Na počátku 70. let byla italská značka těsně před krachem. Zlom nastal až po závodě v Imole v roce 1972 a uvedení výhradně sportovního dvouválce do výroby, které s ním souviselo. Tím byl právě Super Sport Desmo 750/900, na jehož krásné snímky se právě díváte.
JAK TO ZAČALO
První motocykl Ducati vyjel z boloňské továrny v roce 1944 a byl to moped s motorem o objemu 50 cm3. Následovaly klasické motocykly, skútry a především snaha prorazit v motocyklovém sportu. Modely 125, 250, Scrambler pro USA, to všechno byly Ducati. Jednoválce, maximálně dvouválce… Ale řadové! Jenže každou značku občas potká období stagnace a nejistoty. Ducati proto ve výše zmíněných letech začala značně omezovat portfolio a rušit menší objemy. Ale moc to nezabralo.
Závod Imola 200 byl stejně slavným podnikem jako Indianapolis v USA. A v Ducati si dobře uvědomovali, že je to reklama k nezaplacení. Navíc přenesení tehdejší revoluční techniky na běžné silnice umožnilo, že dnes jezdíme na tak úžasných strojích, jakými jsou třeba monstery, devětsetšestnáctky či Multistrady. Ducati se pokoušela o desmodromický rozvod již dříve, ale až ostrá závodní devítistovka byla opravdu vypiplaná. Desmodromický rozvod není závislý na vratné pružině na ventilech, která nemusí ve vysokých otáčkách stíhat. Je sice výrobně složitější, ale pro závodní „brusy“ je to naprosto ideální řešení. Nejprve přišla do výroby 750, vzápětí stejný model s objemem 900. Jejích 75 koní sice nebylo úplně oslňujících, avšak doháněla to jinde. Rám ještě nebyl „dukaťácký“ (jak zlí jazykové rozšiřují, je prý odříznut z části ramene jeřábu), ale ještě klasický, kolébkový z kulatých trubek. Nádherná litá kola v té době také byla šperkem. Polokapota je dnes pro řadu neortodoxních ducatistů jablkem sváru, ale uvědomme si, že to byl prazačátek kapotovaných motocyklů a že velmi podobně tehdy vypadaly všechny stroje. Úzká nádrž měla super vychytávku – průhledný proužek coby ukazatel množství paliva. Posaz byl naprosto nekompromisní, a kdo si myslí, že dnes své tělo trápí při sezení na nejmodernějším superbiku, prozradí na sebe, že nikdy neseděl na závoďáku z 60. a 70. let… Také spojka šla ovládat pořádně ztuha, ale na to si majitelé museli zvyknout i u mnohem modernějších modelů boloňské značky.
DESMA
V průběhu výroby došlo k řadě menších dílčích změn. Například musela být předsunuta nakopávací páka startéru, která v původní poloze mohla způsobit to, že jste si při startování rovnou zařadili jedničku a i s motorkou pořádně poskočili. Později také bylo možné mít Desmo dvojsedadlové. Poprvé se u této stříbrné krásky také objevilo označení SS (super sport), které je hodně zavádějící. Pod stejným názvem jste si mohli koupit hned tři generace Ducati 750 a 900 plus řadu menších objemů. Když se pak dva fandové baví o SS, musí název doplnit rokem výroby, který mají na mysli.
Italské rudé motocykly měly také v polovině 70. let řazení „po anglicku“, tedy na pravé straně. To ale zakazovaly předpisy v USA, a tak se výroba musela přizpůsobit. Barevných kombinací moc nebylo, např. pro Británii byla vyráběna velmi atraktivní černo-zlatá. Nicméně kdo si vybaví Desmo SS, nejspíše mu naskočí husí kůže při vzpomínce na zelenkavý rám v kombinaci se světle stříbrnou barvou. Právě díky této nejžádanější kombinaci se pro SS zažila přezdívka „green frame“ – zelený rám.
Už tak velkou a pro Ducati notně spásnou popularitu nejsportovnějšího Desma ještě nakoplo vítězství v nejtěžším silničním závodě světa, o které se v roce 1978 postaral Mike Hailwood ve slavné Tourist Trophy! Výroba tohoto skvostu skončila v roce 1981 a odstartovala obrovské úspěchy boloňské továrny s dvouválci do L s desmodromickými rozvody. Dnes se Desmo SS stalo jedním z nejdražších a nejžádanějších motocyklů Ducati. Jeho ceny se pohybují mezi 40 000 a 70 000 dolarů. Na silnicích je bohužel již moc nespatříme, staly se z nich sběratelské kousky, podobně jako z děl Moneta či Picassa. Ukrývají se v soukromých sbírkách (třeba jako ta „naše“ na fotkách) a jejich majitelé jen čekají, o kolik ten jejich diamant zase znásobí svou hodnotu. Aby se ale dostalo i na smrtelníky, jako pocta tomuto motocyklu a vítězi Imoly 200 vznikl v roce 2006 moderní protějšek s vizáží prvního SS a názvem Ducati Paul Smart 1000SE. A ten také stojí za to alespoň jednou za život osedlat a vyrazit na výlet v rytmu desma…
Připraveno ve spolupráci s časopisem Motocykl.
NEJPRVE PŘIŠLA DO VÝROBY 750, VZÁPĚTÍ STEJNÝ MODEL S OBJEMEM 900 KUBICKÝCH CENTIMETRŮ. JEJÍCH 75 KONÍ SICE NEBYLO ÚPLNĚ OSLŇUJÍCÍCH, AVŠAK DOHÁNĚLA TO JINDE.