Menu Zavřít

Na hranici možností

16. 2. 2010
Autor: Euro.cz

Kupé z Ingolstadtu je jedním z mála aut, které téměř nemá slabiny

Audi R8 po nemoci nebo TT napumpované testosteronem k prasknutí – tak se dá asi nejvýstižněji popsat novinka z Ingolstadtu. Kupé s označením RS je čistou esencí toho, co se dá z konstrukce Audi TT dostat, aniž by vzniklo úplně jiné auto – výkon, přilnavost, zrychlení, reakce na řízení a typický nádech nedotáčivosti i přes pohon quattro.
Právě mírná nedotáčivost je prvkem vrozeným všem vozům Audi, snad kromě R8. Ani TT RS se jí nedokázalo vyhnout. V praxi to vypadá tak, že v divoké sérii po sobě následujících prudkých zatáček má kupé problém s přenosem síly na zadní kola a je nutné chvíli čekat, než se vůz opět přilepí k silnici. Nicméně ta chvíle je opravdu hodně krátká a člověk nejezdí každý den po motokárové trati. Na běžných silnicích se tato situace naskytne jen zřídka a v ostatních případech sedí TT RS na silnici jako přibité. Častěji se lze s nedotáčivostí setkat při příliš rychlém nájezdu do zatáčky, což je ale pouze řidičova chyba. Stávat se to ale bude poměrně často, protože na rovinkách je TT RS nechutně rychlé.
Pětiválec o netypickém objemu dvou a půl litru a výkonu tří set čtyřiceti koní je v nabídce Audi novinkou. Přestože jde o přeplňovaný motor, jeho projev je od dvou tisíc otáček téměř atmosférický. S rostoucími otáčkami lineárně nabíhá síla, která TT RS vystřelí na stovku za 4,6 sekundy. Ve spolupráci s šestistupňovou manuální převodovkou strčí tato motorizace hravě do kapsy i poslední generaci Focusu RS. Dokonce i majitelé R8 by mohli mít nepříjemný pocit z toho, jak se jim menší sourozenec drží za výfukem jako klíště. Pouze při podřazování je lepší nespoléhat se na jinak precizní chod převodovky a přidávat raději meziplyn. Krouticí moment je příliš velký a hlavně mezi druhým a třetím rychlostním stupněm to jde bez meziplynu hodně ztuha.
Naladění podvozku je samozřejmě z kategorie „hardcore“. Kamínky z posypu zimních silnic spočítá řidičova bederní páteř do posledního, ale menší nerovnosti auto utlumí bez citelného střečkování. Poskočení na nerovném povrchu se sice vlivem ultratvrdého nastavení tlumičů a tuhosti karoserie vyhnout nedá, nicméně kompenzací jsou nulové náklony v zatáčkách a trvalý přehled o trakci vozu. Tvrdý nástup na plyn způsobí bezprostřední sprint přímo kupředu, bez nějaké snahy o plavání zleva doprava, nebo dokonce zvedání přední nápravy.
Na TT RS je totiž úžasná právě rychlost reakce na plyn. Popojíždění v kolonách už není nuda, jen napjaté čekání na mezeru v protijedoucích autech. Pak následuje zašlápnutí plynu až na zem a jedno až tři auta vpředu mohou rázem obdivovat designově skvěle vypracovanou záď kupé včetně efektního přítlačného křídla. Následné zpomalení je také na jedničku. V běžném provozu neexistuje, že by došlo ke zhoršení účinku brzd. Navíc mají plynulý nástup a dobře se dávkují. Uvnitř vozu stojí za zmínku skvěle uspořádané sportovní pedály a typický špičkový interiér, jaký dnes s náskokem umí pouze Audi. Jediné minus si zaslouží sportovní sedačky, jejichž boční vedení je v oblasti stehen až nesmyslně stažené, a naopak v oblasti zad rozvolněné. Přitom nohy mají oporu jak chodidly na podlaze, tak i kolenem o středový panel. Bylo by tedy lepší ubrat na radikálnosti sedákům, a naopak přidat zádům. Subtilnější jedinci by totiž mohli mít tendenci se v sedačce ztrácet a těžko hledat správnou polohu pro oporu ramen, tolik důležitou při správném řízení.
TT RS je jedním z mála aut, které téměř nemá slabiny. Onen „problém“ se sedačkami je spíše hledání alespoň nějaké mouchy, stejně tak jako chování vozu v ultratechnických pasážích. Snad jen hluk od kol by mohl být lépe odstíněný.

KLADY
Výkon
Vzhled
Jízdní vlastnosti

ZÁPORY
Příliš tuhé sedáky
Hluk od kol

bitcoin_skoleni

Tabulka:
Audi TT RS
Motor: přeplňovaný zážehový pětiválec
Objem: 2480 ccm
Výkon: 250 kW
Převodovka: šestistupňová manuální
Zrychlení 0–100 km/h: 4,6 s
Nejvyšší rychlost: 250 km/h
Spotřeba: 13,1/6,9/9,2 l
Cena: 1 673 184,- Kč testovaný vůz

  • Našli jste v článku chybu?