Evropská komise doposud neschválila ani jeden miliardový silniční projekt v Česku
V polovině března přišel ministerstvu dopravy dopis z Bruselu, v němž se uvádí, že se pozastavuje posouzení projektu na dostavbu dálnice D8. Důvodem jsou stížnosti ekologů. Z kopie dopisu, již má týdeník EURO k dispozici, dále vyplývá, že Evropská komise (EK) si bere až čtyřměsíční lhůtu na rozmyšlenou, aby projekt financovaný z operačního programu doprava (OPD) přezkoumala. Potvrzuje se tak skutečnost, že se EK zdráhá proplácet velké infrastrukturní projekty v silniční dopravě v České republice. Bojí se stížností ekologických organizací. Z takzvaně velkých projektů nad 50 milionů eur (zhruba 1,3 miliardy korun) určených pro OPD bruselští úředníci doposud schválili pouze optimalizace a rekonstrukce železničních tratí. Na stavbu dálnic a rychlostních silnic nekývli ani jednou. Česko tak čeká na posvěcení projektů za 30 miliard korun. Peníze sice z Bruselu plynou formou záloh, ale definitivní rozhodnutí o proplacení projektů chybí.
D8 až po roce 2012
Dostavba šestnáctikilometrového úseku dálnice D8 z Lovosic do Řehovic, jež má být součástí evropské dálniční sítě, se protahuje. Původní harmonogram investora stavby – Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) – se posouvá o další měsíce a roky. Na vině jsou soudní spory týkající se územních rozhodnutí a výjimek dle zákona o ochraně přírody a krajiny. Pro stavbu jsou potřeba desítky nejrůznějších povolení. Žalující stranou bývají pravidelně organizace Děti země a Společnost přátel životního prostředí. Ekologům se nelíbí zásahy do přírody v místech chráněné krajinné oblasti České středohoří. Obávají se nenávratného poškození chráněných druhů rostlin a živočichů. „Středohoří je vnímáno jako obtížná část naší země, kterou je nutné rychle dopravně překonat, neboť cíle jsou jinde – v Praze a v Drážďanech. A tak se Češi budou za několik měsíců pyšnit tuctovou dálnicí D8, která byla schvalována nezákonným způsobem a která mohla být umístěna v podzemí v dlouhém tunelu,“ napsal v lednu pro časopis A2 Miroslav Patrik, zakladatel organizace Děti Země.
ŘSD v této souvislosti eviduje čtrnáct žalob. Na přelomu roku byl proto změněn původní termín dokončení v roce 2011. Úředníci ŘSD i ministerstva dopravy nyní nejsou schopni říci přesné datum. Nechtějí totiž předjímat rozhodnutí soudů a správních orgánů.
Každé zpoždění ovlivní vedle termínu i výslednou cenu projektu. Původní nabídka realizátorů projektu sdružených v konsorciu firem, kde dominují společnosti Eurovia a Metrostav, byla 9,85 miliardy korun bez daně. Podle serveru Aktuálně.cz vloni odhadované náklady vystoupaly až na 16,3 miliardy. „Spočítám-li to přes prsty, náklady spojené s prodlužováním dostavby se mohou vyšplhat do stovek milionů korun,“ řekl týdeníku EURO Miroslav Havlíček ze společnosti Eurovia, který má projekt na starost. Stavaři proto ŘSD navrhli dodatek smlouvy. „Pokud od investora získáme všechny stavební povolení do 30. dubna, dokončíme dálnici k datu 30. prosince 2012,“ přiblížil návrh Havlíček. Prodlužování a přerušování prací obnáší mimo jiné dodatečné přesuny kapacit a komplice s pronájmem techniky. Na stavbu jsou rovněž navázány stovky dodavatelských a subdodavatelských firem, jež pro mnohamiliardovou investici zajišťují kamenivo, asfalt, betonové produkty a další výrobky.
Brusel nikam nespěchá
Ačkoli je dálnice D8 součástí významného dopravního koridoru propojujícího Prahu přes Ústí nad Labem s Drážďany a Berlínem, Evropská komise s posuzováním tohoto projektu OPD nespěchá. Stavební práce na dálnici přitom začaly na podzim 2007. Projekt byl navíc uveden na indikativním seznamu prioritních staveb, o jejichž kofinancování Praha žádala už v roce 2006. Pokud by EK tuto žádost zamítla, realizaci by Česko muselo uhradit ze státního rozpočtu. Místo D8 by pak ministerstvo dopravy navrhlo do OPD jiný infrastrukturní projekt. V současnosti se počítá s osmimiliardovým příspěvkem EU na tuto stavbu. Úředníci EK však chtějí nejprve pečlivě přezkoumat námitky ekologických organizací a rozhodnutí českých správních orgánů. „Dokazují tak, že šest let po vstupu do EU České republice nevěří,“ upozorňuje vysoký státní úředník, který si nepřál být jmenován. Environmentalisté, již zpochybňují autoritu českých orgánů a podezírají je z podjatosti, dávají pochybám Bruselu potřebnou munici. „České řídicí orgány jsou detailně informovány o specifických důvodech, proč bylo schválení celé řady velkých dopravních projektů dočasně zastaveno. EK si vyžádala od české strany dodatečné informace o environmentálních otázkách a analýzy nákladů a přínosů, aby mohla zjistit soulad projektů s legislativou EU,“ napsal týdeníku EURO Ton van Liero, tiskový mluvčí EK.
