Ministerstvo dopravy dokončilo návrh změny silničního zákona.
Pokud se nezdrží ve sněmovně, začnou nová pravidla platit už od začátku příštího roku.
Převratné změny nepřijdou – tak lze shrnout návrh ministerstva dopravy na změnu pravidel silničního provozu. Ministr Aleš Řebíček vycházel z několikaměsíční práce expertní komise. Výsledkem jsou spíše „jen“ změny v bodovém systému a zpřesnění některých dosavadních ustanovení. Ministerstvo nyní připravuje paragrafové znění návrhu, pravděpodobně ještě v říjnu by se mělo dostat do sněmovny.
„Chceme zpřísnit bodové hodnocení rizikových přestupků, které souvisejí bezprostředně se vznikem dopravních nehod. Ale vypadnout by z něj mohla drobnější provinění, což povede k menší administrativní zatíženosti policie i správních úřadů,“ řekl už v květnovém rozhovoru pro Profit ředitel Dopravní policie ČR Martin Červíček, který před pár dny přešel na pozici šéfa pražské policie.
Na nových dálnicích rychleji
Expertní komise se nakonec vůbec nezabývala myšlenkou zvýšit rychlostní limity. Ministr Řebíček však přesto – po dohodě se zástupci politických stran zastoupenými ve sněmovně – navrhne zvýšení nejvyšší dovolené rychlosti ze 130 na 160 kilometrů za hodinu. „Ovšem jen na vybraných úsecích dálnic, kde to dovolují konstrukční a provozní parametry,“ říká mluvčí ministerstva Karel Hanzelka. Půjde především o nově postavené úseky, které by vymezila značka povolující vyšší rychlostní limit. Dalšími podmínkami mají být „suchá vozovka a dobrá viditelnost“.
Mírnější než dosud má být trest, překročíte-li rychlost v obci. V rámci určitého limitu (podle informací Profitu do pěti kilometrů v hodině) by policista mohl uložit jen pokutu, zatímco dosavadní ztráta dvou bodů by hrozila až při překročení rychlosti o více než pět kilometrů.
Počet bodů nevzroste
Potvrdila se také informace, kterou Profit přinesl letos v květnu: Celkový počet bodů, které mají řidiči k dispozici, se nezmění. Komise původně zvažovala jejich zvýšení ze dvanácti na osmnáct.
Novinkou je však povinnost pro řidiče, který přijde o všechny body a bude chtít po určité době vrátit řidičský průkaz: Podmínkou se stane absolvování psychologického vyšetření.
Komise chce také stanovit povinnost správních úřadů bezprostředně informovat provozovatele vozidla o ztrátě bodů za přestupek zaznamenaný takzvanými technickými prostředky (typicky radarem). Má tak dojít k nápravě dosavadní praxe, kdy se řidiči o ztrátě bodů dozvídají s mnohaměsíčním zpožděním.
Jestliže se viníkovi nedaří doručovat rozhodnutí o přestupku běžným způsobem, budou tak úřady moci učinit i formou veřejné vyhlášky.
Přísnější tresty
Jednou z mála opravdu výrazných změn má být stržení až šesti bodů za bránění v předjíždění – v praxi jde zejména o zvyšování rychlosti předjížděného vozidla. Za takové jednání dosud ztráta bodů nehrozila.
Novinkou je také ztráta dvou bodů za nedodržování bezpečné vzdálenosti mimo obec. Postih hrozí i za takzvanou myšku. O dva body nově přijdete, když „zapomenete“ dát znamení o změně směru jízdy, tedy při nepoužití blinkrů – včetně změny jízdního pruhu.
Ze tří na čtyři body se má zvýšit postih, pokud nezastavíte před přechodem pro chodce, přestože se chodec zjevně chystá vstoupit do vozovky. Zpřísnění se týká také bezpečnosti cestujících. Za nepřipoutání pásy, nepoužití dětské autosedačky či ochranné přilby přijdete o tři body (dosud dva). Jestliže neoprávněně používáte modrý majáček či obdobné zařízení stejné barvy, hrozí vám ztráta čtyř bodů místo dosavadního jediného.
