Země Evropské unie by měly dál vyvíjet nátlak na velké internetové společnosti jako je Facebook, aby splnily a důsledně dodržovaly nová unijní pravidla týkající se ochrany dat občanů. Shodli se na tom dnes v Lucemburku ministři spravedlnosti členských zemí osmadvacítky.
Podle českého ministra spravedlnosti v demisi Roberta Pelikána ukázala právě kauza zneužití dat z facebooku firmou Cambridge Analytica na to, že od 25. května platná pravidla ochrany osobních údajů (GDPR) jsou nezbytným nástrojem.
„GDPR není přece o tom, zda můžete na nástěnku ve škole napsat, kdo vyhrál v matematické olympiádě. Je o tom, aby velké společnosti v IT oblasti nemohly těžit z vašich dat bez toho, abyste vy věděl, co používají a co nepoužívají,“ upozornil ministr.
Podle komisařky pro spravedlnost Věry Jourové je GDPR normou, která evropská data pevně chrání. „Dnes bychom se měli zaměřit také na to, jestli tyto invazivní metody do soukromých dat pro účely politické, předvolební reklamy, jestli to není něco, co zachází příliš daleko,“ uvedla. Nepřála by si prý žít v Evropě, kde je možnost volební výhry dána jen tím, že si někdo zaplatí příslušnou firmu.
Přečtěte si: 11 věcí, které si budete chtít vymazat z Facebooku
„Myslím, že politický marketing je vždy otázka peněz… ale potřeba tomu dát nějaký rámec,“ míní komisařka. Volební zákony jsou výsostnou věcí členských států, mnohé však v současnosti otázku internetové reklamy a přístupu k sociálním sítím nijak neřeší. Evropská komise začala toto téma připomínat přibližně rok před volbami do Evropského parlamentu.
Dnešní diskuse na ministerské radě se podle Pelikána točila právě kolem otázky, do jaké míry GDPR „zachytává či nezachytává“ možná zneužití. Pelikán řekl, že se zjistilo, že „ještě mohou být nějaká slabá místa, o kterých je třeba mluvit“. Tradičně háklivé je podle něj v souvislosti s ochranou dat například Německo, ale i některé další země. „A popravdě všichni se snažíme chránit osobní údaje našich občanů,“ dodal.
O kauze Cambridge Analytica dnes bude také v Bruselu mluvit výbor pro občanské svobody europarlamentu. Právě před jeho vedením slíbil 22. května zakladatel a šéf Facebooku Mark Zuckerberg, že firma se hodlá novým vysokým standardem ochrany dat v EU řídit už od chvíle, kdy 25. května vstoupil v platnost.
Jak na GDPR krok za krokem. Čtěte seriál Euro.cz: