Podle ředitelů změní elektronické obchody tvář hospodářství
Změní elektronické podnikání českou ekonomiku? Tuzemští manažeři se domnívají, že ano. Vyplývá to z průzkumu společnosti PricewaterhouseCoopers, ve kterém se tato firma na přelomu roku dotazovala 250 ředitelů největších firem na domácím trhu. V této skupině bylo 138 českých a 112 zahraničních společností. „Sedmnáct procent respondentů věří, že e-business povede k úplnému přeformování jejich odvětví, říká šéf projektu Scott DiValerio. Podle něj si jsou čeští manažeři dobře vědomi významu obchodů na internetu pro jejich odvětví a s ním souvisejících důsledků, jako je například vstup netradičních konkurentů na trh. Více než 85 procent respondentů přitom věří, že elektronické podnikání bude mít vliv na konkurenci v jejich sektoru, a skoro polovina očekává vstup netradičních konkurentů do svého oboru.
Na webu se prý prodá i uhlí.
„Nejvíce si jsou možného dopadu obchodů na internetu vědomy společnosti podnikající v oblasti počítačů a telekomunikací, zatímco firmy z těžkého nebo báňského průmyslu neočekávají, že by změny byly tak veliké, říká DiValerio. Toto dělení nemusí pochopitelně vždy platit. Třeba velké tuzemské telekomunikační firmy na internetu vůbec neobchodují. „Máme sice na síti bohatou nabídku, třeba interaktivní ceník hovorného nebo oblíbený telefonní seznam, obchody zde ovšem neuzavíráme, říká tiskový mluvčí firmy Český Telecom Vladan Crha. To platí podle obchodního ředitele Petra Beneše i o konkurenční firmě Dattelkabel.
Naopak u ocelářského sdružení Z-Group se podíl elektronických obchodů sice blíží nule, avšak první výsledky již existují. „Máme na internetu zřízené katalogy s nabídkou, pokud vím, výsledky jsou minimální, ale je to určitý začátek říká jeho majitel Zdeněk Zemek. Podle Jana Šebka z tuzemské filiálky PricewaterhouseCoopers mohou být přitom i pro těžký průmysl obchody na internetu zajímavé. „Těžko se zde budou prodávat lokomotivy, ale například uhlí si už dokážu představit, míní.
Podle jeho slov většina firem každopádně uznává, že musí rychle rozšířit své elektronické aktivity, aby si udržely konkurenceschopnost. Čeští manažeři si uvědomují příležitost, jak si pomocí světové sítě snižovat provozní náklady. „Nákupy a prodeje přes internet jsou totiž mnohem levnější než udržování sítě prodejců, tvrdí Šebek.
Obchody však zatím stagnují.
Přes všechny pozitivní signály zůstává skutečností, že pro většinu českých firem není elektronické podnikání v současnosti zdrojem významných příjmů, přičemž celých 51 procent dotázaných uvedlo, že z e-businessu nemají vůbec žádné příjmy. Ovšem téměř čtvrtina společností očekává, že do pěti let bude podnikání přes webovou síť představovat přes dvacet procent jejich příjmů. „Tohoto růstu bude možné dosáhnout, jen pokud firmy rozšíří svou vizi z pouhého obchodování na skutečné elektronické podnikání, tvrdí Scott DiValerio. „V současnosti zaměřilo mnoho společností svou internetovou strategii na marketing a prodej spíše než na používání elektronických řešení pro vylepšení podnikatelských procesů. Průzkum totiž jasně ukázal, že téměř sedmdesát procent podniků očekává, že elektronické podnikání nejvíce ovlivní jejich marketingové a prodejní činnosti, zatímco dopad na zbylé aktivity bude minimální.
Tomu odpovídá i počet firem, které mají na internetu své propagační stránky. Z dotazovaných společností jich je na síti zastoupeno plných 88 procent, což představuje přibližně patnáctiprocentní nárůst v průběhu šesti měsíců. Více než polovina firem považuje své webové stránky pouze za nástroj k vytváření všeobecného povědomí o své společnosti.
Bez elektronického podpisu ani ránu.
Podle organizátorů výzkumu také v České republice chybí v oblasti elektronických obchodů potřebná legislativa. Jde především o státem posvěcený elektronický podpis, ochranu informací, prokazování původnosti zdroje a řešení sporu na internetu. „Bez jejího schválení zůstaneme pozadu za Spojenými státy a Evropskou unií, míní Šebek. A co na to výsledky studie? Více než osmdesát procent respondentů věří, že pokračující růst mezinárodního elektronického obchodu závisí právě na vývoji globálních standardů pro ochranu osobnosti, bezpečnosti a původnosti zdroje na internetu a na odpovídající možnosti řešení sporů. Pouze pětina z šéfů věří, že míra vládní podpory elektronickému podnikání je v České republice dostatečná.
„Je škoda, že je stát v této situaci, protože český e-business má příležitost rozvíjet se rychleji, než tomu bylo v západní Evropě a Severní Americe, tvrdí Denis Henderson z PricewaterhouseCoopers. „České společnosti totiž nejsou zatíženy zastaralými informačními systémy nebo letitou telekomunikační infrastrukturou. Domnívá se, že stojí také za zmínku skutečnost, že Evropská unie ohlásila své dynamické plány na schválení veškeré potřebné legislativy do konce tohoto roku.
Jak často vlastně používají čeští manažeři internet? Podle výsledků průzkumu každý druhý den. Každodenně ovšem světovou síť využívá pouze sedmnáct procent kapitánů průmyslu. Internet vůbec nevyužívají pouze tři procenta z dotázaných. V průměru je síť využívána patnáct dní z měsíce. Devadesát dva procent z manažerů se přitom považuje v práci s internetem za zkušené.
Český Amazon se zatím nekoná.
Odhlédnuto od světa velkých průmyslníků, v České republice zatím příliš nekvetou ani maloobchodní prodeje. Ty by přitom měly být na čele veškerých transakcí a udávat tempo velkoobchodu. V tuzemsku například vůbec neexistuje obdoba internetových prodejců typu amerického Amazonu. Tato slavná firma totiž na síti nabízí prakticky všechno myslitelné zboží, od špendlíků, přes knihy a nádobí až po skutečné lokomotivy. V nabídce chybějí jen zbraně a pornografie.
„Pro úspěšný rozvoj těchto obchodů není u nás, ale ani v Evropě dostatečný počet uživatelů internetu, říká René Wokoun z Vysoké školy ekonomické v Praze. Dodává, že ani ve Spojených státech nemůžou elektronické transakce zatím slavit vítězství. Například výše zmíněný Amazon očekává za loňský rok propad 350 milionů dolarů a poprvé rentabilní má být podle svých šéfů ve své šestileté historii až letos. „Nelze nevidět, že i elektronický obchod žádá investice, tvrdí Wokoun.
Podle jeho slov ovšem budoucnost elektronických obchodů na síti nespočívá v budování velkoobchodů. „Amazon je systém jednoho nabízejícího vůči mnoha poptávajícím, říká. „Životaschopnější zřejmě v budoucnu bude průběžná aukce mnoha nabízejících vůči množství poptávajících. A to je podle něj důležité pro velké podniky - ty, které v oblasti internetových obchodů zameškají, budou ztrácet obrovskou konkurenční výhodu.