Podle návrhu by také všichni řidiči měli nově používat reflexní vestu při nouzovém státní vozidla (typicky při výměně pneumatiky), tato vesta se stane součástí povinné výbavy. Dosud obě povinnosti platily jen pro služební auta.
Mírněji nebo bez bodů
Kromě již zmíněného drobného překročení rychlosti se bodové hodnocení má zmírnit i v dalších případech. Například zapomenete-li svítit během dne a za dobré viditelnosti, hrozí vám nově „jen“ pokuta místo ztráty bodu. O bod přijdete pouze za snížené viditelnosti.
Řidiči s dostatečným finančním rozpočtem už nebudou muset respektovat ani zákazové nebo příkazové značky. S výjimkou výslovně uvedených přestupků (překročení rychlosti, zákaz předjíždění a zákaz zastavení) totiž za porušení povinností uložených těmito značkami nepřijdou o body, ale jen o peníze.
Ztráta bodu už nemá hrozit ani při neoprávněném použití výstražného světla oranžové barvy nebo v případě chybějícího zdravotního posudku u řidičů starších šedesáti let. Při překročení nejdelší přípustné doby řízení přijdou profesionálové o body jen tehdy, překročí-li tuto dobu o třetinu. Mírnější úprava odpovídá úpravě v Evropské unii.
Osoba blízká: Zůstává, ale…
Největší diskuze se v expertní komisi strhly kolem takzvané osoby blízké – tedy často zneužívané možnosti vyhnout se postihu u přestupku, u něhož nebyl identifikován řidič vozidla. Tato možnost sice v zákoně zůstane, nová sankce ale hrozí majiteli či provozovateli takového auta. Ten by dostal pokutu, pokud nesdělí údaje o řidiči. Půjde o správní delikt, za který však nehrozí ztráta bodů (o ty může přijít jen řidič, dopustil-li se přestupku nebo trestného činu).
Také ve sněmovně se právě kolem této novinky očekává bouřlivá debata. Právo nevypovídat totiž občanům garantuje ústavní Listina základních práv a svobod. Nicméně model navrhovaný ministerstvem, postavený na správním deliktu, už v některých státech funguje.
Nehody bez policistů
Zcela odpadnout má limit pro škodu, od něhož musejí účastníci dopravní nehody přivolat policisty. „Chceme odbřemenit policisty od administrativních činností, což je hlavně práce pojišťoven,“ vysvětloval tento záměr Martin Červíček. Také tato novinka však nebude mít ve sněmovna snadnou cestu. Jednak prakticky stejný návrh poslanci zamítli už letos na jaře, jednak s ním nesouhlasí pojišťovny – obávají se nárůstu pojistných podvodů.
Dosud musí být policie přivolána vždy, když škoda převýší 50 tisíc korun. Podle již schválené novely vzroste od ledna 2009 tento limit na 100 tisíc korun. Ovšem projde-li nový návrh, budou muset účastníci nehody volat policisty jen při úmrtí či ublížení na zdraví, při podezření na alkohol či drogy nebo při poškození životního prostředí či obecně prospěšného zařízení (typicky veřejného osvětlení). Přítomnost policie má být samozřejmostí i v případě, kdy se účastníci nehody neshodnou o míře zavinění. Novinkou je také povinnost účastníků „neprodleně zajistit na vlastní náklady opatření potřebná k obnově provozu na pozemních komunikacích“.
Co neprošlo
Do návrhu se nedostaly některé další diskutované změny. Jde například o zavedení „řidičáku na zkoušku“ pro mladé řidiče, toleranci minimálního množství alkoholu nebo naopak přísnější trestání řízení pod vlivem drog.