmetický průmysl jen pro ženy. Pro druhou polovinu lidstva byla k dispozici jen voda po holení. Pak přišla kosmetika pro muže, kteří pochopili, že „vonět jen větrem a potem“ je minulostí. Po mužích se kosmetický průmysl zaměřil na děti. Na co si zvyknou, budou používat i v dospělosti. Zdálo by se, že další segmenty kosmetického průmyslu nejsou možné. Omyl! Nastupuje nová růstová divize – kosmetika pro domácí mazlíčky. Roste také zájem o všestrannou péči o zvířátka. Kdo na tom bohatne? Potravinářský a kosmetický průmysl. Medicína, lázně, psychologové, školy a hřbitovy pro zvířátka. Nikdo neví, kde to skončí.
Když student Casey Fenton cestoval na Island, neměl peníze na ubytování. Proto obeslal e-mailem studenty na kolejích v Reykjavíku. A dostal několik nabídek na přespání. Doma založil společnost www.couchsurfing.com, která rychle roste. Kdekoli na světě se můžete zdarma vyspat u registrovaných členů společnosti. Na oplátku jim však musíte nabídnout na přespání svůj byt. Bezpečnost a důvěryhodnost společnosti získala 98,8 procenta.
Nový trend
České zemědělce tvrdě ždímají mlékárny. Výkupní ceny mléka se dostaly pod výrobní náklady. Mlékárny zase dusí hypermarkety. Ty napřed zlikvidovaly drobné obchodníky a nyní pomocí nízkých nákupních cen dosáhly dvou výhod – pro spotřebitele a pro sebe, protože mají miliardové zisky. Mnozí zemědělci udělali to nejlepší, co mohli. Obešli mlékárny a začali dodávat přímo koncovému zákazníkovi. Díky české vynalézavosti vznikly mléčné automaty na nepasterizované mléko za zlomek světových cen. Zatím se v nich prodávají pouhá dvě procenta z celkového objemu vyrobeného mléka. Vzniklo sice jen zhruba 140 automatů, ale chystají se další. Mělo by jich být až šest set.
Kromě automatů na mléko se zemědělci snaží zakládat v městečkách malé prodejny sýrů, masa, uzenin či biozeleniny. Mnoho zemědělců buduje na svých farmách penziony a láká městské lidi na ekologické víkendy. Z Francie se do Evropy šíří zájem o „jídlo s příběhem“. Čím dál víc lidí chce vědět, kdo a jak produkuje potraviny, které si kupují. Chtějí vědět, jak potraviny vznikají či jak se hnojí, ošetřují, balí a distribuují. A kdo za to odpovídá. Proto také jsou na mnoha potravinách viněty s fotkou farmáře. Zájemců o jídlo s příběhem přibývá a mohlo by jich být až 25 procent dospělé populace. Tento trend přinutí mlékárny a hypermarkety změnit strategii.
Změny
Kolik energie by se dalo vyrobit, kdyby byla solární technologie zabudovaná v chodnících, silnicích, fasádách, barvách, střechách a oknech? Materiály a proces výroby solárních článků pro přeměnu slunečního záření na energii byly až dosud příliš nákladné, aby se dočkaly širšího uplatnění. Vytvoření solárních článků ve formě tenkého polymerového filmu to však mění. Nový tenký solární film lze tisknout a vložit na flexibilní podklad, a proto ho lze použít nejen na střechy, ale i fasády budov, tónovaná okna, mobily, notebooky, auta i oblečení.
Populace ve vyspělých zemích rychle stárne a bohatne. V blízké budoucnosti prudce poroste zájem o omlazování a zkrášlování. Zkrášlovací medicína bude pracovat nejen se skalpelem, ale i s nanoroboty, biotechnologiemi a s genovou léčbou. Nastupuje i prodlužování a zkvalitňování života. V období 2050 až 2070 se lidé budou dožívat asi 120 let. Přibývá důchodců, kteří mají peníze a nesplněné sny. Investoři, kteří to včas pochopí, získají náskok a obrovské bohatství. Už dnes se začíná vydělávat například na hračkách pro seniory, na jejich cestování, vzdělávání, oblečení či na domovech důchodců pro bohaté.
Koncem 19. století pracovalo v zemědělství zhruba 90 procent lidí. V padesátých letech 20. století pracovalo více než 20 procent obyvatel Evropské unie v zemědělství a zhruba 40 procent v průmyslu. Od té doby se počet lidí pracujících v zemědělství a průmyslu snížil. A čím dál více lidí zaměstnává oblast služeb. V roce 2004 byly více než dvě třetiny pracovních míst ve 25 státech EU v oblasti služeb. V zemědělství to bylo pět a v průmyslu 27,9 procenta. Díky prudkému nárůstu robotizace a nanotechnologií za 20 let výrazně ubude pracovníků v průmyslu. Ve službách bude pracovat asi 80 procent lidí.
Tržních nik neubývá, ale naopak přibývá. Proto je třeba probudit vlastní kreativitu a začít se věnovat strategickému myšlení. A vymyslet novou službu, o niž bude zájem. A poté sehnat motivované pracovníky a udržovat špičkovou kvalitu.