Šestkrát a dost
České úřady jsou opakovaně vyzývány k zasílání dodatečných podkladů týkajících se rozhodnutí s dopady na životní prostředí. U prvního velikého projektu to prý bylo dokonce šestkrát. „V poslední době nám EK schválila tři železniční projekty. Některé problémy však skutečně vysvětlujeme EK opakovaně a schvalování projektů na úrovni EK se pak prodlužuje o měsíce,“ přibližuje průtahy Petr Očko, vrchní ředitel úseku ekonomiky a fondů ministerstva dopravy. Generální ředitelství pro regionální politiku EK, které ministerstvu zaslalo v polovině března dopis o přerušení posuzování žádosti na D8, přitom není poslední instancí. Ekologické požadavky obvykle hodnotí generální ředitelství pro životní prostředí. To se podle některých úředníků bojí ekologických hnutí, a proto posuzuje každé rozhodnutí českých úřadů zvláště důkladně. „Zvažovaný projekt dálnice prochází oblastí Natura 2000 a CHKO České středohoří. Komise se rozhodla zahájit dodatečné šetření, aby ověřila, že všechny požadavky EU na ochranu životního prostředí byly naplněny,“ odpověděl na dotaz týdeníku EURO, proč se EK opakovaně zabývá stejnými podněty ekologů, mluvčí van Liero. Dodal také, že iniciativa k šetření nevzešla pouze z podnětu neziskových organizací.
Myslete na zaměstnanost
Silným argumentem pro rychlou dostavbu dálnice D8 je vedle rostoucích nákladů také otázka odstranění dopravních komplikací v okolí Lovosic. Dalším důvodem je zaměstnanost. Zastavení stavebních prací by mohlo způsobit nárůst míry nezaměstnanosti, jež je v Ústeckém kraji dlouhodobě vysoká. „Počet pracovníků na stavbě se pohybuje mezi 300 až 500 osobami. Zastavení prací má multiplikační efekt. Dotkne se pracovníků nejen ve stavebnictví, ale i v dalších odvětvích, jako je průmysl, doprava, obchod, služby a projekce, a v jiných institucích, které jsou navázány na stavebnictví,“ varuje před omezením plánovaných prací Alois Lichnovský ze společnosti Eurovia. Na Ústecku je navíc téma zaměstnanosti součástí intenzivní politické kampaně. „Ekologové by si měli uvědomit, že bojem proti dostavbě ztrácejí kredit u občanů. To, co by jinak ekologicky smýšlející lidé brali jako zdravou snahu o zlepšení nějakého projektu, je nenávratně pryč,“ domnívá se Petr Gandalovič, lídr ústecké kandidátky ODS a bývalý primátor Ústí nad Labem.
***
TABULKA (prosba: první tři projekty zeleně odfajfkovat, u zbytku dát červený křížek)
Velké projekty v dopravě
(nad 50 milionů eur)
Projekt*Celkové náklady v Kč*Příspěvek EU v Kč
Elektrizace tratě včetně PEÚ Letohrad – Lichkov*1 538 985 164*1 275 456 665
Optimalizace trati Benešov u Prahy – Strančice*4 153 743 160*2 951 992 302
Modernizace trati Veselí n. L. – Tábor – 1. část úsek Doubí u Tábora – Tábor*3 645 400 780*1 886 080 182
Optimalizace trati Planá u M. Lázní – Cheb*4 416 867 439*2 788 265 237
Optimalizace tratě Stříbro – Planá u M. Lázní*5 278 076 794*2 512 713 207
D8, úsek Lovosice – Řehlovice*13 836 162 788*8 177 434 603
D1, Kroměříž – Říkovice a R55, Skalka – Hulín*11 213 910 328*6 837 801 428
R6, Jenišov – Kamenný Dvůr*9 898 658 498*6 313 140 002
R35, Hradec Králové – Opatovice*3 610 488 810*1 804 067 135
Elektrizace trati, Šatov – Znojmo*1 134 254 627*947 808 783
Modernizace hlavního nádraží v Praze, I.–IV. nástupiště*1 599 873 206*1 212 935 510
Celkem*50 988 292 490*30 594 165 905
Pramen: Ministerstvo dopravy ČR