Menu Zavřít

Na doraz

26. 8. 2004
Autor: Euro.cz

Test

Plyn na podlaze, tři válce kmitají jako o život a turbo je neméně vehementně podporuje. A na tachometru 135 kilometrů za hodinu. Málokterý kabriolet řidiči dovoluje přiblížit se vrcholu výkonu vozu a ještě si vychutnávat bezproblémovou jízdu s otevřenou střechou. Elektronicky omezená maximální rychlost Smartu ForTwo Cabrio totiž zhruba odpovídá hranici, při níž začíná být čerstvý vzduch v automobilu otravným společníkem. Plátěná střecha se dá elektronicky zatahovat za všech rychlostí, pokud však řidič hodlá vytvořit plážové vozítko, je potřeba zastavit, stáhnout střechu ještě o kousek níže ručně a odstranit podélné díly nad bočními okny, jež zapadnou do víka zavazadlového prostoru. Praktické a instantní.
Rychlostního omezení se Smartu dostalo kvůli bezpečnosti. Jednak je relativně vysoký a jednak krátký. Zkoušet se s ním vrhat divoce do zatáček, navíc na hrbolaté silnici, je na pováženou. Hůře se to dá praktikovat snad jen s golfovým vozíkem. Jezdí-li se s ním však poklidně, je perfektní jak spotřebou do pěti litrů benzinu na sto kilometrů, tak živým projevem. Automobil testovaný týdeníkem EURO poháněl agregát s maximálním výkonem 61 koní, díky němuž kabriolet dosáhne stokilometrové rychlosti za 15,5 vteřiny, a zvláště prvních pár metrů je velmi svižných. Navíc je v provozu obratný a svištění turba jen tak neomrzí.
Limity Smartu leží na 3500 otáčkách při zařazeném šestém rychlostním stupni, a to je důvod, proč by Smart šestku mít neměl. Ve všech ostatních případech je schopen hbité akcelerace, ale s nejvyšším stupněm jej na dálnici zpomalí i mírné stoupání. Lepší je proto oželet vyšší spotřebu při vytočené pětce než sledovat, jak se ručička tachometru co chvíli sune smutně dolů.
Automatizovaná manuální převodovka je vůbec zkouškou trpělivosti. Před každým přeřazením si je potřeba zvyknout na uvolnění plynu, jinak vůz nepříjemně cuká. Elegantnějším řešením je manuální volba stupňů (za příplatek páčkami pod volantem), ale tím se ztrácí kouzlo automatu. Nepříjemností je rovněž umístění pedálu brzdy, kvůli jehož sešlápnutí je nutné zvednout patu z podlahy, a to zpomaluje rychlost reakce.
Na českém trhu je Smart ForTwo nejlevnějším kabrioletem, ale i tak jeho cena začíná jen kousek pod čtyřmi sty tisíci korun. Za automobil pro dva se to může zdát hodně, zvláště když se pro zavazadla pasažérů moc místa nenajde. Do schránky před spolujezdcem se vměstnají sotva dvě cédéčka, takže manuál k vozu se už musí uložit do uzamykatelné přihrádky pod sedadlem řidiče (která je za příplatek) nebo do kufru o objemu 150 litrů. Zato má nezapomenutelný styl a zaparkovat se dá klidně i do předsíně. Smart ForTwo Cabrio Motor přeplňovaný zážehový tříválec
Objem 698 cm3
Max. výkon 45 kW
Převodovka 6stupňová, automatizovaná
Nejvyšší rychlost 135 km/h*
Průměrná spotřeba 4,7 litru na 100 km
Základní cena 379 000 Kč
* omezena

bitcoin_skoleni

Klady - vynikající spotřeba
- snadná manipulace se střechou
- obratnost a malé rozměry

Zápory - řazení automatu
- poloha pedálu brzdy
- vyšší cena

  • Našli jste v článku chybu?