Pokud jde o cestování, nenechávají Češi už nic náhodě. Tedy alespoň většina z nich. Podle dat tuzemského portálu Frenkee si cestovní pojištění s nejvyšším možným krytím letos před dovolenou uzavřely dvě třetiny Čechů. To je vyšlo v průměru na tisíc korun za domácnost. Čísla vycházejí z detailní analýzy sjednaných pojistných smluv za první polovinu dovolenkové sezóny.
„Cestovní pojištění je dobrým příkladem rčení ,mnoho muziky za málo peněz‘. Průměrná česká rodina zaplatí za dovolenou řádově desetitisíce. Tisícikoruna za pojištění je tak oproti celkové útratě skutečně minoritní částkou,“ komentuje generální ředitel a zakladatel Frenkeeho Jiří Hluchý. Ten by dle vlastních slov na pojištění sám nešetřil, protože výše finančních kompenzací, které se poškozenému v případě nepříjemností vyplatí, je v nouzové situaci klíčová.
I přesto letos zhruba 23 procent Čechů vsadilo během svých cest mimo Evropu pouze na klasické krytí. Takový krok je podle Hluchého ale značně rizikový. Náklady na zdravotní péči mimo Evropskou unii se totiž mohou vyšplhat až do řádů vyšších stovek tisíc korun. V některých případech může léčba stát dokonce i několik milionů.
Pozor na covid a ztrátu zavazadla
V rámci Evropy upřednostnilo nejnižší krytí necelých pět procent klientů, jejichž kroky zpravidla směřovaly na Slovensko a do Německa. Tento krok si je nutné předem dobře rozmyslet, zejména v případě, že dotyčný cestuje mimo Evropskou unii. Základní či nízké pojištění totiž nezahrnuje celou řadu situací, jako například ztrátu zavazadla, právní služby či onemocnění covidem-19.
Cestovní pojištění slouží především k pokrytí zdravotní péče v případě zranění nebo mimořádné události. Klienta rovněž chrání před placením nákladů na léčbu a hospitalizaci, které by v opačném případě musel uhradit ze svého. Zároveň také zajišťuje asistenci pojišťovny v různých krizových situacích, jako je například repatriace či přivolání blízké osoby na místo, kde se dotyčný léčí.
Pojištění je dnes součástí také většiny nadstandardních platebních karet, s nimiž lze výdaje za nečekané události následně rovnou zaplatit. V takovém případě je však nutné si jeho rozsah a podmínky řádně nastudovat. „Například i karta nejvyšší úrovně může nabízet krytí léčebných výloh pouze do pěti milionů korun. V porovnání se samostatným cestovním pojištěním je to značný rozdíl, například limit krytí u pojištění u AXA je půl miliardy korun,“ doplňuje Hluchý s tím, že na místě je pak určitě ještě doplňkové připojištění.
Vzkříšení letecké dopravy
Právě pojištění u platebních karet je podle Hluchého, jež má ve finančním prostředí patnáctiletou praxi, často spojeno s podmínkami, které Češi neznají nebo si je neuvědomují. Například mívá omezenou dobu trvání na 90 dní od vycestování, anebo klienta kryje pouze v zemích Evropy a Evropské unie. Pozor je třeba dát také na vysokou spoluúčast při pojistné události anebo na nízký limit plnění.
Co se týče cílových destinací, letos mezi českými turisty vede podle portálu a zprostředkovatele cestovního pojištění Frenkee Chorvatsko a Itálie, kam zamířila třetina z nich. Zájem je ale také o sousední Rakousko, do něhož vycestovalo 15 procent Čechů.
Oproti červenci loňského roku se mnohem více lidí vrátilo k leteckému způsobu dopravy. Jen společnost Smartwings zaznamenala meziročně 97procentní nárůst poptávky. A co víc, poprvé od vypuknutí pandemie se její počet cestujících vrátil na úroveň roku 2019. Tu následně o 1,7 procenta překonala. Aktuální obsazenost letadel se tak momentálně pohybuje kolem 95 procent. Koneckonců, tak jako řada dalších aerolinek letos Smartwing těží ze zvýšené poptávky po cestování.