Vytvoření webové stránky nebo eshopu nebylo nikdy jednodušší. Samotná existence však zdaleka nestačí. Řeč je o marketingu a budování značky. Nabízet službu ve městě, kde žijete, tedy kde máte místní znalost prostředí, tak dokážete alespoň určit pravděpodobnost úspěchu, protože třeba víte, čeho je nedostatek, co mají místní lidé rádi apod. Jiná situace je v případě eshopu, kdy cílíte na celou ČR a je zde velká konkurence.
Možná přesně víte, co prodávat, ale to ještě neznamená, že víte, jak přesně to prezentovat, abyste potencionálního zákazníka přesvědčili, že nákup u vás to bude lepší než u další stovky jiných eshopů. Nestačí mít jen krásnou grafiku, ale je třeba tam najít dostatek informací nejen v detailu produktu, tabulky velikostí, možnosti dopravy, ale třeba informace o firmě, reference a návody k použití. Dále jednoduchý nákupní proces a vše na místě, kde se to očekává a je vše dostatečně viditelné. Je rozdíl, jestli potřebujete 100 návštěv, aby byla učiněna jedna objednávka nebo stačí 50. Tím se celá efektivnost a smysl následné propagace zvyšuje.
Promyšlený eshop vydá za dva
Mít skladem, nebo ne?
Je jednodušší, když produkty skladem jsou u dodavatele a vy jen jednou za týden učiníte objednávku a rozešlete zákazníkům, ale na to není nikdo zvědavý. Každý chce mít všechno hned, nejlépe včera, a proto je skladovost přesvědčivým argumentem, protože se dá předpokládat, že produkt dorazí do dvou dnů. Některé specifické produkty na míru pochopitelně skladem být nemohou, ale jelikož to nemůže mít ani konkurenci, tak to není nevýhoda.
Co internetový marketing?
Marketing je zde alfou a omegou. Můžete propagovat na Facebooku, vést reklamní kampaně na Google.cz a Seznam.cz, můžete optimalizovat webovou stránku pro vyhledávače nebo můžete třeba posílat pravidelné newslettery. Jak to vše ale namixovat ve správném poměru? Je dobré nejdříve zjistit dostatek informací, jak eshop propaguje konkurence, co se doporučuje v diskuzích a co doporučují marketingové agentury, co ale potom? Můžete experimentovat nebo zkusit najmout odborníka, například SEO konzultanta na optimalizaci webových stránek nebo PPC specialistu na správu reklamních kampaní nebo Facebook specialistu na správu a vedení reklamy. Do propagace můžete investovat měsíčně 10 tisíc, ale i 100 tisíc a ani jedna investice nemusí být špatná nebo dobrá. Důležitá je efektivnost, návratnost a to vše s ohledem na stanovený cíl.
Je jednodušší, když využijete zkušeností někoho, který je expertem v oboru a podobných eshopů prošlo jeho rukama doslova desítky, protože tím dokáže odhadnout, jakou marketingovou strategii zvolit, doporučený rozpočet a očekávané výsledky.
Bc. Tomáš Stýskala, MBA, marketingový SEO specialista