Malý městský automobil šetří palivo novou technologií
Facelift Toyoty Yaris na první pohled nepřináší nic nového. Mírně pozměněný tvar předních světlometů, jemněji vymodelované nárazníky a jiné zadní svítilny s LED. Při letmém pohledu si kolemjdoucí změn spíše nevšimne. Podobně je na tom interiér, který je s předchůdcem téměř identický. To však není na závadu, vnitřní uspořádání malého městského vozítka bylo i v předchozím provedení na jedničku, až na ovládání palubního počítače. Kolíčky na přístrojové desce á la Škoda 105 si Toyota mohla skutečně při modernizaci odpustit. Ta nejdůležitější ze změn se ale ukrývá pod kapotou.
Zcela nový motor o objemu třinácti set kubických centimetrů je výjimečný jak vysokým výkonem, tak technologicky. Řečí čísel jde o vynikajících 74 kilowattů při 6000 otáčkách za minutu. Motor překonává starší a o deci objemnější agregát nižší hmotností, vyšším výkonem a točivým momentem posazeným do nižších otáček, kde je to pro jízdu pohodlnější. To však není vše, tou nejdůležitější inovací motoru je systém Stop & Start. Vychytávka dosud běžná spíše u hybridů se takto dostává i do obyčejného, nehybridního vozu. Funguje jednoduše: stačí dorazit se zahřátým vozem k nějaké křižovatce a vyfasovat červenou. Když je systém aktivovaný, vůz stojí se zařazeným neutrálem a řidič nestojí na spojce, zařízení Stop & Start motor samočinně vypne. Po sešlápnutí spojkového pedálu motor opět naskočí. A šetří.
Bodem zlomu z hlediska úspory paliva mezi volbou vypnout motor a znovu nastartovat, anebo nechat běžet motor trvale, je podle Toyoty časový limit 3,5 sekundy. Šetřit se tedy začíná až po třech a půl sekundách nečinnosti agregátu. Přesto tato technologie přináší překvapivé úspory. Plný vůz dokáže jezdit po Praze za méně než šest litrů, což je vynikající výsledek.
Mimo město je Yaris také poměrně šetrný. Sto koní poskytuje malému autu opravdový dostatek výkonu, obzvláště ve vysokých otáčkách. Na sportování to ale není. Ladění podvozku je komfortní, měkké. Tím pádem se auto v ostrých zatáčkách naklání a při ostrém brzdění předklání. Svižná jízda je ale v Yarisu příjemným zážitkem, který přijde jen na pět litrů benzinu na sto kilometrů. Dálniční tempo už ale znamená vyšší spotřebu, při poctivé sto třicítce tak kolem sedmi a půl litru. I to je však slušná hodnota, za niž auto vděčí mimo jiné šestistupňové převodovce, kterou k tak malému objemu motoru hned tak někdo nemontuje. Samotné řazení je precizní s krátkým chodem bohužel dlouhé řadicí páky.
Kromě vynikajícího motoru a nízké spotřeby je třeba vyzdvihnout skvělou variabilitu vnitřního prostoru. Dělená zadní sedadla jsou samozřejmě sklopná, avšak méně samozřejmě také posuvná. A to znamená například naložení kompletního kočárku bez tradičního odstrojování obou náprav. Moderní technologie, úsporný provoz, variabilita, pohodlí, líbivý design i mrštnost, to vše dělá z Yarisu ideální auto do městského provozu. Bohužel, tohle vše si uvědomuje i Toyota, která si proto za vůz nechá poměrně dobře zaplatit.
klady
Moderní technologie
Úsporný provoz
Variabilita
Pohodlí
Líbivý design
Mrštnost
zápory
Tlačítka na přístrojové desce
Vyšší cena
tabulka
Toyota Yaris
Motor: zážehový tříválec
Objem: 1329 cm3
Výkon: 74 kW
Maximální rychlost: 175 km/h
Zrychlení 0–100 km/h za 11,3 s
Spotřeba: 6 l (kombinovaná)
Převodovka: manuální šestistupňová
Cena: 294 900 základní v dané motorizaci