Krátká upozornění v rubrice Na chybách se člověk učí, která vycházela v Profitu před deseti lety, si získala oblibu mimo jiné i proto, že vycházela právě z praxe "mladé podnikatelské obce", která sbírala své první zkušenosti. A také se zajímala o zkušenosti z podnikání, které učinili jiní.
PROFIT PO DESETI LETECH….
Ve třetím čísle Profitu v roce 1994 to byla zkušenost Martina Chundely z východních Čech, zveřejněná pod názvem Pozdě bycha honit: Koncem roku 1992 jsem se plný nadšení rozhodl podnikat. Blížily se novoroční oslavy, a tak se mi jako nejvhodnější zboží jevila zábavná pyrotechnika. Po průzkumném nákupu ve specializované prodejně jsem se rozhodl pro zboží dodávané českou firmou, které odpovídalo ČSN a u něhož byly návody v češtině. S nevelkým kapitálem jsem nakoupil první zásoby a rozjel se zboží nabízet po jednotlivých obchodech. Po několika návštěvách jsem zjistil, že konkurence byla rychlejší. Prodejny již byly plné zahraničních výrobků, které se sice co do kvality nemohly srovnávat s mými, ale jejich cena spíše odpovídala kupním možnostem obyvatelstva. Snad jen díky kvalitě mnou nabízeného zboží se mi podařilo vše prodat a dokonce jsem získal i nové objednávky. Při druhém nákupu zásob jsem měl již dostatečnou představu o prodejnosti daného zboží a nebyl problém si spočítat, jaké množství si mám vzít, abych vše stihl s blížícím se koncem roku prodat. Při přebírání zboží se mi ale stalo, že došlo k záměně krabic u jednoho z výrobků, takže podle dodacího listu jsem sice odvážel to, co jsem požadoval, ale ve skutečnosti tomu bylo jinak.
Poučení:
* Rozhodnutí, s jakým zbožím podnikat, musí předcházet průzkum trhu. S výrobky je třeba přijít ve vhodnou dobu a s předstihem před konkurencí.
* Při přebírání zboží buďte důslední a raději vše překontrolujte. Jinak můžete zjistit, že máte zboží, které hned tak neprodáte a bude vás rok zatěžovat ve skladu. Nehledě k tomu, že cena výrobku může jít dolů a s náklady na uskladnění se zboží stane prodělečným.