Menu Zavřít

Na dopravní infrastrukturu má jít 71 miliard, o 10 méně než letos

7. 9. 2017
Autor: Hynek Glos/Euro

Na rozvoj a údržbu dopravní infrastruktury by v příštím roce mělo být vydáno 71,1 miliardy korun. Z toho 52,4 miliardy má být z českého rozpočtu a zbytek jsou dotace z evropských programů. Předpokládá to návrh rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI), který výstavbu a opravy silnic, dálnic a dalších dopravních cest financuje. Návrh je ve srovnání s letošním rokem o zhruba deset miliard korun nižší. Fond proto upozorňuje, že peníze nebudou stačit na všechny připravované stavby.

Podle fondu budou peníze stačit na opravu a údržby stávající sítě, financování dostavby dříve zahájených akcí a části nově připravovaných akcí. „Rozpočet národních zdrojů ve výši 52,4 miliardy Kč umožňuje financovat výše uvedené požadavky v dostatečném rozsahu s výjimkou nově zahajovaných akcí, které budou financovány v omezeném rozsahu,“ uvedl fond v materiálu k rozpočtu.

Podobný názor měl i ministr dopravy Dan Ťok, který se od ministra financí Ivana Pilného na konci srpna dozvěděl, že peníze pro dopravní resort budou nižší, než předpokládal. Podle šéfa ministerstva dopravy by bylo potřeba navýšit peníze pro SFDI minimálně o pět až osm miliard, pokud nemají být zastaveny soutěže na nově připravované stavby. Návrhem rozpočtu pro příští rok se má vláda zabývat na svém pondělním zasedání.

Podle fondu dopravy je možné podle přislíbených peněz na nově zahajované stavební akce po letošním srpnu vynaložit 5,5 miliardy korun. Investorské organizace, Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) a Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), přitom náklady těchto investičních akcí vyčíslila na 18,7 miliardy korun, uvedl fond. Kvůli těmto očekávaným výdajům proto požádal o souhlas podepisovat v letošním druhém pololetí se zhotoviteli smlouvy i nad rámec budoucího zajištěného financování.

Podle navrženého rozpočtu má na výstavbu a opravy silnic a dálnic napřesrok směřovat 36,7 miliardy korun. O zhruba osm miliard korun méně má jít ke správě železnic, která má na starosti železniční infrastrukturu, a téměř 1,2 miliardy k Ředitelství vodních cest, která má na starosti výstavbu jezů a dalších staveb na řekách. Zbylé zhruba čtyři miliardy připadají na ostatní příjemce, jako jsou kraje, povodí, provozovatelé regionálních drah nebo hlavní město Praha.

bitcoin_skoleni

Podobné částky jako v příštím roce chce ministerstvo financí podle svých předpokladů investovat do dopravních staveb i v dalších letech. V roce 2019 by se příjem fondu měl pohybovat na zhruba 53,5 miliardy z národních zdrojů, tedy podobně jako v roce 2020. V tomto období ale bude podle fondu vrcholit dočerpávání evropských fondů, zejména Operačního fondu dopravy pro roky 2014 až 2020. Potřeba spolufinancování staveb z národních zdrojů proto bude proti současnosti výrazně vyšší, uvedl fond.

Další články:

Za loňským přebytkem stojí i nízké investice státu, tvrdí NKÚ

Miliardové úspory. Opravy dálnice D1 vychází levněji, než stát předpokládal

Provozovatelé odmítají odstranit billboardy u dálnic. Udělá to ŘSD, reaguje Ťok


  • Našli jste v článku chybu?