Menu Zavřít

Na globání oteplování nevěříme

28. 12. 2010
Autor: Euro.cz

Na českých horách vznikají zbrusu nové lyžařské areály za stamiliony

Takové investice jako nyní české hory nepamatují. Do modernizace či budování nových ski areálů jejich provozovatelé během minulého roku vložili více než 1,5 miliardy korun. Věří, že se jim tak podaří udržet doma lyžaře, kteří preferují hory v zahraničí, a také přilákat hosty ze sousedních zemí. Přispět k tomu má mimo jiné i skutečnost, že navzdory finanční náročnosti „vylepšování“ horských středisek, zůstanou ceny skipassů v této sezoně na většině míst stejné jako v té minulé. A to i přesto, že ceny energií letos rostly.

Těžký návrat odpadlíků

„České hory udělaly za posledních 20 let velký kvalitativní skok,“ tvrdí Filip Remenec, mluvčí agentury CzechTourism. Za tu dobu se skutečně mnoho věcí stalo naprostou samozřejmostí – například vybavení zasněžovací technikou, strojová úprava tratí nebo automatické odbavování. Kromě lyžování dnes mají lyžaři k dispozici i jiné aktivity. Mohou vyzkoušet jízdu na speciálním nafukovacím člunu ve sněhovém korytu, takzvaný snowtubing, a střediska jim nabízejí sáňkařské a bobové dráhy, půjčovny sněžných skútrů, paragliding, bruslení nebo třeba wellness. V průběhu letošní sezony se lyžaři díky velkým investicím dočkali devíti nových lanových drah, vyhřívané sedačky nebo dětských parků s pojízdným kobercem. Další skiparky otevírají slalomové trati s profesionální časomírou nebo snowparky s terénními prvky a sněhovými překážkami. Největší investice ale „spolkly“ tři nové tři nové lyžařské areály, které vyrostly takzvaně na zelené louce. Jde o střediska Kouty v Jeseníkách, Červená voda v Orlických horách a areál Obří sud v Jizerských horách. Jejich majitelé do nich vložili celkem jednu miliardu korun. Udržet české lyžaře doma není vůbec jednoduché. „Domácí sjezdovky vloni využilo pět milionů návštěvníků, z toho zahraničních zhruba jedna pětina,“ tvrdí Remenec. „Lyžovat k nám jezdí zejména Poláci, Holanďané a Němci,“ dodává. Jedna třetina skalních českých lyžařů naopak dává přednost lyžování v cizině. Cestují tam za lepšími a přívětivějšími službami, které jsou přitom na velmi podobné cenové úrovni jako doma. Právě nová střediska by podle odborníků mohla pomoci tento trend zvrátit ve prospěch tuzemských hor. „Nové areály si najdou zcela jistě svojí klientelu. Je možné, že přilákají i lyžaře zaměřené spíše na zahraniční hory. Z okolních zemí se v těchto areálech určitě objeví zejména polská klientela,“ myslí si Milan Jurdík, majitel společnosti Sitour ČR, která hodnotí české ski areály a stará se o jejich propagaci.

Zima zatím investorům přeje

S přílivem turistů z Polska počítá Michal Kestl – jednatel a jeden z majitelů firmy K3 Sport, která v Koutech nad Desnou vybudovala Ski areál Kouty. Společnost, ve které 80 procent drží tři sourozenci Kestlovi a zbytek připadá na dalšího investora, vložila do vybudování areálu v Česku nevídanou půlmiliardu korun. Sto miliony přispěla Evropská unie prostřednictvím fondu regionálního rozvoje. Provozovatelům se tak po sedmi letech čekání na stavební povolení na začátku loňského prosince podařilo otevřít největší ski areál na Moravě. „Orientujeme svou propagaci hlavně do oblasti Krakova a Wroclavi. Spoléháme na inzerci v médiích i billboardy,“ vysvětluje Kestl. Přilákat však chtějí i domácí turisty, a proto areál vybavili po vzoru alpských zemí. Ve středisku mají hosté k dispozici například první šestisedačkovou lanovou dráhu, která je schopna přepravit až 3200 lidí za hodinu. Hosté se tak vyhnou tradičním dlouhým frontám. Plynulé lyžování jim zajistí sjezdovky s ojedinělou padesátimetrovou šířkou. Ve středisku jich je celkem 25 hektarů, jejich celková délka dosahuje téměř šesti kilometrů a dvě z nich jsou dvoukilometrové. V tomto roce firma plánuje, že areál rozšíří o dalších dvanáct hektarů sjezdovek se dvěma čtyřsedačkovými lanovými drahami a že vybuduje čtyřhvězdičkový wellness hotel. Za první tři týdny provozu areál navštívilo sedm tisíc lidí. „Znamená to asi dva tisíce návštěvníků za víkend, což odpovídá našim očekáváním,“ tvrdí Kestl, který odhaduje, že se jim investované peníze vrátí za deset až třináct let. „Počítáme s návštěvností 160 tisíc lidí v zimě a s polovinou tohoto množství lidí v létě,“ dodává Kestl. Přispět by k tomu mělo pořádání letních koncertů a festivalů v areálu i skutečnost, že v sousedství firma ČEZ provozuje největší českou přečerpávací vodní elektrárnu Dlouhé stráně. „Zajišťujeme exkurze do jejích prostor, o které je obrovský zájem. Ročně ji navštíví 100 tisíc lidí,“ dodává Kestl.

