Rychlé čtyřmístné kupé ke každodennímu využití
Sportovní čtyřmístné kupé nenabízí moc automobilek. Není totiž jednoduché vytvořit kompromis z mnoha protichůdných požadavků a současně stvořit auto, které bude mít pevně daný charakter. Příkladem může být nepříliš povedený Peugeot 407 Coupé. Sklouznout do průměru v technických vlastnostech na úkor designu je v takto specificky definované kategorii vozů snadné.
Audi naštěstí v modelu S5 Sportback dokázalo udržet ryze sportovní charakter, aniž by vůz zároveň utrpěl alespoň na určité míře praktičnosti. Zepředu je S5 Sportback zcela typické současné audi, avšak několika rafinovanými tahy je doplněno o skutečně dravý výraz. Boční linie sportovní dojem umocňují. Auto vypadá hodně dynamicky, za což jsou kromě tvarů karoserie odpovědná i dvacetipalcová kola. Interiér je tradičně dokonalý. Značka v tomto směru udává zpracováním, materiály i ergonomií světový trend, přestože její náskok oproti ostatním prémiovým modelům konkurence není už tak výrazný, jako tomu bylo v minulosti. Pro sportovně laděné kupé jsou důležité sedačky a možnost nastavení volantu do optimální polohy pro ostrou jízdu. S5 plní obě kritéria na vyznamenání. Vedení sedaček a šíře možností nastavení polohy za volantem by měly uspokojit i relativně vzrostlejší jedince. Ti nejvyšší budou mít zúžené zorné pole a důlek ve střeše od vytlačené hlavy alespoň menší než u konkurence.
Audi S5 Sportback je poháněno kompresorem přeplňovaným motorem s nejvyšším výkonem 245 kilowattů, standardem je pohon všech kol, sedmistupňová dvojspojková převodovka, aktivní zadní diferenciál a variabilní posilovač řízení. Suchý výčet technologií se v praxi projevuje vcelku nekompromisními jízdními vlastnostmi. Jediným negativem je postupné vadnutí brzd, které je však patrné až při skutečně extrémní jízdě. Auto odbourává klišé o nedotáčivých modelech Audi, nebo alespoň tento obecně známý fakt hodně mírní. Vůz se v zatáčkách chová neutrálně, a na výjezdech pod plynem má dokonce tendenci jít ze zatáčky zádí napřed. Vysoký výkon a vynikající podvozek dávají zapomenout na dost vysokou hmotnost. Dravost motoru a jistota podvozku bez zaváhání až k fyzikálním limitům však znamená, že s tímto autem je potřeba se dokonale sžít. Odměnou za ztrátu pudu sebezáchovy totiž může být výlet do protější škarpy v opravdu nekřesťanské rychlosti. Dojmy z jízdy jsou zkrátka vynikající. Řidič má jistotu v přesném a precizním podvozku, řízení je extrémně citlivé, brzdy, pokud je tedy řidič netrápí na uzavřeném okruhu, ke zkrocení dynamiky vozu dostačují. Charakteru jízdy odpovídá i spotřeba. Tabulkové údaje výrobce jsou čistokrevnou humornou sci-fi, při maximálně hospodárné jízdě se lze dostat na kombinovaných deset litrů. Jenže koně chtějí běhat, což jde umírněně za dvanáct litrů. Sebevražedné tendence na uzavřené trati se promítnou do spotřeby více než dvaceti litry na sto kilometrů.
Audi S5 Sportback však v žádném případě není supersport. Na to mu chybí nejen koně a výkonnější brzdy, ale také výrazná redukční dieta a spousta dalších drobností. Je však ideálním prostředníkem mezi rádoby rychlými sedany a nepraktickými raketami na kolech. Ve prospěch S5 Sportback hraje fakt, že i na zadní sedadla se vejdou dospělí lidé, aniž by museli být před nastoupením lámáni kolem. A zavazadlový prostor je na tento segment doslova obrovský, což znamená, že ke golfovému setu se do něj vejde dokonce i diplomatický kufřík.
Klady
Motor
Podvozek
Jízdní vlastnosti
Design
Praktičnost
Výkon
Zápory
Brzdy vadnou při extrémní zátěži
Tabulka
Audi S5 Sportback
Motor: přeplňovaný benzinový vidlicový šestiválec
Výkon: 245 kW
Objem: 2995 ccm
Převodovka: automatická
Zrychlení z 0 na100 km/h: 5,4 s
Nejvyšší rychlost: 250 km/h
Spotřeba: 12 l/100 km kombinovaná
Cena: 1 543 000,- Kč základní