Nové Audi Allroad má ke své mateřské A6 velmi blízko. Audi přiznává, že důvodem méně offroadového vzhledu je odlišení allroadu jak od modelu Q7, tak i od budoucího Q5. Od kombíku A6 Avant se allroad zvnějšku liší pouze lištami na spodní části dveří a oplechováním části podvozku pod nárazníky.
Vůz disponuje vzduchovým odpružením s nastavitelnou světlou výškou. Podobný systém pracuje i v koncernovém touaregu, kterému umožňuje při zachování komfortu na silnici provádět i v těžkém terénu na kategorii sportovních užitkových vozidel neobvyklé kousky. Systém ovládaný přes kruhový volič nabízí pět možných poloh, z nichž dvě jsou určené pro jízdu v terénu. Rozsah výšek vozu se mění v rozmezí šesti centimetrů, přičemž nejvyšší je 185 milimetrů. Proti předchozí generaci je to o téměř o tři centimetry méně, což lze opět připočíst na vrub modelů Q7 a Q5. Nejnižší a nejtvrdší poloha je vhodná na dobré povrchy silnic, kde se vůz v zatáčkách nekymácí a nižší výška snižuje spotřebu ve vyšších rychlostech až o jeden litr na sto kilometrů. Pro jízdu ve městě je naopak vhodnější tlumiče přifouknout a ubrat na tvrdosti. Spotřebu v tomto jízdním režimu ovlivňují daleko více jiné faktory a přínos pro pohodlí cestujících je značný.
Celý systém se ovládá ze středové konzoly po pravé ruce řidiče, společně s navigací, rádiem, klimatizací či nastavením zbytku vozu. Audi používá kontroverzní systém založený na kruhovém voliči, který je v základech podobný konkurenčnímu iDrivu od BMW. Ten hned po představení stmelil houf zapřisáhlých odpůrců tvrdících, že jde o ten nejhorší ergonomický ovladač na světě. Zatímco si ale BMW pro iDrive vystačí pouze s kruhovým voličem, Audi k němu přidalo ještě sedm tlačítek pro pohyb v menu a osm různých spínačů. Komu se tedy iDrive zdál být důvodem pořídit si konkurenci s kruhy ve znaku, dostal se z bláta do přehrady… Ergonomie takového ovládání možná nesedí úplně každému, nicméně většina uživatelů si na ni zvykne. Časem se činnosti automatizují a řidič už potom nepřemýšlí nad tím, že dosáhnout prakticky jakékoli potřebné úpravy vozu lze jedním otočením a jedním tlačítkem. A nastavovat navigaci řidič stejně za jízdy nemá.
Kromě středového panelu s ovladači, na nějž budou zcela jistě rozdílné názory, je zbytek interiéru ukázkou preciznosti a vkusu. Na všech místech je dostatek prostoru, sedadla jsou dobrým kompromisem komfortu a držení těla. Výtka směřuje pouze k navigaci, která opomíjí až dvacetitisícová města.
Testovaný vůz poháněl velmi dobrý třílitrový šestiválec TDI. Zastudena poněkud hlasitější motor po zahřátí exceluje jak obrovským točivým momentem, tak i tichým během a na pětimetrový těžký vůz i spotřebou v mezích únosnosti. S ním spolupracuje automatická převodovka poněkud lenivějšího ražení, takže je daleko lepší připlatit si za sekvenční řazení pod volantem a pomalejší inteligenci automatu svěřit řízení pouze při klidné jízdě na dálnici. Z hlediska spotřeby i výkonu se nabízí přímé srovnání s konkurenčním vozem BMW X3, který si vede s motorem o stejném objemu poněkud lépe. X3 má vyšší výkon, a to o nezanedbatelných čtyřicet kilowattů (to je jedna slabší fabia) při velmi podobné spotřebě. Allroad i bavorák si řeknou ve městě zhruba o jedenáct litrů, na dálnici o litr méně. Pro audi ale hovoří lepší odpružení a více prostoru uvnitř vozu, X3 je přece jen menší. Opravdu tvrdou jízdou lze přesáhnout i patnáct litrů na sto kilometrů.
Allroad je na okreskách, dálnici i ve městě velmi dobrý, při tvrdém nastavení tlumičů se nenaklání a zejména dlouhé rovné úseky umí velmi dobře. Trochu hůř je na tom vůz s mrštností. Těžký motor vpředu způsobuje mírnou nedotáčivost. V nižších rychlostech se s ním dá vyjet i mimo zpevněnou cestu, ovšem úpravy poslední generace, zejména nižší maximální světlá výška, mu z „offroadovosti“ ubraly. Dojet na chalupu po lesní cestě sice není problém, ale cokoliv jiného by už tak samozřejmé nebylo.
Audi Allroad je dobrý, ale poměrně drahý vůz. Základní cena není příliš určující. Za množství volitelné výbavy chce automobilka dost peněz, takže při rozhodování o koupi je nutné pečlivě vše porovnat s konkurencí.
Motor přeplňovaný vznětový šestiválec TDI
Objem 2967ccm
Maximální výkon 171 kw 4000 ot.min
Převodovka automatická šestistupňová
Nejvyšší rychlost 230
Zrychlení 7,8
Průměrná spotřeba 10
Základní cena 1511200, testovaný 2087000,-
klady:
vnitřní prostor
jízdní vlastnosti
podvozek
zápory
reakce automatické převodovky
ceny výbav