Sázka na šířku sjezdovek

Jiným projektem „na zelené louce“ je Ski Areál Červená Voda v Orlických horách. Majitelé do něj vložili 270 milionů korun, dalšími 30 miliony přispěla Evropská unie. Stavět se začalo koncem května loňského roku a první etapa výstavby skončila v polovině prosince slavnostním otevřením sjezdovek. Také tento areál se chce od konkurence okolních zavedených středisek odlišovat hlavně šíří a délkou sjezdovek, vybaveností restauracemi a sociálním zařízením. Trumfem je čtyřsedačková lanovka Leitner, vůbec první vyhřívaná v Česku. V dalších letech tu má vyrůst hotel s kapacitou 60 míst, restaurace, bowlingový sport bar a welness se saunou, vířivkami a masážním centrem. „O prvním víkendu v polovině prosince nás navštívily asi dva tisíce lidí. To bylo podle našich očekávání,“ tvrdí provozovatel Radek Procházka. I tento ski areál má ambici přilákat turisty ze sousedních zemí. „Přispět by k tomu měly naše služby, kvalita střediska, ale i reklama a marketing,“ tvrdí Procházka. Posledním ze tří zbrusu nových středisek je areál Obří Sud v Jizerských horách. I zde se investice pohybovaly v řádech stamilionů. Celkově vyšly na 230 milionů korun, z čehož 100 milionů poskytla Evropská unie. Kromě čtyřsedačkové lanovky a téměř kilometrové lanovky tu lyžaře budou lákat na 1500metrovou skicrossovou trať, 1100metrovou bobovou dráhu s jednou spirálou, třinácti zatáčkami a vlastním vlekem. Restaurace Obří sud, která se má otevřít v průběhu tohoto roku, bude věrnou kopií své slavné předchůdkyně, jež vyhořela v roce 1974.

MM25_AI

Malé hory, velká konkurence

Investic se dočkaly i již zaběhlé areály. Tři sta milionů korun stála modernizace střediska Sněžník Dolní Morava na Králickém Sněžníku. V první etapě zde vznikla 1200 metrů dlouhá sjezdovka o šířce 80 metrů, dětský ráj s pojízdným pásem a lyžařským kolotočem a 2,5 kilometru dlouhá sáňkařská dráha. Celková modernizace areálu by měla skončit v dubnu 2012, předpokládané náklady činí 950 milionů korun. Ve Špindlerově Mlýně letos vybudovali dětský ski a fun park s pohyblivým kobercem a zrekonstruovali restaurace. Dalších investic se dočkaly i areály v Ramzové nebo Dolní Moravě. Není jisté, zda se novým nebo modernizovaným střediskům podaří přesvědčit české lyžaře, že si kvalitně zalyžují i v tuzemsku. České areály navzdory rozsáhlým reklamním kampaním i přijatelným cenám zůstávají v některých oblastech v lecčems pozadu. Stále jim chybí pohoda, komfort a dostatečně široká nabídka. Češi tak sice nemusejí za lyžováním jezdit stovky kilometrů, ale stále jim tu například chybí možnost pořídit si jediný skipass pro více středisek. A návštěvníci ze sousedních zemí by nepochybně přivítali možnost použít jej na obou stranách hranice. Investice roku 2010 Ski Areál Kouty, Jeseníky 500 milionů Sněžník Dolní Morava , Orlické hory 300 milionů SkiPark Červená Voda, Orlické hory 270 milionů Obří Sud Javorník, Jizerské hory 230 milionů Ski Centrum Bublava-Stříbrná, Krušné hory 25 milionů Ski Resort Černá Hora, Krkonoše 25 milionů

Zdroj: CzechTourism

  • Našli jste v článku chybu?